שאל את הרב

פחד שבעיות של אחרים יקרו גם לי – מה עושים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/04/22 03:28 כ בניסן התשפב

שאלה

למה שאנשים מספרים על הבעיות שלהם זה מפחיד אותי, למה אני חוששת שזה יקרה גם לי?

נגיד מחלת עור, לא יודעת כל מיני דברים גופניים.

זה משגע אותי!

נ.ב. תודה רבה על הקיום של האתר!

תשובה

היי שירן.

אני שמחה שפנית אלינו וכתבת על משהו ש"משגע" אותך ובטח מטריד ומעסיק עוד רבים וטובים. דבר ראשון שחשוב לי לומר לך שמה שאת מתארת - החשש מדברים שליליים כמו קשיים, בעיות ובעיקר מחלות למיניהן שאנו שומעים מאנשים אחרים - שחלילה יקרו גם לנו, הוא באמת מאוד מפחיד. אני אגיד לך יותר מזה, מעבר לזה שזו תחושה הגיונית, טבעית ונורמלית שלרוב נובעת מתוך רצון בסיסי להגן על עצמנו - מדובר בתופעה שהיא אפילו מאוד שכיחה ורווחת. כ"כ שכיחה ורווחת שעם השנים קיבלה מגוון הגדרות, שמות ומונחים.

תופעה דומה מאוד למה שאת מתארת נקראת "סינדרום הסטודנט לרפואה" Medical) students' disease). זוהי תופעה מוכרת שנפוצה בקרב סטודנטים לרפואה שחוששים (ואפילו בטוחים) שהם סובלים מהתסמינים של מחלה גופנית שעליה הם בדיוק לומדים. כלומר, כשהם לומדים, שומעים וקוראים על מקרים של אנשים הלוקים במחלות גופניות במסגרת הלימודים – רבים חוששים באופן טבעי שגם להם זה יקרה או אפילו כבר קורה. (ממליצה לך לקרא על זה קצת אם זה מעניין אותך). אני מניחה שמה שאני באה לומר בזה בתור התחלה, שאת לא לבד בזה.

אז מה בכל אופן אפשר לעשות בנוגע לזה? בדיוק כמו שלאנשים שחווים חרדה מחשיפה מרובה לחדשות (שזו גם תופעה מוגדרת ונפוצה בפני עצמה...) מומלץ בד"כ להפחית את מינון החשיפה לחדשות - כך גם בנוגע לחשיפה למידע אודות מחלות, בעיות גופניות, סיבוכים רפואיים וכו'. כמובן שאנחנו לא תמיד יכולים להימנע לגמרי מלשמוע על בעיות של אנשים מסביבנו, בסוף אנחנו חלק מחברה ומוקפים באנשים ומשפחה. אבל למרות זאת אנחנו יכולים להשתדל ולנסות לשלוט כמה שאפשר במידע שאליו אנחנו נחשפים.

בנוסף, עצם המודעות העצמית יכולה לעזור. ברגע שכבר נקלענו לשיחה עם מישהו והוא מפרט על הבעיות או הקשיים שלו, ואנחנו מודעים לזה שהנה אנחנו נכנסים ללופ הזה של פחד, חרדה וחשש שגם לנו זה יקרה – לפעמים ההבנה הזאת שמקור הפחד הוא מהמידע שבדיוק נחשפנו אליו יכול להפחית קצת את החרדה. עצם המודעות לכך שהפחד הוא לא בהכרח רציונלי, ושבאופן מציאותי זה שמישהו סובל ממשהו לא מעיד שגם אנחנו נסבול מאותה בעיה לפעמים מקל קצת על הפחד.

כמובן שאם תרצי להמשיך להתייעץ איתנו את לגמרי מוזמן לפנות אלינו באתר חברים מקשיבים", להתקשר אלינו או לכתוב לנו בווטסאפ: 052-468-3927. נשמח לדבר איתך!

חג שמח ורגוע,

רחלי

כתבות נוספות