שאל את הרב

נוסח רס"ג \ ברכות שמע מותאמות לשבת

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 28/06/19 12:29 כה בסיון התשעט

שאלה

יום מבורך!

לאחרונה חקרתי אודות סידור רס"ג ופשוט נדהמתי כמה שהוא נוח ומחבר.

אני לא מצליח יותר להתפלל בנוסח הקבוע שלי, ומאוד הורשמתי מהסידור הנ"ל, כי אני יכול לשלב יותר מעצמי בתפילת העמידה.

שאלות:

1. האם אני יכול להתפלל מהסידור הזה? הוא מצויין מבחינתי!

אני יודע שההמלצה הראשונה היא לנסות להתחבר לנוסח הקבוע, להבין מה התפילה אומרת וכ'ו... אבל איני שם.

2. הסידור הנ"ל כולל ברכות שמע מנוסחות לשבת. בדיוק כפי שנוסח רומא (איטליה) מתפללים כעת, בתוספת נוסח מיוחד לברכת אהבת עולם. מכיוון שליבה של התפילה עבורי היא ברכות שמע+עמידה, אני מעוניין לאמץ את קריאת הברכות הללו בנוסחי השבת, דבר שיגרום לתפילה להיות מכוונת יותר. האם הדבר אפשרי (בדומה למנהג איטליה\א"י).

3. בסידור רס"ג יש גם ברכות קריאות שמע לנוסח מיוחד למוצאי שבת שכולל אזכרות להבדלה. אני מעוניין לאמץ גם את הנוסח הזה. האם הדבר אפשרי? בסידורו הוא רושם "מי שאומר נוסח זה אין טעות בידו ואין למחות בידו".

4. אני מעוניין לוותר בתפילת יחיד על "עלינו לשבח" כדי להשאיר אותה מיוחדת לראש השנה וסיים ב"ולבא לציון גואל" כמבואר בסידור רס"ג.

5. במידה ואדם קורא "אשרי יושבי ביתך" פעם אחת בתפילת שחרית, ואינו מעוניין לקרוא פעמיים בימים שאין בהם מוסף. האם מומלץ שיקרא מפסוקי דזמרה, או שמא מומלץ מהמזמור שלאחר העמידה?

תודה רבה

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

יסודות כל שאלותך הן האם אתה יכול לשנות את נוסח התפילה מכיוון שחקרת אחר סידור רס"ג והתרשמת ממנו.

התפילה עברה שינויים רבים בעם ישראל. מתפילות מאד קצרות אישיות עד לתפילות קבועות (בייחוד בתקופת כנה"ג), וגם לאחר מכן עברו והוספו נוסחאות בתפילה.היום יש נוסח מקובל של תפילה (עם שינויים פנימיים של כל מיני עדות וקהילות). כל הנוסחאות הללו הן טובות ומקובלות. אולם אתה שואל לשנות תפילה ממנהג למנהג. בעיקרון היהדות מקפידה על מנהגי בית אבא "שאל אביך ויגדך" עלינו לנהוג כמנהגי בית אבותינו וכל עדה ועדה יש לה את מנהגיה ולא משנים ממנהג למנהג. כשם שלא משנים מאשכנז לספרד או הפוך, ולא כל מה שאדם מתחבר אליו כעת זה מה שהוא יתחבר בעוד חמש שנים. היום חקרת אחר סידור הרס"ג אבל אולי תמשיך לחקור עוד סידורים ומנהגים וימצאו חן בעיניך יותר, על כן יש דבר קבוע שהוא הבסיס ואם רוצה אדם להוסיף יכול להוסיף כאוות נפשו, ובלבד שיעמוד במבחן ההלכה. בכך אנו מחברים את קביעות התפילה עם הנקודה האישית, אבל לא להשמיט ולשנות ממנהגים קבועים.

אמנם היו יחידים בעם ישראל ששינו ממנהג אחד לשני, אבל אלו היו אנשים גדולים במיוחד שהיה להם את הידע הגדול והגיעו להבנה בשורש נשמתם וכדו', וגם על כך היו דיונים גדולים בהלכה, אבל לא כל אחד יכול לומר אני מצאתי שאת שורש נשמתי, או בנוסח העכשוי "אני מתחבר לנוסח זה". ההתחברות היא תלויה באדם וכידוע אדם משתנה בימי חלדו מספר פעמים, ולפעמים זה מוצא חן בעיניו ולפעמים זה מוצא חן בעיניו. על כן את הבסיס יש להשאיר אבל אפשר להוסיף בכל תפילה ובקשה כרצון כל אדם. כמו כן זה שייך רק בנוסח הבסיסי אבל אם אדם רוצה לומר סליחות שאינן ממנהגו או תחנונים שאינם כמנהגו יכול לשנות בהם, כיון שזה לא עיקר תקנת התפילה, אבל בתפילת י"ח או קריאת שמע וכדו', אין להשמיט ולשנות. אמנם כפי שכתבתי, לאחר שאדם חקר ועמל בתפילה, הכיר והבין את הנוסחאות השונות ועדיין ימצא איזה נטיה לנוסח מסויים, אפשר לפעמים לעשות כן, אבל לא נראה לי שאדם בגיל צעיר, שלא הכיר ולא למד את כל נושא התפילה ישנה בגלל מחקר מסויים, וכידוע שכל מחקר עתיד להשתנות. על כן המשך לחקור וללמוד את נוסחאות התפלות וכאשר תכיר את כל נושא התפילה (עד מקום שיד אדם מגעת) תוכל לחשוב גם על שינויים במסגרת ההלכה.

בהצלחה בכל דרכיך

שבת שלום

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות