שאל את הרב

פסיקת הלכה לפי גורל הגר"א

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/11/19 07:12 ג בחשון התשפ

שאלה

שלום הרב שרלו,

האם ניתן לפסוק הלכה בנושא השנוי במחלוקת הפוסקים, באמצעות גורל הגר"א (פתיחה אקראית של התנ"ך, וחיפוש רמז בפסוק הראשון)? ואם אדם עשה זאת וניסה לפסוק במחלוקת פוסקים בעזרת גורל הגר"א, האם הרמז שמצא מחייב אותו?

צדדי השאלה: בגמרא (לא זכור לי היכן...), נכתב שלא בשמיים היא, ולכן בקשת נסים מחוץ לגדרי הטבע אינם תקפים בפסיקת הלכה (זרימת נהר בכיוון הפוך ונפילת כותל בית המדרש). גורל הגר"א

מצד שני, כאן לא מדובר על נסים מחוץ לגדרי הטבע, פרקטיקת גורל הגר"א מוכרת ביהדות (אם כי לא בפסיקת הלכה), ומאחר שמדובר במחלוקת פוסקים, ממיחא איך שאדם נוהג יש לו על מי לסמוך.

תודה וכל טוב

תשובה

שלום וברכה

אין מקום כלשהו לפסוק הלכה בעזרת שום דבר אחר, מאשר הכלים שבהם פוסקים הלכה.

הכלים האלה בימינו הם לימוד התורה, דרכי הפסיקה, הסברא הישרה, מסורת וכדו׳ - ושום דרך אחרת.

חשוב להדגיש כי אין בדברים האלה כדי לשלול את העובדה ששיטת הרמב״ם החד-משמעית בתחום זה לא התקבלה על ידי ראשונים רבים, ויש מקורות רבים בחז״ל ובראשונים שמהם עולה כי היו כלים אחרים לפסיקת הלכה, וכי כן השתמשו בבת קול, בנבואה וכדו׳.

לפני עשרות שנים כתב על כך פרופ׳ אורבך מאמר ידוע בשם ״הלכה ונבואה״. גם ממשנת הרב קוק זצ״ל הדבר עולה פעמים רבות, וכתבתי על כך בספרי ״תורת ארץ ישראל במשנת הראי״ה קוק זצ״ל״.

אולם, לכל זה אין שום משמעות עד לחידושה של בת הקול או של הנבואה, שאז נצטרך לבחון מחדש את השאלה. בנתיים, אין אנו משתמשים בשום כלי פלאי - וכפי שכתבת, אף הגר״א עצמו לא השתמש בכלי זה לפסוק.

כל טוב

כתבות נוספות