שאל את הרב

נשים ביהדות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 12/05/20 06:50 יח באייר התשפ

שאלה

שלום הרב

התעוררו לי כמה שאלות שנורא מפריעות לי בנוגע למעמד הנשים ביהדות:

1.) בעניין האונס והמפתה- למה נותנים את הכסף לאבי הנערה? למה לא נותנים אותו לה?

2.) למה לאישה אין חלק בירושה, ואם היא נישאת-את כל הכסף והנכסים שיש לה נותנים לבעלה?

3.) למה לנשים אסור להיכנס לחלקים גדולים מבית המקדש, והן לא יכולות לשרת בכהונה?

4.) הרמב"ם כותב על מנחשים ומעוננים "כל המאמין בדברים אלו וכיוצא בהם... אינו אלא מן הסכלים וחסרי הדעת, והרי הוא בכלל הנשים והקטנים שאין דעתן שלמה". האם נשים הן טיפשות וחסרות דעת?

5.) למה אישה פסולה לעדות? שמעתי שזה בגלל שמאיימים על העדים, אבל האם אישה לא יכולה לעמוד בלחץ הזה?

בנוסף, האם ייתכן שישנו את חלק מהדינים האלה כשתחזור הסנהדרין כי הם לא כתובים במפורש בתורה?

תשובה

בס"ד

שלום רב,

קבלנו את התורה לפני כ - 3000 שנה. באותם זמנים נשים היו הרבה פחות עצמאיות ממה שהן היום. עד החתונה הן היו בבית - ברשות אבא שלהן, אחרי החתונה הן בנו את המשפחה שלהן עם הבעל שלהן. לכן אונס ומפתה נותן את הקנס לאבא, כי לבנות באותה תקופה לא היה כסף לעצמן.

חלוקת ירושה - יש דרך הלכתית שלא לתת לבנות את חלקן: יש נוהגים משנים קדמוניות, שבעוד האב נמצא בחיים, הוא כותב שטר "חצי זכר", (שלא נאריך בהסבר הדברים במסגרתינו), שעל פיו אף הבנות מקבלות חלק בירושתו.

כהונה = גם גברים שלא נולדו כהנים, לא יכולים לשרת בכהונה. כלל ישראל - אפילו מלך ישראל - לא יכולים להכנס לחלקים גדולים במקדש. זה לא אפליה נגד נשים, זו הדרכה של התורה שרק הכהנים משרתים במקדש.

הרמב"ם מתאר מציאות שהיתה בתקופתו, לצערנו באותם ימים נשים לא זכו להשכלה ולכן האמינו בכל מני אמונות תפלות. אדרבא, במקום אחר הרמב"ם דורש שילמדו גם את הנשים אמונה כדי לקדם אותן ברוחניות: "...לפיכך כשמלמדין את הקטנים ואת הנשים וכלל עמי הארץ אין מלמדין אותן אלא לעבוד מיראה וכדי לקבל שכר עד שתרבה דעתן ויתחכמו חכמה יתירה מגלים להם רז זה מעט מעט ומרגילין אותן לענין זה בנחת עד שישיגוהו וידעוהו ויעבדוהו מאהבה".

בשאלה שלך מדוע אישה פסולה לעדות - הנושא רחב, לכן אני מצרף כאן קישור לתשובה במקום אחר

https://www.kipa.co.il/%D7%A9%D7%90%D7%9C-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%91/%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%A2-%D7%90%D7%99%D7%A9%D7%94-%D7%A4%D7%A1%D7%95%D7%9C%D7%94-%D7%9C%D7%A2%D7%93%D7%95%D7%AA/

כתבות נוספות