שאל את הרב

מעמד האשה ביהדות

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 27/04/20 20:40 ג באייר התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב.

כידוע הנושא של מעמד האשה ביהדות הוא נושא מאוד בוער בימינו, מסיבה זאת, וגם מתוך נטיה אישית חזקה מאוד, אני משתדל ללמוד את הנושא לעומקו. ותוך כדי לימוד (הן במקורות קדומים והן בספרים בני דורנו) הגעתי למסקנה: האשה נבראה אך ורק בשביל הגבר.

הגעתי לכך מכמה סיבות:

ספר החינוך בשרשי מצוה תקעט "לפי שהאישה נבראת לעזור לאדם והיא לו כאחד מכלי חמדתו... שהיא לא נבראת אלא בשבילו...". דומה לו האברבנאל בבראשית א' כז' "כי עקר הבריאה הוא בזכר והוא אשר היה לבדו אשר נברא בצלם אלהים... כי הנה עם היות שהיתה הנקבה בבריאה לא היתה אלא על הכוונה השניה להיות לאדם עזר כנגדו ולקיום המין..." ולשונו ארוכה. באותה הדרך הולך האבודרהם בפירושו לברכת "שלא עשני אשה" ומבאר שבברכה זו האשה מקבלת עליה את הדין, שכן בשונה מהאיש שהוא העיקר ומשול למי שיורד לשדה חבירו ונוטעה ברשות, היא דומה כמי שיורד שלא ברשות. וכן אותו מאן דאמר בברכות סא שנבראו ראש וזנב, ומבאר הרב זצ"ל בעין אי"ה במקום שהמשמעות היא שהרגש אינו אלא שכל מוחלש. אמת שיש חולקים (בגמרא יש מאן דאמר שנבראו דו פרצופין, ויש שחולקים על האברבנאל שלכאורה הולך בשיטת הרמבם שצלם אלהים הוא השכל שעיקרו בגבר, כמו כן הרב זצ"ל בעולת ראיה מבאר אחרת לגמרי מהאבודרהם), אבל אי אפשר להכחיש שזו כבר אינה דעת יחיד. כמו כן הפסוק מגדיר את האשה כ"עזר כמגדו" והגמרא אומרת ביבמות סג. "זכה עוזרתו לא זכה כנגדו" כלומר בין זכה בין לא זכה, היא מוגדרת ביחס אליו ולא בפני עצמה. מקור נוסף וחשוב מאוד הוא המחלוקת בבבא בתרא טז: האם לידת בנות טובה לעולם, שאפילו לפי מאן דאמר שכן, זה רק משום שממהרות להביא ילדים (בדומה לכך בשבת לא "חסן זה סדר נשים" ורש"י שחסן זה יורשים – בנים). כמו כן תמיד מברכים אדם, בין איש בין אשה, בבנים זכרים (ולא רק שכך נהוג בעולם, אלא כך בתפילות שתיקנו חכמים, למשל בתפילה שאומרים כשנולדת בת מתפללים שתגדל לבנים זכרים למרות שאפילו לא נקראים על שמה אלא על שם אביהם)

סיבה נוספת היא, שחלק נכבד משבחי האשה אינם מוסבים עליה עצמה, אלא על תועלתה לבעלה "אדם ששרוי בלא אשה שרוי בלא תורה וכו'". ושמעתי בהמון שיעורים על נישואים שתפקיד האשה הוא להוציא את בעלה לפועל, כלומר הכח נמצא אצלו, וגם מה שיש בפועל זה הוא, אלא שצריך אותה כדי לעשות את המעבר.

סיבה נוספת ואחרונה (לפחות לשאלה זו...) היא ההקבלה של הקשר בין רבונו של עולם לעם ישראל, לקשר בין בעל ואשה. הרי מובן מאליו שלמרות כל חשיבותו העצומה של עם ישראל בעולם, בסופו של דבר אנו נבראנו לכבודו של הקדוש ברוך הוא, וכל מהותינו היא בשבילו ולא מצד עצמנו כלל. אם כן לכאורה כך גם האשה כלפי בעלה, לא מיותרת, שפלה, או חסרת חשיבות חס וחלילה, אבל כן נבראת אך ורק בשבילו.

כמובן שהבנה כזאת מאוד תקל להבין כמה וכמה נושאים הלכתיים שבהם יש יתרון מוחלט וברור לגבר: הוא מחזיק בסמכות המלאה לגבי גירושין (וחדר"ג הוא לא באמת תשובה, כי הוא חדש ולכאורה מאוד דיעבדי. כמו כן התשובה ש"גם בקידושין האיש מקדש" אינה תשובה, כי בקידושין נצרכת דעת האשה ובגירושין לא), הוא יכול לשאת אשה שניה בעל כרחה של אשתו, אב יכול לחתן את בתו הקטנה בעל כרחה (ומה שאסרו זאת חכמים זה רק משום דרך ארץ ואם קידשה בכל זאת מקודשת). והמקום אולי הכי בולט הוא מצות יבום (שהאיש יכול לותר עליה, אבל האשה, לפחות לפי חלק מהדעות גם אם לא נפסקו להלכה, אינה יכולה), שכל מהותה היא שאפילו אחרי שהבעל מת, המחויבות של אשתו כלפיו לא נגמרת!

הייתי יכול להמשיך לפרט ולהקשות בנושאים ההלכתיים עוד הרבה, אבל האמת שהם אינם עיקר שאלתי ולכן אסתפק בזה.

אחרי כל המקורות האלה, אני נתקל בבעיה, משום שמכל מה שיצא לי לראות, לקרוא ולשמוע מרבני דורנו, המסקנה שלי שגויה, האשה לא נבראה רק בשביל האיש. ואם כך אני בבעיה, כי התשובות שהרבנים נותנים תמיד נסובות סביב שתי נקודות: הראשונה היא שיש המון שבחים לאשה, ואפילו יתרונות על האיש, אלא שזה לא פותר לי את הבעיה, כי איני מנסה לטעון שהאשה היא בזויה או מוגבלת או משהו כזה חלילה, אלא שהיא נבראה בשביל האיש, והעובדה שיש לה שבחים ויתרונות משלה אינה סותרת זאת. השניה היא שיש הבנה לא נכונה של מקורות (כדוגמא אביא את דברי המהר"ל שהאשה היא חומרית, שאנשים חושבים שזה בזיון, אלא שאינם מבינים שחומרית זה לא להבדיל מרוחנית אלא להבדיל מצורתית), וגם כאן אני לא ממש רואה תשובה לשאלתי, כי לעניות דעתי כן הבנתי את המקורות שהבאתי למעלה באופן נכון (אם אני טועה אשמח אם הרב יסביר לי...). לכן אני בבעיה כי מצד אחד אני עפר לרגלי גדולי דורינו ואיני יכול לחלוק עליהם חלילה, אבל מצד שני אני פשוט לא מסוגל לקבל את דבריהם ללא יותר הבנה, שעדיין לא מצאתי דרך להשיג.

לכן אשמח אם הרב יוכל לעזור לי, ולו במעט לצאת מהתסבוכת הזאת, ולהסביר לי היכן אני טועה.

אני מאוד מאוד מצטער ומתנצל על אורך השאלה, אבל היה לי חשוב להקיף את כל הזויות בשאלה אחת, וגם להסביר מה הבעיה שלי עם התשובות הנפוצות, מכיוון שהנושא הזה חשוב לי וקרוב ללבי באופן מיוחד (למרות שאיני יודע מדוע...) ועד היום לא הצלחתי לקבל תשובה מספקת מאף רב ששאלתי.

תודה רבה מראש.

תשובה

שלום

יפה שאלת.

יראת השמים שבך ניכרת מבין השיטין, לצד דרישת האמת והסגנון הנימוסי.

ממספר סיבות לא אוכל לענות כאן.

אנא התקשר עימי ואשמח להשיבך.

חזק ואמץ

כתבות נוספות