שאל את הרב

פחדים וחששות בעקבות המצב הביטחוני - איך מתמודדים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/04/22 18:52 ג בניסן התשפב

שאלה

שלום.

לאחרונה יש הרבה פיגועים ואני חוששת להסתובב בחוץ, פוחדת שאנשים שאני מכירה ייפגעו. הרבה חברות שלי גם מרגישות ככה, וגם האחים שלי. איך אנחנו יכולים להירגע?

תודה!

תשובה

היי.

לפעמים מרגיש שהעולם הופך למקום מסוכן יותר ויותר. אנחנו שומעים על הפצצות במקומות ציבוריים, ירי אקראי ודיווחים אחרים על אלימות בלתי צפויה וחסרת היגיון כלפי חפים מפשע. זה גורם לנו להיות מודעים יותר לפגיעות שלנו ואף לתחושות של חוסר אונים. הפחדים שלנו מתחדשים עם כל דיווח על פיגוע אלים נוסף מה שמקשה על ניהול אורח חיים מאוזן.

כתוצאה מכך, רבים מאיתנו חשים חרדה ופחד מוגבר במהלך חיי היומיום שלנו. כל זה יכול לגרום למחלות הקשורות ללחץ ולהשפיע על איכות החיים שלנו.

נציע כאן כמה אסטרטגיות התמודדות אם אתם חשים פחד מוגבר כתוצאה מאלימות הנידונה בתקשורת או המתרחשת בקרבתכם. אלה שנפגעו ישירות עשויים לרצות לבקש עזרה מקצועית או שירותי תמיכה וזה מובן וטבעי – בשביל זה בדיוק יש מערכת תמיכה במדינה.

אז מה אפשר לעשות?

היו מודעים, אך אל תאפשרו לפחד להשתלט. אפשר להגביר מודעות, לשים לב לסביבה שלנו, ולהבחין בכל דבר חריג באנשים ובהתנהגות שלהם, זו תגובה שיכולה מאד להועיל. חדות במצבים מורכבים יכולה להציל אותך ואת הסובבים אותך. תחושה פתאומית של פחד היא רמז חשוב לכך שמשהו עלול להיות לא בסדר. אך אם אנחנו תמיד מפחדים, התחושה הפתאומית הזו כבר אינה רמז משמעותי.

התמקדו במה שיש לכם שליטה עליו. התמונות שאנו רואים, הסיפורים שאנו שומעים והמחשבות שלנו על אלימות יכולים להגביר את החרדה שלנו. אנחנו עשויים להאמין שיש מעט שאנחנו יכולים לעשות כדי להימנע מאלימות אפשרית. אמנם איננו יכולים לשלוט בתמונה הרחבה יותר, אך אנו יכולים לשלוט בדברים בחיינו שעשויים להפחית את הסיכון שלנו להיות קורבנות לאלימות. לדוגמה, אפשר לפתח תוכנית בטיחות עבורך ועבור משפחתך. בנוסף, אפשר לדון כיצד להגיב מול סכנה וכיצד לחפש מחסה.

אזנו את המחשבות שלכם. כשמרגישים המומים מאירועים טרגיים, קשה לראות את הטוב שבעולם. נסו לאזן את רגשות הפסימיות על ידי זכירת האנשים והזמנים בחייכם שהיו חיוביים ומנחמים. מציאת האיזון הזה יכולה להרחיב את האופן שבו אנחנו רואים את העולם. זה יכול להעצים ולתת לנו אומץ בתקופה קשה.

צמצמו את החשיפה שלכם לתקשורת. לאחר שהבנו את העובדות, אל תמשיכו לצפות בשידורים חוזרים של אירועים. למרות שחשוב להישאר מעודכן, חשיפה מתמדת עשויה להוסיף לתחושות מצוקה. נסו לתת לעצמכם הפסקה מהטרגדיה וממחשבות ורגשות שמעוררים ידיעות קשות מהחדשות.

שמרו על שגרה ואורח חיים נורמליים ככל האפשר. זה מעודד אותנו להרגיש נורמליים על ידי התנהגות נורמלית. נסו להמשיך בפעילויות הרגילות שלכם, לתמיד במה שנותן לנו שגרה ומסגרת.

תנו מקום לרגשות שלכם. אם אתם שמים לב שיש לכם רגשות חזקים, הכירו בהם. אל תנסו להתעלם או להכחיש אותם. זה עשוי להיות מועיל לדבר על הפחדים או החששות שלכם עם אנשים שתומכים בכם. אנו מקבלים תמיכה רגשית על ידי מתן קול ושיתוף בדאגה שלנו.

הרגשה של חוזק פיזי יכולה לעזור לכם להרגיש חזקים רגשית. ודאו שאתם מקבלים מספיק מנוחה, דאגו לצרוך תזונה בריאה. פעילות גופנית יכולה להפחית מתח. נסו להימנע מאלכוהול וסמים, על מנת שהמצב המורכב לא יהיה זה ששולט בנו, אלא שאתו שולטים בתגובות שלנו למצב הקשה.

נסו טכניקות הרפיה כגון נשימה עמוקה או מדיטציה. אלה יכולים לעזור לנו לקבל שליטה על הסימפטומים הפיזיים של חרדה.

להתפלל. תפילה זה דבר עוצמתי מאד. בתפילה אפשר להביע את מה שאנחנו מרגישים, לאחל לעצמנו ולסובבים אותנו טוב ושלווה, וגם לומר תודה על מה שכן קיים וכן עובד.

במקרה הצורך פנו לגורם מקצועי. ניתן להתייעץ עם אדם מקצועי כמו פסיכולוג/ית, יועץ/ת בבית ספר, ולהתקשר למוקד ער"ן 24 שעות ביממה (1201) לקבלת מענה ראשוני למצוקה נפשית. מוזמנים מאוד לפנות למוקד חברים מקשיבים באמצעות שליחת שאלה באתר, בטלפון - במספר כוכבית 8298, או בצ'ט בווטסאפ: 052-468-3927. נשמח לדבר איתכם!

שנדע ימים טובים יותר!

חזקי ואמצו,

מוריה – צוות חברים מקשיבים

כתבות נוספות