שאל את הרב

מהי משמעות השם שלי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/12/20 19:03 ד בטבת התשפא

שאלה

היי, קוראים לי תחיה, ואשמח להבין מהי המשמעות העמוקה של השם שלי.

תודה (:

תשובה

שלום תחיה יקרה,

אשמח לענות על שאלתך!

נפלא בעיני הרצון שלך לדעת את משמעות השם שלך! חז"ל מלמדים אותנו שהשם של האדם זה לא משהו חיצוני לו, אלא משהו פנימי ששייך לו ממש וקשור בייעוד ובתפקיד שלו, כאן בעולם.

לפני שאענה ותקראי את תשובתי חושבת שנכון, שתשבי עם עצמך ותחשבי מה זה עבורך השם תחיה, מה הוא בשבילך מסמל ואיך את רואה שזה קיים בך.

תחיה זה בעצם משהו ששב לחיים לאחר זמן שאולי נדם או נעלם.

תחיה פרטית

הנשמה שלנו מכוסה בקליפות וכיסויים שונים כדי שתוכל לחיות כאן בעולם הזה, עולם החומר. הנשמה היא מקור אור וחיים בלתי נדלה ועל ידי זה שאנחנו מחוברים אליה- מחוברים לקב"ה ואלינו, אל הטוב שבנו, אל מי שאנחנו אז אנחנו יכולים לעשות את תפקידנו- לתקן את העולם, על יד הופעת הנשמה.

תיקון במשמעותו דומה במקצת לתחיה. היה לי כלי שלם, הוא נשבר ואני מתקנת אותו, אני משיבה אותו לשלמותו וככה ניתן שיהיה בו שימוש, שהוא יפיח חיים ויוסיף טוב. לכל אחד יש דרכים ויכולות שונים אבל המגמה היא להוסיף את שם ה' בעולם.

בתוך כל מה שהעולם שלנו מזמן אנחנו יכולים לגלות חיים.

אם זה בעזרה לזולת. לדוגמא, במילה טובה לחברה, אני מרחיבה את ליבה ומפיחה בה חיים, אני מחברת אותה לעצמה. אם זה בהוצאת הכישרונות שלי והיכולות שלי לפועל- כך אני מקיימת אותי ומביאה לידי תיקון את העולם. ואם זה בלקדש את שם ה' ולהוסיף כאן חיים ואור.

תחיה לאומית

התקופה שבה מדינת ישראל מוכרת ליהודים מטעם האו"ם מכונה "דור התחיה". בנוסף, הרב קוק בכתביו כותב רבות על דור זה, ששב לארצו ומכנה אותנו- דור התחיה.

לאחר 2000 שנות גלות בהם עם ישראל חווה חורבן של בית מקדש, התנכלויות אינסופיות- רדיפות ופגעים. ניסיון לפגיעות ברוח ובגוף, כעת העם שב לארצו ומפיח בה מחדש חיים, חיים שנדמו כיוון שעם לא היה על אדמתו, העם לא היה במקומו.

עם השיבה לארץ נפתח שער חדש בפני עם. שער גאולה. והגאולה הזאת היא גם דרך. לאט לאט אנו מפיחים חיים מחדש, משיבים לתחיה. את מה? עם ישראל שנמצא בגלות, חי חיים של הישרדות, של פיזור. הוא לא באדמתו, ארץ ישראל, הוא לא יושב לבטח במקומו, אין לו בית לה' והיכולת להיות אור לגויים חזקה וקיימת אך קשה יותר.

כעת, עם השיבה לארץ, אנחנו עוברים תהליך של הפחת חיים- גאולת הארץ ואדמתה, שתהיה תחת ידינו, שנבנה ונצמיח ונגדיל אותה, שנשב בה לבטח. ולאחר המקום החומרי מגיע על גביו קומה של הרוח- להשיב לתחיה את שפת הרוח. יש לנו כאן תפקיד בעולם הזה- "ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש". נצטווינו לעבוד את ה', לחיות חיים בהם יש בית מקדש, בהם אנחנו אור לגויים, "וידעו כי שמך לבדך, עליון על כל הארץ", התהליך הזה הוא תהליך שמתרחש וחי וקיים- לאיטו. אבל הוא קיים.

בתור אנשים פרטיים, אנחנו חיים ומוסיפים נדבכים וקומות לתחיה הלאומית, לעם, לכבוד ה'. אנחנו יחידים שפועלים, פעמים לבד ופעמים יחד מתוך מבט כללי, מתוך רצון לתחיית העם, תחיה שלמה, גאולה שלמה.

דבר נוסף,

אני ממליצה לך לפנות להורייך ולשאול אותם, למה בחרו דווקא בשם זה, מה המשמעות של השם הזה בשבילם. אני מאמינה שזה עמוק ואמתי יותר מהתשובה של עיני העולם- מה המשמעות של השם תחיה באופן כללי. ההורים שבוחרים בשם, הם שליחי ה' לכל דבר.

מברכת אותך, שבכל מקום שבו תהיי תפיחי חיים, רעננות ואהבה.

אור וטוב,

יהודית

כתבות נוספות