שאל את הרב

עתודה צבאית לבנות

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 08/01/20 14:46 יא בטבת התשפ

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב,

אני דתיה וקיבלתי לא מזמן צו ראשון ואני רוצה מאוד להתגייס מכמה סיבות:

א. אני חושבת שאני יכולה לתרום בצבא הרבה יותר משירות לאומי. רוב התפקידים בשירות לאומי משלבים הרבה עבודה עם קהילות שונות - זקנים, ילדים וכ'ו ואני חושבת שאני פחות מתאימה לזה. בדקתי עוד תקנים אחרים ולצערי גם הם לא מתאימים לי ולא אוכל לתרום שם כל כך. לעומת זאת, בצבא יש כמה תפקידים שאוכל לשרת בהם ולהיות מאוד משמעותית.

ב. מקווה שהרב לא יחשוב שאני גאוותנית אבל אני חייבת לציין את זה כיוון שהרב לא מכיר אותי ופרמטר זה מאוד חשוב. אני חזקה בדת והאמונה שלי מאוד חזקה וחלק מכובד מהיום שלי מוקדש לקודש. אני משתדלת מאוד להקפיד על כל הלכה שאני שומעת ולומדת המון כל יום.

ג. אני שוהה כמה ימים בשבוע במסגרת לא דתית (חוג חילוני). בשל כך, התחזקתי עוד יותר והבנתי מי אני. התחלתי לשמור נגיעה בגלל שהייתי בסביבה חילונית זו וככל שאני שוהה יותר ויותר במסגרת זו, אני מקבלת על עצמי יותר ויותר קבלות ומבינה מהי דרכי בשל העובדה שאני מובדלת כך שאני לא מפחדת ליפול ולהיחלש כלל במסגרת חילונית אלא להפך.

ד. אני מתכננת לעשות שנת מדרשה לפני.

ה. שוב מחילה אם זה נשמע גאוותני אבל אבי מאוד רוצה שאלך לצבא והוא אומר שבשל היותי מאמינה וחזקה מאוד מבחינה דתית, אוכל לקדש שם שם שמיים ולהראות שהיהדות היא טובה ולא כמו שרבים מן החילונים נוטים לחשוב.

ו. אני רוצה לעשות עתודה צבאית לרפואת שיניים. כלומר, ללמוד 6 שנים ולהוציא תואר ולאחר מכן להיות בקבע 5 שנים. מה שאומר שלא אהיה בצבא בגיל צעיר מאוד ובעזרת ה' יהיו לי דעות חזקות ומוצקות.

שאלתי היא - האם זה בסדר שאתגייס? כמעט כל הפוסקים אוסרים על כך. אני לא רוצה להתגייס עם ידיעה כי אני עוברת על איסור זה בלי היתר כי אני מאוד קפדנית בכל מה שקשור להלכה.

תודה מראש!

תשובה

לשואלת שלום,

אקדים ואשבח על עצם השאלה, והמודעות העצמית שבאה בה לידי ביטוי. זה בסיס חשוב. מובן, שמשום שאיני מכיר אותך, אין לי אפשרות להכריע מה 'מתאים' לך, אבל אפרוס כאן מספר שיקולים שיש לקחת בחשבון בכובד ראש, לפני שאת מחליטה:

1. המערכת הצבאית היא מאוד נוקשה. גם בעתודה, יש משמעת צבאית, יש לחץ מבחינת ציונים ועמידה במטלות. בניגוד ללימודים רגילים בהם שבים הביתה מדי יום וההכשרה יכולה להתפרס על פני מספר שנים, בצבא יש מצבת כח אדם שמחייבת עמידה בזמנים.

לנשים רבות, אופי המערכת עלול לגרום לנזקים. הן אישיים והן רוחניים.

2. שירות לאומי גם אם לא מצאת מסגרת מתאימה, אפשר להמשיך לחפש, 'לתת' את השנה הזאת, ולאחר מכן להתחיל את המסלול ברפואה.

3. לגבי השיקול של קידוש השם בצבא - אני תופס שקידוש השם בהיותך אישיות לדוגמא קורה בכל מסגרת, ובכל מקום. אין עניין דווקא להוכיח את זה במסגרת הצבאית.

4. שנת מדרשה היא מצויינת וחשובה מאוד. הפיתוי הוא גדול ("לסיים עם החובה" / "השעון דופק"), אבל זאת שנה משמעותית ובונה. לא לוותר עליה בקלות.

5. חתונה. לפי מה שאני מבין מדובר כאן על מסלול ארוך, קחי בחשבון שבשנים הקרובות את תינשאי בעזרת השם, יהיו לך ילדים חמודים, והם בטח ירצו אותך איתם. איני אומר לא ללמוד מקצוע בגלל זה, ממש לא. רק להביא את זה לידי ביטוי באופי הלימודים ובמסגרת (לוחצת, משוחררת, הדוקה וכו'). לדוגמא, ספק אם תוכלי לצאת ולהשקיע בקשר זוגי בשנים הללו.

7. כתבת שכמעט כל הפוסקים אוסרים על נשים להתגייס. זה נכון. אך הטעמים לאיסור מגוונים, וחלקם לא חלים במקרה שלך. לדוגמא: את לא תשׂאי נשק, את לא נכנסת למסגרת הצבאית הקלאסית, אלא בתור עבודה.

לסיום, החלטה המשפיעה על 11 שנים קדימה היא חשובה ורצינית. בטח כשאלו השנים החשובות של החיים. עלייך לשקלל את מה שכתבנו, יחד עם היכרות שלך עם עצמך, התייעצות עם דמויות משפיעות בחייך ואנשים קרובים, ולהגיע להחלטה הנכונה.

הצלחה רבה בכל אשר תפני!

כתבות נוספות