שאל את הרב

עבודת השם - המשך על הנחת תפילין כל היום בישיבה שראש הישיבה אוסר זאת:

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 17/06/19 07:12 יד בסיון התשעט

שאלה

המשך על הנחת תפילין כל היום בישיבה שראש הישיבה אוסר זאת:

נכון אבל כשאתה לא עולה בדרגה בעבודת השם אתה אוטומטית יורד רציתי להילחם ביצר הרע דרך כך שכל הזמן אני אעלה בדרגה בעבודת השם ככה הוא אף פעם לא יהיה גדול כמוני ולא יוכל להוריד אותי וזה נמנע ממני הישיבה מכתיבה לאדם את הזמנים בהם הוא אמור לעמוד להגיע לסדר לשיעור ותפילה לא את הדרך בעבודת השם וכשטובת התלמיד אינה על חשבון טובת הכלל הישיבתי אין רשות לקפח אותו כי זה נראה מוזר אסור להתבייש לעשות מצווה דברי יהודה בן תימא ובכל אופן בעיקרון כשהתלמיד נמצא בגבולות הישיבה ולומד בסדר גם אם היא לא נמצא עם כל הישיבה כשהוא נמצא חדר מול זה לא משנה או בכיתת לימוד שגם שם יש השגחה בעדכון מראש והעובדות הן כפי שהן והשם רואה ויודע ועוד עיינתי את הנושא של טובת הציבור ואני מצאתי שבקיץ כשהרוב רוצים מזגן והמיעוט לא אמנם הרוב קובע אבל בחורף אפילו כולם רוצים מזגן ואחד לא רוצה על פי ההלכה הוא כופה את כולם זאת אומרת שהציבור לא יכול לקבוע להזיק את היחיד אף כאן זה שתלמידים פושעים ולא מתרכזים בלימוד כי אדם מניח תפילין לא אומר שטובתם קודמת לי

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על הרצון לעלות כל הזמן בעבודת ד'.

ואתה כמובן רשאי, ואולי אפילו חייב, לבחור את הדרך שלך בעבודת ד', ולעשות את מה שצריך לעשות לפי תפישת עולמך.

ברם, משעה שאתה חלק מציבור – בישיבה – אינך נמצא בחלל ריק. אם אתה רוצה להיות שותף בישיבה – יש לה כללים משלה, גם לטובת הישיבה, וגם (כפי שכתבתי לך במכתבי הקודם) מתוך אמונה עמוקה שהכללים האלה טובים גם לך באופן אישי, על אף העובדה שאתה לא רואה זאת עדיין.

מניסיוני כראש ישיבה אני יודע היטב כי לא תמיד אנחנו צודקים ויודעים טוב יותר. אולם, הסיבה שיש דברים שאנחנו מעדיפים שלא יתרחשו בישיבה שלנו אינה נובעת מבושה לעשות דבר מצווה, אלא מהעובדה שלהתנהגות מוזרה יש נזקים גם לציבור הכללי בישיבה וגם לתלמיד הפרטי העושה זאת. נכון הוא שכדאי שרוחב האפשרויות שלנו לא יהיה מצומצם, ובהחלט טוב שלא כולם יהיו בדיוק אותו הדבר – אולם יש גבולות.

דווקא המשנה במסכת פאה שהבאת, שהיא הבסיס למזגן מוכיחה את ההפך ממה שכתבת. היחיד שיכול לכפות את הציבור עושה זאת כי הוא עושה את הדבר הנכון – מזגן בקיץ ואי-מזגן בחורף. אולם כשאין ליחיד הוכחה שהוא עושה את הדבר הנכון – הוא לא יכול לכפות את הציבור.

אני מקווה שתמצא את הדרך הטובה להתנהל, ואולי בשיחה כנה ופתוחה עם ראש הישיבה – תמצאו ביחד דרך.

כל טוב

כתבות נוספות