שאל את הרב

רוצה לעשן רק פעם אחת - מה הבעיה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/04/20 13:55 כט בניסן התשפ

שאלה

שלום, בזמן האחרון אני ממש רוצה לעשן- סיגריה, נרגילה.

רציתי לדעת קצת על העניין- אם יש בזה בעיה, מה ההשלכות של זה,ואם זה רק פעם אחת עדיין יש לזה השלכות??

תודהה :)

תשובה

שלום לך.

אינני יודע מדוע את רוצה לעשן. באופן כללי, ישנן סיבות רבות לעישון אצל בני נוער: תפיסות מוטעות (שהסיגריה מרגיעה, מרפאת וכו'), השפעה חברתית וסביבתית (מהחברים, מהלימודים, מהאחים, מהשכונה וכו'), לחץ חברתי, רצון להשתייך לחברה מסויימת, יצר סקרנות (רק לבדוק מה זה עושה), חיקוי של חברים, עישון של ההורים, רצון להפגין עצמאות, והשפעת פרסומות גלויות וסמויות של חברות הטבק (לצערנו, המון כוכבי סרטים וסדרות ישראליות מעשנים).

לעישון ישנן תוצאות שליליות רבות, ואני משער ששאלתך או רצונך לעשן נובע מסקרנות שמקורו בחוסר מעש (במיוחד בתקופה בה אנו נמצאים בשל מגיפת הקורונה). העישון גורם לנזקים גופניים ובריאותיים רבים, וכדאי מאוד שתכיר אותם:

ריח מסריח של עישון.

כתמים צהובים על האצבעות.

כתמים חומים על השיניים ועל העור.

בעיות בעיכול.

בעיות שינה.

שיעול

ירידה בכושר הגופני (ראית פעם אדם מעשן שעולה במדרגות?)

אסטמה- החמרתה או גרימת המחלה.

הוצאות כספיות מרובות על קניית סיגריות.

קשיים בהתמודדות מול בני משפחה וחברים שמתנגדים לכך שתעשן לידם.

השלכות בריאותיות ארוכות טווח (סרטן, נפחת ריאות, מחלות לב)

קמטים מסביב לפה והעיניים (סימני הזדקנות מוקדמים)

עובר על איסור "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם". (לדעת חלק מהפוסקים הוא פסול לעדות מכיוון שעובר על איסורי דרבנן, ואף מכין אותו מכת מרדות).

אוכל גם לציין לך את העובדה הבאה: כל חברות הביטוח, כולל קופות החולים, מבקשים למלא שאלון לפני שיתחילו לבטח אותך. במידה וציינת שאתה מעשן- אוטומטית סכום הביטוח לתשלום עולה לכמעט פי שניים!! מדוע? כי חברות הביטוח הבחינו שאנשים מעשנים חולים יותר ומתים יותר מהר, ולכן התשלום שלהם למבוטחים מעשנים גדול יותר. אם חברות הביטוח, שהמניע שלהן הוא כלכלי בלבד, גובות יותר כסף מאנשים מעשנים בגלל המחלות שלהם- סימן שזה נכון ויש אמת במסקנה שאנשים מעשנים חולים יותר ומתים יותר מהר...

הבעיה עם "סיגריה רק פעם אחת" היא שאינך יודע שהיא באמת תהיה אחת, מכיוון שהמוח מתרגם את המעשה למשהו שניתן לעשותו, וכמו שאמרו רבותינו (קידושין מ ע"א): כיון שעבר אדם עבירה ושנה בה (=חזר עליה)... נעשית לו כהיתר. זאת אומרת שלאחר הפעם הראשונה כבר אין את ההימנעות מהמעשה, או לפחות לא באותה עוצמה. זה נכון לכל סוגי המעשים. בפרט כשהעישון נעשה בחברת נערים נוספים שאז הסיכוי להמשיך בזה, חלילה, גבוה מאוד.

למרות תקופת הבידוד מהמגיפה, שמחייבת אותנו להישאר בבית, נסי לנצל את הזמן הפנוי שלך למטרות חיוביות- התנדבות, תנועת נוער, לימוד משותף, עבודה בתשלום, יציאה לבילוי משותף בטבע או בקניון, פעילות בחוג או מכון כושר. ניצול הזמן לעשייה חיובית מעלה את הסיכוי שלא תרצי לעשן. אפילו לא פעם אחת.

נשמח לשמוע ממך יותר ולהתעדכן איך הולך.

שיהיה בהצלחה!

אבי

כתבות נוספות