שאל את הרב

מתוסכלת ורוצה להבין: לשם מה נולדתי, מה המשמעות שלי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/05/20 20:36 טז באייר התשפ

שאלה

שלום,

אני שואלת את עצמי המון פעמים בחיים, מה השליחות שלי בעולם? לשם מה נולדתי ולשם מה אני כאן? אני מרגישה מאוד מתוסכלת מזה שאני קמה בכל בוקר ולא ממש עושה משהו משמעותי, לא ממלאת את השליחות שלי בעולם ( במיוחד עכשיו, בימי הקורונה, קשה מאוד לפעול ולעשות). אז איך מוצאים את השליחות שלנו?

אני מרגישה שאין לי ממש משמעות בימים האלו, אין לי ממש מה לעשות ולשם מה לחיות. אני יודעת שהגישה הזאת לא טובה בכלל וחייבת תיקון. לכן אני פונה ומבקשת עזרה.

תודה רבה רבה לכל מי שיענה בעזרת ה'.

ממש מרגש אותי האתר המיוחד הזה.

מעריכה,

מוריה

תשובה

שלום לך מוריה.

ראשית יישר כח על גילוי הלב שלך בשאלה שכתבת. ניכר שיש בך רצון למצוא את נקודת האמונה שממנה תוכלי לצמוח ולקבל משמעות אמיתית לחייך. חשוב לי לומר לך שלכל אדם יש תכלית, שהרי 'אין לך אדם שאין שעה, ואין לך אדם שאין לו מקום' (אבות, ד), וכל אחד נברא לזמן ומקום כלשהו בחייו, ואם הקב"ה שם אותך כאן בזמן הזה, ולא לפני 200 שנים, סימן שיש לך מטרה שעליך להגשים דווקא כאן בזמן הזה. שאלת ה'מיליון דולר' היא לדעת מהי מטרת חיינו? כדי לענות על כך אסביר כמה נקודות:

לא להתייאש

ציינת בשאלתך שאת מתוסכלת מכך שאינך עושה משהו משמעותי, וחשוב לי להגיד לך שזו הרגשה טבעית לחלוטין! הרי עד לא מזמן (כפי שגם את כתבת) היו לך חיים שסבבו סביב מטרה או משמעות כלשהי- לימודים, תעודת בגרות, שירות לאומי, חברות וכו'. היה בשביל מה לקום בבוקר. והנה הגעת לנקודת זמן שבו אין לך מטרה חיצונית שכופה עליך לקום בבוקר, פתאום המטרה נעלמה.... ולכן את מרגישה שאין בשביל מה לקום. ההרגשה הזו לא זרה ביהדות, ואפילו הרמב"ם (נדמה לי באיגרתו לרבי שמואל איבן תיבון) ציין שהייתה לו תקופה קשה שבהם היה מסוגר בביתו במשך שנה וחצי בעקבות מות אביו ודודו שלימדו אותו תורה, כי הרגיש שאין בשביל מה לקום. מה שחשוב הוא לא להתייאש! להבין שהתורה רוצה ממך לפתח עצמאות אישית, שהיא קומה חשובה בבניית אישיותך. ניתן לומר שהמטרה בחיים הפכה להיות מטרה פנימית.

תכלית החיים

אז אם צריך להתפתח לשלב נוסף בחיים- לאיזה כיוון? מהי אותה קומה שאת צריכה לבנות בחייך?? כבר ענה לנו הרמח"ל (במסילת ישרים, ובדרך ה'): ש'מטרת האדם היא להתענג על ה' וליהנות מזיו שכינתו'. זאת אומרת שתכלית החיים היא להידבק בבורא יתברך, ולהיות עובד ה'. בטח את שואלת האם לשם כך את צריכה רק לשבת ולקרוא תהילים כל היום? ממש לא. הרמב"ם עונה על שאלה זו בהקדמתו לפירוש המשנה: 'ומצאו שתכליתו פעולה אחת בלבד, ושאר פעולותיו אינן אלא להמשכת קיומו כדי שתושלם בו אותה הפעולה היחידית והיא השגת המושכלות וידיעת האמיתות על בורים...' יש לנו מטרה והיא להידבק ולהתקרב לבורא יתברך. לשם כך עלינו ללמוד את החוכמות והספרים המביאים אותנו לידי זה- כמו ספרי מוסר ואמונה. אני ממליץ לך ללמוד מסילת ישרים, או תומר דבורה שיתנו לך כיוון ראשוני לחיזוק תכלית החיים מבחינה אמונית. ברוך ה' ברחבי המרשתת ישנם שיעורים רבים של רבנים שונים שיעזרו לך ללמוד ולהבין את הספרים האלו על בוריים.

