שאל את הרב

"מִי כָמכָה בָּאֵלִים": האם זה לא סותר את עיקרי האמונה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/09/19 16:15 כז באלול התשעט

שאלה

בתפילה מופיעים כמה פעמים ביטויים שמייחדים את ה' על פני אלים אחרים, כמו

"מִי כָמכָה בָּאֵלִים".

אבל לפי האמירות האלו, יש עוד אלים!

איך זה מסתדר?

תשובה

שלום וברכה!

יישר כח על ההעמקה והסקרנות. פשוט נפלא!

כדי לענות עת השאלה ננסה לברר, מה עניינה של העבודה הזרה?

בגדול, מה שעושה העבודה הזרה? היא לוקחת כל מיני כוחות שאכן קיימים במציאות ונותנת להם חשיבות מיוחדת בפני עצמם, מכתירה אותם כאלים. כך תוכלי למצוא במיתולוגיות השונות אלים שונים ששולטים על כוחות שונים. לדוגמא: אל השמש, אלת האהבה או הפריון, אל המלחמה, אל הים וכו'. מה שמאפיין את כל האלים זה שהם שולטים בכוחות טבעיים חזקים ביותר שהאדם מכיר מחייו.

אם תקראי סיפורים במיתולוגיה היוונית למשל, תראי שהאלים נלחמים זה בזה כל הזמן. כלומר, לפי התפיסה הזו, הכוחות שקיימים בטבע מנוגדים זה לזה. העוצמה שבהם לא אמורה להגיע לאיזו מטרה חיובית, הם פשוט רוצים להיות הכוחות הכי חזקים, להרוס ולהחריב את השאר.

בתוך המציאות של העולם הקדום שבו הטבע היה מאוד נסתר בפני האדם וגם מאוד מאיים (אנשים לא ידעו לגבור על הטבע כמו שאנו יודעים כיום) האדם הרגיש צורך לרצות את כוחות הטבע שנראו הרסניים ורעים כדי לחיות איתם בשלום. לכן הם היו מתפללים לאלהים רבים, כדי שיצליחו לשרוד ולהתפתח בתוך העולם שנראה כל כך מאיים ומורכב. הם גם רצו להתחבר לאותם כוחות, וזו השאיפה שקיימת בכולנו לעבודת אלהים.

לפי תפיסת היהדות כל הכוחות אינם מנוגדים ומפורדים זה מזה. לכולם יש מטרה חיובית אחת, שמגיע ממקור אחד והוא אל אלהי האלהים- הקב"ה. הוא מאחד את כל הכוחות תחתיו. לפי התפיסה הזו, אין הרבה אלהים אלא אל אחד שכולל את כל המציאות ואת כל הכוחות שבה. להכול יש מטרה אחת טובה.

לכן, כשאנחנו מתפללים אנו אומרים "מי כמכה באלים ה' ", אנו מתכוונים בדיוק להגיד שהקב"ה הוא אחד ואין עוד אלהים. שהוא שונה מכל מה שהגויים מתארים כאלים, הם רק כוחות שעומדים תחתיו ומשרתים כולם יחד אותו ואת הדרך שבה הוא בחר להנהיג את העולם.

שתהיה שנה טובה ומתוקה :)

אסף

כתבות נוספות