שאל את הרב

לא אוהב את המראה שלי - מה עושים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/04/22 13:17 ו בניסן התשפב

שאלה

שלום

אני לאחרונה חווה עצבות נוראה בגלל שאני ממש לא אוהב את המראה שלי אני מאבד גם קצת שיער וזה ממש ממש מדכא אותי אני מרגיש בחרדה להיות מכוער להסתכל על עצמי במראה ולא לאהוב את מה שאני רואה

מה לעשות איך להתגבר איך לצאת מהחוק ולהרגיש יפה עם עצמי למרות הכל

תודה מראש(;

תשובה

שלום לך.

נראה שאתה מתאר רגשות שליליים וקשים שכולם נוגעים לכך שאתה לא ממש אוהב את המראה החיצוני שלך. דבר ראשון שחשוב לי לומר לך הוא שאתה לא לבד בזה! אתה כותב על חששות ודאגות שמעסיקות בני נוער רבים וטובים (ולא רק...) שטרודים בנראות שלהם, כך שאתה בחברה טובה ;)

אנחנו חיים בחברה שבה יש חשיבות רבה למראה החיצוני, ומסרים כאלו ואחרים סובבים ומקיפים אותנו תמידית בין אם נרצה ובין אם לא. כך שמן הסתם כולנו - כחלק בלתי נפרד מהחברה - מושפעים מכך במידה זו או אחרת ורוצים להיראות טוב ולהרגיש יפים. וזה בהחלט בסדר גמור לרצות להראות טוב, אך חשוב לשים לב שהעיסוק בזה לא הופך לעיקרי, ושהמראה החיצוני לא הופך להיות הדבר החשוב לנו ביותר.

כאשר הנראות שלנו הופכת להיות כ"כ חשובה ומשמעותית, מה שעשוי לקרות הוא שזה ייעשה מדד לערך העצמי שלנו, אפילו בלי שנשים לב לכך. במצב כזה, כשאנחנו לא לגמרי אוהבים את המראה שלנו, אוטומטית גם נעריך את עצמנו ואת מי שאנחנו פחות, ורק הגיוני שנרגיש עצבות, תסכול, חרדה ורגשות דומים לאלו שתיארת.

אז מה אפשר לעשות?

1. חיצוניות מול פנימיות

חשוב מאוד לעשות את ההבחנה הזאת בין המראה החיצוני שלנו לערך הפנימי שלנו. אלו שני דברים נפרדים שיכולים להשפיע אחד על השני אבל לא להחליף זה את זה. ממש להזכיר לעצמנו שבסופו של דבר יופי פנימי - כזה שנובע מהאופי האינדיבידואלי שלנו וממי שאנחנו - הוא החשוב ביותר ובסופו של דבר מקרין גם החוצה.

2. להכיר בדברים היפים שבנו

כדאי לחזק את עצמנו ולהתמקד בדברים החיוביים שבנו, כאלו שלא תלויים במראה החיצוני שלנו. זה יכול להיות תכונות אופי (חכמה, חריצות, התמדה, חוש הומור, אכפתיות וכו') וזה יכול להיות מעשים שאתה גאה בהם (עזרת לחבר, לא ויתרת על משהו למרות שקשה, קיבלת ציון טוב וכו'). וגם דברים שאתה אוהב לעשות! לשחק, לצייר, לשמוע מוסיקה. כשנתרגל למצוא את הדברים היפים שבו, להתמקד בהם ולתת להם הרבה עידוד וחיזוק, יש סיכוי טוב שנתחיל לראות אותם כחשובים ומשמעותיים יותר, והמראה החיצוני שלנו יקבל חשיבות משנית.

3. להימנע מהשוואות

כשאנחנו לא אוהבים את מה שאנחנו רואים במראה, זה בד"כ נובע מכך שאנחנו לא עומדים באיזשהו סטנדרט גבוה שהצבנו לעצמנו, שאנחנו לא מספיק יפים בהשוואה ל..., שחברים שלנו נראים טוב יותר מאיתנו וכו'. אם נבין שכל אחד הוא שונה ולכל אחד ואחת יש את היופי המיוחד להם, נבין שאין טעם להסתכל על אחרים ולהשוות, אלא ללמוד לקבל את עצמנו ולאהוב את כל החלקים שבנו. חשוב לזכור שהביקורת הפנימית הזאת, ההשוואה התמידית לאנשים אחרים – הם אלו שגורמים לנו לסבול. לא איך שאנחנו נראים אלא איך שאנחנו חושבים שאנחנו צריכים להיראות. כדאי לנסות לזכור את זה בפעם הבאה שנרגיש ביקורתיים כלפי המראה שלנו, להיות קצת יותר סלחניים לעצמנו, קצת להפחית בדרישות המוגזמות מעצמנו ולנסות לקבל את עצמנו, איך שאנחנו.

4. לחשוב חיובי

כבני אדם יש לנו את היכולת לחזק את עצמנו ולפעול למען עצמנו כדי שנרגיש טוב יותר. אמנם לא תמיד אפשר לשלוט בתחושות כמו דיכאון, עצב, חרדה וכו'. כשהם מופיעים הם מופיעים. אבל אנחנו כן יכולים לשלוט על איך שאנחנו פועלים ומתנהגים כשהם מופיעים. לכן, כשאנחנו מוצאים את עצמנו חווים תסכול או עצב מאיך שאנחנו נראים, ומיד מתחילים לחשוב את המחשבות השליליות הרגילות - אפשר לנסות להחליף אותם במשפט חיובי, במשהו שאנחנו כן אוהבים בעצמנו, או בתכונה שאנחנו יודעים שאחרים מעריכים בנו. מחקרים רבים הוכיחו שהצהרות חיוביות נמצאו מחזקות ומעודדות הרגשה טובה. כדאי להתאמן על זה ולראות כמה זה משפיע לטובה על ההרגשה.

5. לקבל את עצמנו כפי שאנחנו

זה אמנם נשמע פשטני, אבל זה חשוב ובסוף זה עובד. ברגע שנתרגל לאהוב את עצמנו בלי תנאי ובלי קשר לאיך שאנחנו נראים; וכשנלמד לקבל באמת את מי שאנחנו ואת איך שאנחנו - נהיה הרבה יותר שמחים מאושרים ויפים.

כמובן שאם תרצה להמשיך להתייעץ איתנו אתה לגמרי מוזמן לפנות אלינו באתר חברים מקשיבים, להתקשר אלינו לכוכבית 8298, או לכתוב לנו בווטסאפ: 052-468-3927. נשמח לדבר איתך!

הרבה הצלחה!

רחלי

כתבות נוספות