השלב הבא

עם זאת חכמים מלמדים אותנו שעלינו להשיג חכמות אחרות שיעזרו לנו להתקרב אל התכלית עליה דיברנו. וכמו שאמר הרמב"ם: " ושאר פעולותיו אינן אלא להמשכת קיומו כדי שתושלם בו אותה הפעולה היחידית" וזה אומר ללמוד מקצוע או תואר שבעזרתם תוכלי לעבוד את ה' בראש שקט. כשאלו יהיו מונחים בכיסך, יהיה לך יותר קל להגשים את תכלית חייך. לפי חכמי המוסר תכלית החיים היא גם להשיג את האמצעים הדרושים לחיים של קדושה. זאת אומרת ללמוד ולעבוד כדי להקים בית של תורה, שיהיה מקדש של קירבה לה' יתברך. אינני יודע אם סיימת לימודים או לא. במידה וכן- הרי שראוי וכדאי להתקדם לכיוון לימודי מקצוע או תואר, או לכיוון של מדרשה לבנות שם תוכלי לבנות כראוי את הקומה הרוחנית שלך.

מטרה אישית

אם הבנו שצריך ללמוד כדי להתקדם בחיים, את צריכה לחשוב עם עצמך- איזה תחום מעניין אותך? מה היית רוצה ללמוד? באיזה מקצוע תרצי לעסוק? מהם השאיפות שלך - איזה בעל את רוצה? איזה בית תרצי לבנות? ומה את מוכנה לעשות כדי להגשים את שאיפותייך? אם את יודעת לענות על השאלות האלו- מצויין! כל שנותר הוא להתחיל לעבוד על זה- למשל למצוא מקום לימודים מתאים. אם אין לך תשובות- זה הזמן לשבת ולחשוב על זה בכובד ראש...

הקמת בית

הקמת בית בישראל היא מטרה נעלה וראשונה בחשיבותה. מעבר לכך שהיא גם מצווה יקרה עד מאוד שמביאה לידי ביטוי את כל הערכים כאחד: אהבה וקדושה, אחדות ואמונה, נאמנות ושמחה, חיים וברכה. וכל זאת במטרה לקיים מצווה חשובה נוספת שהיא 'פרו ורבו'- הבאת חיים לעולם. ניתן לומר בעצם שזו המטרה המרכזית של כל אחת ואחד מישראל, ואם בעבר זו הייתה המטרה החשובה היחידה שאליה נערה יכלה לשאוף, הרי שהיום בעידן המודרני (שמטלות הבית נהיו קלות יותר, ויש פנאי לרוב) אישה יכולה לשלב זאת עם יציאה לעבודה (במקצוע שהיא למדה, כן?) ובכך לעזור בפרנסת הבית, ולאפשר לבעל להתקדם גם הוא בעבודת ה'.

ביטחון בה'

אחרי שאמרנו את כל זה, חשוב להדגיש שכל הדברים האלו מצריכים ביטחון גמור בה'. זאת אומרת, אחרי שעשית את כל ההשתדלות שבכוחך לעשות בעניין המקצוע והקמת הבית, כל שנותר הוא לסמוך על ה' יתברך שיוביל אותך בדיוק להיכן שאת צריכה להיות בו- לאדם איתו את אמורה להתחתן, למקום בו תקימי את ביתך, וגם למקצוע בחיים באמצעותו הקב"ה רוצה שתתקרבי אליו.

לסיכום, שאלת כיצד ניתן לדעת שיש תכלית לכל אדם ומהי אותה תכלית? וראינו שתורתנו הקדושה רוצה שנחיה חיים של עצמאות, של התמודדות עם אתגרי החיים ולא של בריחה מהם. כדי לחיות חיים עצמאיים של קדושה וטהרה עלינו להתקדש ולהתקדם בעבודת ה' שלנו- בעזרת לימוד יסודי של ספרי אמונה ומוסר, ורצוי לחשוב על כיוון של מדרשה תורנית שתעזור לך בבניית הקומה הרוחנית שלך. לאחר מכן, עליך לבנות את הקומה הגשמית שתתמוך בקומה הרוחנית, וזאת על ידי לימוד של מקצוע או תואר שיאפשרו לך להקים בית בישראל ולפרנס את משפחתך. וחשוב שכבר יהיה לך כיוון איזה תואר/ מקצוע כדאי לך ללמוד.

איך נדע שאנחנו בכיוון הנכון? כפי שאמרתי, אם אנחנו עשינו כל מה שבידינו (מה שנקרא- השתדלות), עלינו לסמוך על הקב"ה שיוביל אותנו למקום שבו אנחנו צריכים להיות בחיים. אם לא נעזוב את היד לקב"ה הוא יקח אותנו, יד ביד, לעבר התכלית. צריך קצת אמונה וביטחון בה' מצדנו. מטרתנו היא 'לתקן עולם במלכות שדי'. יש כאן משהו בעולמו של הקב"ה שמחכה רק לתיקון שלך, וכדי לדעת איך לתקן משהו בחיים צריך קודם כל ללמוד....

מאחל לך שתזכי להגשים את תכלית חייך, ותזכי לבית נאמן מתוך חיים של קדושה וטהרה.

בהצלחה!

אבי

כתבות נוספות