שאל את הרב

צום יוםצכיפור לאישה בהריון בסיכון

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 04/10/19 07:10 ה בתשרי התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני נמצאת בסוף החודש השישי להריוני הראשון ברוך ה'. ההריון מוגדר בסיכון מתחילתו בשל חשש לסכרת/ רעלת הריון לא עלינו ומעבר אנמי שלי.

אנו נמצאים ממש לפני יום הכיפורים ובשל פרשנויות סוטרות שראיתי ברשת כיצד עליי לנהוג ביום זה אני פונה אליך. ( יש שפטרו מצום, יש שלא, יש שאמרו לנהוג בשינוי..)

אינני מקלה ראש כלל ביום הכיפורים, אני שומרת תורה ומצוות אך לאחר שקראתי ושמעתי פרשנויות שונות על הגברת הסיכוי להפלות בשל צום מתמשך בעיקר במזג האוויר החם אני חוששת לקטנה שבדרך. אציין שעברתי תאונת דרכים קלה לפני שבוע וחצי ואני חוששת לזעזוע נוסף לעוברית ( הכל היה בסדר בבדיקות ברוך ה' אבל עדיין..)

על כן שאלתי היא כיצד עליי לנהוג, אציין שהרופא המטפל שלי הוא מהמגזר הערבי ועל כן ההמלצה שלו להמנע מצום לא מספיקה עבורי ואני מעוניינת בהתייעצות רבנית. בעלי היקר מנסה למנוע ממני לצום בתואנה שלדעתו זה מסוכן.. אני נמצאת בפרשת דרכים ואשמח לתשובה מפורטת וברורה.

בע" ה שנכתב ונחתם בספר חיים וצדיקים

תודה מראש..

תשובה

שלום וברכה

ראשית, שתהיה לך שנה טובה ומתוקה.

כהקדמה, הייתי שמח אם היית קוראת את דברי הרמב"ם בהקדמתו למשנה, על מישהו שנמצא במציאות מאוד דומה לשלך (זקן שקיבל הוראת נביא לחלל שבת ולצאת למלחמה):

"והנני מביא לך משל על פי הכלל הזה שתדון בו בכל המצות. נביא שכבר התאמתה נבואתו אצלינו כמו שביארנו, יאמר לנו ביום השבת שנקום כולנו נשים ואנשים ונבעיר אש ונעשה בה כלי זין ונחגרם ונלחם באנשי מקום פלוני היום שהוא שבת ונבוז ממונם ונכבוש נשותיהם, חייבים אנחנו המצווים בתורת משה לקום מיד, בלי להתמהמה במה שצונו, ונעשה כל אשר יצוה בזריזות וחריצות בלי פקפוק ובלי עכוב, ונאמין בכל מה שנעשה באותו היום שהוא שבת מהבערת האש ועשיית המלאכות והמלחמה וההרג שהיא מצוה, שעליה נקוה גמול מאת ה' לפי ששמענו לדברי הנביא שמצות עשה לשמוע לדבריו כמו שצונו ה' על ידי משה אליו תשמעון, ובא בקבלה בכל אם יאמר לך נביא עבור על דברי תורה שמע לו חוץ מע"ז, שאם יאמר לנו עבדו היום בלבד לצורה זו, או קטרו לכוכב זה בשעה זו בלבד הרי זה נהרג, ואין שומעין לו. אבל אדם שרואה את עצמו לפי דמיונו צדיק וישר והוא זקן וישיש, ויאמר הנני זקן מאד, ואני כבר בן כך וכך שנים ולא עברתי על שום מצוה מן המצות כלל, ואיך אקום היום שהוא שבת ואעבור על אסור סקילה ואלך למלחמה, ואני לא אוסיף ולא אגרע ויש אחרים במקומי, ובני אדם רבים שיקיימו את הצווי הזה, הרי אותו האיש עבר על דבר ה' והוא חייב מיתה בידי שמים על שעבר על מה שצוהו הנביא, ומי שצוה לשבות הוא שצוה לקיים דברי כל נביא ומה שיקבע, והעובר על צוויו חייב כמו שאמרנו, והוא אמרו יתעלה והוא האיש אשר לא ישמע אל דברי אשר ידבר בשמי אנכי אדרש מעמו, ...".

מה אנו למדים מדבריו ?

אנו למדים מדבריו שלמעשה אין מצווה העומדת בפני עצמה לצום ביום הכיפורים.

יש מצווה לשמוע את מה שהקב"ה ציווה: כשהוא ציווה לצום - חובה לצום, ומי שאינו צם מתחייב בכרת.

וכשהוא ציווה לא לצום - המצווה היא לא לצום, ומי שצם עובר על דבריו.

המופע הבולט ביותר לכך בתורה הוא העליה לארץ ישראל:

כשהמצווה הייתה לעלות לארץ - המרגלים חטאו חטא נורא בסרובם לעלות;

כשהמצווה הייתה לא לעלות לארץ - המעפילים שעלו לארץ עברו על דבר ד', ועל כן נענשו מאוד.

השנה המצווה שלך היא לשמור על חייך, על חיי עוברך - ולא לצום.

ובעזרת ה', יסתיים ההריון בשמחה ובבריאות, ובשנים הבאות תקיימי את מצוות ה' בהקפדה על הצום.

כל טוב ושנה טובה

כתבות נוספות