שאל את הרב

עד כמה אפשר לענות על שאלות באינטרנט ובצורה אנונימית?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/11/20 20:12 יד בחשון התשפא

שאלה

שלום!

מקריאת כמה תשובות אין ספק שאתם עושים עבודת קודש. אשריכם!

אבל בדיוק על מה שאתם עושים רציתי לשאול:

כמוכם ישנם מקומות נוספים באינטרנט שבהם אפשר לשאול שאלות בנושאים אמוניים, רגשיים, התלבטויות וכד' וודאי הנוער שמח שיש לו איפה לשאול.

אבל אני לא מצליח להבין איך אפשר לענות בצורה כזאת על שאלות, מ 2 צדדים:

א. בשאלות אמוניות- האם נכון שאדם "יסגור" את הקושי האמוני שלו בתשובה קצרה באינטרנט? ואפילו כשהמשיב מפנה למקור מסוים להרחבה- מי אמר שהשואל לא הסתפק בתשובה הקצרה? האם זה לא הופך את האמונה לרדודה?

ב. בשאלות רגשיות ובהתלבטויות בחיים- המשיב כמובן לא מכיר את השואל, מה שאולי מקל על השואל לשאול את שאלתו, אבל איך יכול המשיב לענות לאדם שהוא לא מכיר בעניין רגשי או לעזור בהתלבטות כלשהי כשהשואל מציג את השאלה בכמה משפטים? אפשר לומר שנותנים רק כיווני מחשבה, אבל בכל זאת לענ"ד אנשים מקבלים את העצה, שלא בהכרח מתאימה להם, כתורה משמיים?

שאלה קטנה נוספת: ישנן קבוצות וואצאפ שבהן עונים על שאלות בצורה מאוד דומה לשלכם, ושם המשיבים הם חבר'ה בני 20 ומעלה. האם זה חבר'ה בגיל הזה כבר יודעים לתת תשובה לשאלות מורכבות?

כל השאלה כמובן באה מתוך הערכה גדולה למפעל האדיר הזה של שאלות בני נוער באינטרנט. שוב ישר כח!

תשובה

שלום ישי.

שמח שאתה נהנה לקרוא את השאלות והתשובות באתר.

אנחנו כמובן בעד שיהיו כמה שיותר מקומות, באינטרנט ומחוצה לו, שבהם אפשר להתייעץ, לשתף ולשאול. הייחוד של חברים מקשיבים הוא שניתן לפנות אלינו בכל נושא שבעולם, ולא משנה אם הוא הלכתי, אמוני, רוחני, מעשי, רגשי, נפשי, משפחתי או חברתי. אפשר ורצוי לדבר איתנו על הכל, בלי צנזורה, בלי לחשוש ובלי להתבייש. צוות המוקד מורכב מאנשים דתיים מרקעים שונים, מה שמאפשר לנו להבין ולהתחבר לכל פונה במקום שבו הוא נמצא מבחינה דתית ובכלל. מטרת המוקד היא לא לחנך, להחזיר בתשובה או לשכנע, אלא בראש ובראשונה לשמוע מה עובר על הפונים, להיות יחד איתם בקושי או בהתלבטות, ומשם לחשוב יחד איתם על דרכי פעולה ו"אסטרטגיות יציאה".

אתה צודק שהתשובות שלנו לא מיועדות "לסגור" שאלות באמונה, או בכלל. זה קצה חוט שאפשר להחזיק ביד, וממנו להתגלגל לעוד מחוזות של בירור והתנסות. זה נכון גם לשאלות באמונה וגם לשאלות בכלל. שאלה היא לא בור פתוח שמחכה לתשובה ש"תכסה" אותו. שאלה היא נקודה אחת מתוך אלפי נקודות במסע של כל אחד. שאלה מסמנת שיש לנו שאיפה להתפתח ולגדול. ולכן כל חיינו נעסוק בשאילת שאלות, חקירה ובירור! אנחנו בחברים מקשיבים מנסים לתת כלים ומיומנויות איך אפשר לברר שאלות שונות, ולחזק את המנגנון החשוב הזה של שיתוף והתייעצות.

אנחנו בהחלט לא ממליצים לשואלים לקבל את התשובות שלנו כ"תורה משמיים". תורה יש רק אחת, וחשוב להפעיל חשיבה ביקורתית ושיקול דעת לגבי כל דבר שאנחנו נפגשים איתו מחוץ לגבולות התורה. אתה מאוד צודק שהמפגש המרוחק והחד פעמי בין השואל למשיב מגביל מאוד את היכולת לתת מענה מדויק לשואלים. ובכל זאת, במקרים רבים השאלות סובבות סביב נושאים מאוד נפוצים שמטרידים בני נוער רבים בכל הדורות: מיניות, הורים, לחץ חברתי, התמודדויות באינטרנט, בנים בנות, ועוד. לפעמים גם למידע מהימן והגברת המודעות בנושאים הללו, יש חשיבות ויש משקל בתהליך ההתמודדות. אנחנו בהחלט מעודדים את השואלים לחשוב על הדברים, לבדוק מה מתאים להם, ובעיקר לאתר בסביבתם אנשים שיוכלו ללוות אותם בתהליך החשיבה, כדי שלא יתמודדו לבד.

בהחלט יש מיזמים של תשובות בקבוצות ווטסאפ, ויש בהם כל מיני משיבים ומשיבות. לדוגמא, הקבוצות של "משיב נפש" מיועדות בעיקר לשאלות באמונה, והם מסתייעים בצוותים המקצועיים של חברים מקשיבים בשאלות הקשורות להתמודדות רגשית ונפשית. בצוות חברים מקשיבים ישנם אנשי מקצוע מנוסים ומבוגרים, שיכולים לסייע במענה מיטבי לסוגיות מורכבות ורגישות, לא רק באינטרנט אלא גם בטלפון ובווטסאפ.

לסיכום: לנוער הדתי יש הרבה צורך במגוון סוגים של מענה לקשיים ומצוקות, ובהחלט מגיע לו לקבל אותו! הצוות שלנו פועל ככל יכולתו כדי לעמוד במשימה, ולהשתפר תוך כדי תנועה. אנחנו פועלים כל הזמן כדי לגייס יותר מתנדבים מוכשרים, להצליח להגיע ליותר בני נוער שמחפשים מענה, ולתת גם הרבה כלים שיכולים מראש לחסוך כאבי לב והתמודדויות, באמצעות הסברה והדרכה לילדים ולהורים.

תודה על השאלה ובהצלחה לכולנו!

אוהד שקלים, מנהל מוקד חברים מקשיבים - OU ישראל

כתבות נוספות