שאל את הרב

עזרא בלשכת יהוחנן בן אלישיב.

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/09/19 12:42 א באלול התשעט

שאלה

שלום! אני לומדת תנ״ך, וכשהגעתי לספר עזרא נתקלתי בשאלה שאשמח לתשובה!

פרק י׳- לאחר שעזרא שומע את קריאתו של שמעיה בן יחיאל לתיקון חטא הנשים הנוכריות, הוא משביע את העם לתקן את החטא ולאחר מכן בצד תמוה ולא ברור- הולך ללשכת יהוחנן בן אלישיב.

אז למה הוא הולך ללשכה הזאת? והאם זו אותה לשכה של אלישיב שמוזכרת בפרק י״ג בנחמיה? במקרא לא מצויינת הסיבה, ואשמח לתשובה- תודה מראש!

(מצאתי בעבר שתי תשובות, אך הן אינן מדוייקות ומאומתות ע״י מקור פרשני/ דמות רבנית-

תשובה 1: https://תנך.co.il/929/851/2810

תשובה 2: (שעליה חשבתי) הלשכה כאמור בנחמיה י״ג שימשה באופן מרכזי למאגר גדול של תרומות אוכל לביהמ״ק (״ושם היו לפנים נותנים את המנחה, הלבונה.. ומעשר הדגן והתירוש והיצהר.. ותרומת הכהנים״).

וכשעזרא מחליט ללכת למקום שהוא מאגר האוכל לביהמ״ק, מקום שמסמל את הספקת המזון לבית המקדש, ודווקא שם לצום, יש בזה מין מעשה סמלי שמסמל לכל העם כמה הוא מתאבל על מעל הגולה- שדווקא מקום ששימש לאספקת מזון לצרכי קודש, ולצרכי בית המקדש- שם הוא צם.

אפשר גם לשים לב בצורת כתיבת הפסוק- ״וילך אל לשכת יהוחנן בן אלישיב *וילך שם*״- הרי ציינו כבר את ההליכה, וה״שם״ בא להדגיש שדווקא הלך לשם ודווקא שם- צם- הבעיה בתשובה השנייה היא שאין לי הוכחה חותכת שהלשכה בנחמיה י״ג היא אכן אותה לשכה, ואם כן- מדוע בעזרא היא לשכתו של בנו של אלישיב ובנחמיה היא של אלישיב?)

תשובה

שלום וברכה

אני מצטער על העיכוב בתשובה. לא את כל הדברים החשובים אני מספיק.

אחת הבעיות הקשות בלימוד תנ"ך היא שמה שלא כתוב – אנחנו לא יודעים. יכולים לשער. אנחנו אפוא לא יודעים למה הוא הלך ללשכת יהוחנן בן אלישיב, ועל כן אנו משערים.

באופן כללי, ניתן בדרך כלל לחשוב על שני כיוונים. כיוון אחד אינו נובע מהתוכן של לשכת אלישיב, אלא מעצם העובדה שעזרא הולך למקום החשוב הזה, ובכך קובע את מעמדו, ומחזק את ההכרה בו כמנהיג המקדש. כל זאת, מעצם העובדה שהוא נכנס ללשכה המיוחדת הזו.

כיוון שני הוא שיש בתוך הלשכה דבר מה חיוני לעשייה שלו – בין אם מבחינה סמלית, ובין אם מבחינה מעשית. מכאן נולדה המחשבה על הסמליות – לצום דווקא במקום בו נמצאת האספקה של בית המקדש. כמובן שיש אפשרויות נוספות באותו כיוון.

כל טוב ויישר כוח על השאלה.

כתבות נוספות