שאל את הרב

האם אפשר לנדור נדרים לרעת אנשים אחרים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/10/21 12:48 ה בחשון התשפב

שאלה

אני לעיתים נודרת נדרים ללא כוונה האם זה נחשב נדר כלומר אחד בפה אחד בלב

האם אפשר לנדור שכל התפילות על אדם מסויים יהיו לרעתו? זה נחשב נדר?

תשובה

שלום לך.

תודה על שפנית אלינו בשאלה חשובה מאוד.

את שואלת האם ניתן לנדור נדרים ללא כוונה לקיימם, והאם ניתן לנדור על תפילות שיהיו לרעת אדם אחר?

ראשית, אין לנדור ללא כוונה, והטוב ביותר - לא לנדור כלל. כתוב בתורה (במדבר ל, ג) "אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַה' אוֹ הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה". הפשט הוא, שמוטלת על האדם חובה לקיים את נדרו, לאחר שהנדר יצא מפיו, ואין זה משנה אם התכוון לקיימו או לא. כך פסק השולחן ערוך (יו"ד, סימן רג, א): "אל תהי רגיל בנדרים. כל הנודר, אע"פ שמקיימו, נקרא רשע ונקרא חוטא". על אחת כמה וכמה כאשר לא מתכוון לקיימו שנקרא רשע וחוטא.... לא באתי חלילה לרפות את ידייך, אלא כדי שתביני כמה שזה חמור.

לגבי נדרים שהם לרעה. אמנם יש דבר כזה, אבל לא ניתן לומר תשובה בוודאות כי לא פירטת על אילו תפילות מדובר ועל אילו רעות מדובר? אבל מה שיותר מעניין כאן (מבחינתי) הוא מדוע להתפלל לרעתו של אדם? מה הוא עשה? להתפלל לרעתו של אדם זה דבר לא פשוט שאת צריכה לחשוב היטב מדוע זה מגיע לו?

חשוב לדעת שאין להתפלל לרעתו של אף יהודי. ראוי להתפלל שאותו אדם יחזור בתשובה, יתקן את מעשיו או ישנה את דרכיו. הגמרא (ברכות י, ע"א) לומדת את זה מהמעשה של ברוריה ורבי מאיר, שברוריה התפללה על הבריונים שציערו אותם שיחזרו בתשובה, ואילו בעלה רבי מאיר התפלל עליהם שימותו. בסוף, תפילתה היא שהתקבלה ואותם בריונים חזרו בתשובה.

במידה ותרצי לשתף אותנו בעניין הזה, נשמח לשמוע ממך במוקד הטלפוני שלנו 8298*.

מברך אותך שתזכי שכל תפילותייך יתקבלו ברצון ורק לטובה.

בהצלחה,

אבי

כתבות נוספות