שאל את הרב

מה לעשות עם חברה שירדה המון במשקל, בכוונה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/11/20 20:13 כח בחשון התשפא

שאלה

חברה שלי רזתה במכוון המון המון המון.

ברמה שזה כבר לא מחמיא לה..

כאלו סחטיין על הכח רצון וזה, אבל וואלה גם מפחיד קצת.

מה עושים?

תשובה

שלום לך.

כל הכבוד לך שיש לך מודעות לנושא, ושאכפת לך מהחברה שלך. את צודקת שלפעמים יש מצבים שבהם נוצרות הפרעות אכילה שונות, וזה באמת עלול להיות מדאיג ומלחיץ. מודעות לנושא היא חלק חשוב מהפתרון, וחשוב גם לדעת שאין צורך להיכנס לפאניקה. יש דרך לעזור ולהתמודד.

יחד עם זאת - אנחנו עדיין לא יודעים האם מדובר במקרה כזה, או פשוט בילדה שרזתה מאוד, ועדיין לא נשקפת לה סכנה בריאותית. ולכן ננסה לא לקפוץ למסקנות, ונפעל בזהירות.

לפני הכל, טוב שתהיי עבור החברה שלך - חברה. את לא צריכה להיות המטפלת שלה או משהו. פשוט חברה טובה, שאפשר לדבר איתה, לשתף, לפרוק. לתת לה אוזן קשבת, לשאול מה שלומה, איך הולך, איך היא מרגישה. כשיש ערוץ תקשורת טוב, אפשר גם לשאול שאלות עדינות בלי "להבהיל" את הצד השני. את יכולה להשתמש בקשר הטוב שלך איתה ולברר בעדינות: האם היא מרגישה בסדר? האם נוח לה עם המשקל החדש שלה?

אם למשל תרצו לדבר על זה קצת יותר, וזה ירגיש לכן נוח ומתאים, תוכלו להיכנס יחד למחשבון BMI בגוגל (עדיף באתר מוכר, כמו זה של משרד הבריאות, קופות החולים, וכו') ולבדוק האם המשקל שלה תקין ביחס לגובה ולגיל. ואפשר באותה הזדמנות לבדוק גם את שלך, ככה מתוך השתתפות. גם אם אנחנו לא בטווח ה"מומלץ" של ה BMI - זה לא אסון. זה בסדר. אבל זה אומר שכנראה יש דברים שאפשר לעשות כדי שהגוף שלנו יהיה יותר בטוח, ויקבל את מה שהוא צריך (בין אם מדובר במשקל יתר או חסר). תוך כדי השיחה הזאת תוכלי לבדוק איך היא מגיבה. האם היא מתחמקת ומסתירה, או מבררת בעניין. האם היא מספרת מה הביא אותה לנושא המשקל, או שהיא באמת מופתעת שהיא ירדה אולי יותר מדי. כך תקבלי המון מידע שימושי, ותוכלי להעריך מחדש את המצב. כי שוב - להיות חברה טובה זה מאוד עוזר לנו לעזור. וככל שתקשיבי לה ותהיי איתה, תוכלי גם לברר בעדינות מה המצב.

אם החברה לא כל כך מספרת או משתפת פעולה, יכול להיות שתרצי לדבר עם מישהי מבוגרת שאת סומכת עליה, כדי להעלות את החששות שלך. זאת יכולה להיות היועצת של ביה"ס (שזה בהחלט התפקיד שלה לוודא שהתלמידות מרגישות בסדר), או מחנכת שאת קשורה אליה, וכו'. כמובן שלא תרצי לספר ליותר מדי אנשים כדי שלא ייווצרו שמועות. אבל מצד שני, לא נרצה ש"תסחבי" עלייך לבד את הדאגה הזאת. ולכן נכון לנסות ולמצוא דמות אחת או שתיים שאת סומכת עליהן, שתוכלי קצת להתייעץ איתן.

אם ההערכה היא שהילדה כן צריכה עזרה, ייתכן שהאתגר הבא יהיה לשכנע את הילדה לקבל את העזרה. גם שם, לא נכון שתתייצבי לבד מול האתגר. כי גם את חשובה, וגם את עלולה חלילה להרגיש שהאחריות כבדה מדי. ולכן חשוב שעם כל הדאגה, תדאגי גם לא להיות לבדך מול המצב, וכן להצליח להכניס לתמונה מישהו בוגר שיוכל לעזור.

יש בני נוער רבים שלא מספיק מודעים לצרכים גופניים שונים. למשל, רבים לא מודעים לכך שמתבגרים עד גיל 18 זקוקים ל 9 שעות שינה בממוצע בלילה! זה נשמע לנו המון, נכון? אבל זאת האמת הרפואית. גם (ואף בעיקר) כשמנסים להוריד במשקל, חשוב לאכול ארוחות כמה שיותר קבועות ומסודרות. נשמע לא הגיוני... נשמע שעדיף רק לנשנש נשנושים קטנים לאורך היום. אז לא, זה לא מדויק. יכול להיות שדווקא השינוי הדרסטי במשקל של חברתך יכול לשמש הזדמנות לך ולחברות נוספות שלך לבדוק: האם אתן יודעות את הדברים החשובים בנושא שמירה יומיומית על בריאות? גם בנושא הזה כדאי למצוא במי להיעזר: אמהות, אחריות גדולות, וכו'.

בכל מקרה, את מאוד מוזמנת להישאר איתנו בקשר, לספר לנו איך הולך ומה קורה, ונשמח להשיב ולחשוב איתך במוקד האינטרנט, בווטסאפ ובמוקד הטלפוני. אנחנו כאן בשביל חברתך - ובשבילך.

בהצלחה,

אוהד

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות