שאל את הרב

מספר שאלות בבקשה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 26/12/19 07:46 כח בכסלו התשפ

שאלה

שלום לרב. יש לי מספר שאלות.

קודם כל תודה על המענה לשאלות הקודמות ששאלתי אותך. מאד מעריך זאת!

הנה השאלות:

1) אני מתפלל מסידור של עדות המזרח. בתחילת התפילה מודפס בסידור השיר "אגדלך אלוהי כל נשמה"..לא בטוח שאתה מכיר

את השיר - הוא מצוי בחלק של 'תענית אסתר' ממש לפני תחילת שחרית. האם מותר לשיר שיר זה לפני תפ'שחרית?

2) האם מותר או רצוי לומר זוהר "בראשית תמן" שמופיע בסוף התפילה אחרי "עלינו" בסידורים של עדות המזרח?

3)בתחילת תפילת שחרית בעקידת יצחק מודפס "אייל אחר נאחז בסבך". מה ז"א 'אייל אחר'? וכי היה אייל אחר לפני האייל הזה? התורה כותבת רק על יצחק שנעקד ולא על אייל ראשון, אז למה רשום אייל אחר??

4) האם לי מותר להאכיל ציפורי בר כגון עורבים שבאים לשטח הדשא שלנו - לפני שהתחלתי להתפלל תפילת שחרית? אני מתפלל ביחידות למעלה משעתיים והציפורים רעבים בבוקר למרות שאלו ציפורי בר כמו שאמרתי. כמו כן שמעתי שאסור להאכיל או להשקות ציפורי בר בשבת, זה נכון? אם כן מדוע?

5) בנוגע לפרק קי"ט בתהילים שאומרים שם פסוקים לפי אותיות השם שלנו. אני יודע שאני יכול לומר את הפסוקים שם לפי אותיות שמי אך האם אני יכול לומר פסוקים מפרק קי"ט בעבור אנשים אחרים לרפואה שלמה? או רק עבור עצמי?

6) האם יעקב אבינו אכן נהג ביושר כאשר עשו היה עייף חלש ורעב וביקש מיעקב לאכול מהנזיד עדשים ויעקב הכין לו מעיין אולטימטום: שהוא קודם כל ימכור לו את הבכורה ורק אז יתן לו מהנזיד. ועל אותו משקל: כשיעקב התחפש לעשו ע"י שלבש את מעיל הפרוה של עשיו ולקח לו את הברכות, למרות שאמו ריבקה אמרה לו לעשות כן ויש בזה כיבוד אם, האם יעקב נהג ביושר במקרה זה?

תודה

יעקב

תשובה

שלום וברכה

אענה בקיצור,

א. בוודאי שאני מכיר את השיר, ופעמים רבות אנו שרים אותו בשולחן שבת. מותר לומר אותו לפני התפילה, כמו שירי תשבחות רבים.

ב. אמירת זוהר – לפני המנהג.

ג. יש כמה פירושים ל"איל אחר", כגון:רש"י שמבאר שהמילה "אחר" היא אחרי שהמלאך קרא לו; או רבי אברהם בן הרמב"ם שפירש "מאחורי ההר", ועוד.

ד. מותר להאכיל ביום חול לפני התפילה. אולם אין להאכיל ציפורי בר בשבת, כחלק מחובת שביתת השבת של בני האדם.

ה. בוודאי שמותר לומר פסוקים גם על אנשים אחרים.

ו. שאלת היושר של מעשי יעקב אבינו היא תהליך גדול של בירור ולימוד. תוכל לראות מעט מכך בפתיחה להספד שנשאתי על מו"ר הרב דוד פוקס זצ"ל: "https://www.facebook.com/RabbiCherlow/videos/1778885055625502/" ולקרוא קצת על כך http://bit.ly/2MtpBk1.

כל טוב וחג שמח

כתבות נוספות