שאל את הרב

עברתי הטרדה - ועכשיו אני חוששת שאפגע שוב בעתיד. איך להרגיש מחוזקת?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/09/21 17:14 ו בתשרי התשפב

שאלה

אוקיי אז בתקופה האחרונה אני ממש מפחדת לעיתים קרובות בעיקר בלילה מחשש שיפגעו בי חס ושלום.

לפני שבועיים בדיוק, הוטרדתי מינית ע"י בחור דתי, ולא בטעות אלא בכוונה. העניין כמובן טופל, ודיברתי איתו והבהרתי לו בצורה ברורה ביותר על הגבולות.

בקיצור אחרי שזה קרה אני עוד יותר מפוחדת, למרות שהתלוננתי ולא קפאתי ושתקתי למטרידן הזה

אז אני פשוט לא מצליחה להבין למה

וגם באלי ממש טיפים להרגיש מחוזקת ושאפפחד לא יכול עליי

ולא ללכת בפחד ברחוב בשעות כמו שמונה וחצי בערב.. כי זה הזוייי

קיצר מחכההה לתשובה!

תודה.

תשובה

שלום לך.

את מעלה סוגיה חשובה מאד. לצערנו אנו עדים בשנים האחרונות להטרדות מיניות רבות וגם לחשיפה גדולה יותר בנושא זה. זה נהדר שאת מצליחה למצוא בתוכך את הכוחות לדבר על זה עם אנשים בסביבתך, לעמוד על הזכויות שלך, וגם לשתף אותנו כאן. הטרדות היא תופעה אמיתית שנשים (בעיקר) חוות מדי יום! חשוב מאוד שכולנו נעשה הכל כדי לא לשתוק ולא להשתיק את התופעה, אלא נדבר עליה ונציף אותה. לא חלילה כדי לייצר פחד, אלא כדי לדעת שהיא קיימת במציאות, וכדי שנדע איך להיזהר, להימנע, ולהתמודד.

עברת חוויה מאד לא נעימה ותגובתך על פי התיאור שלך היתה מעולה. הצעדים החשובים ביותר שביצעת הם:

1. שיתוף: לא להישאר לבד עם החוויה, לא להתבייש לספר ולשתף

2. טיפול ומניעה בעתיד: דיווח או הגשת תלונה וכמובן טיפול ישיר במקום בו המעשה בוצע.

את שואלת בצדק האם ומה ניתן לעשות כדי למנוע מצב דומה. לצערנו לא נוכל לשלוט בכל האנשים שאינם שולטים בעצמם. במקום לשלוט בפעולות של אחרים, אנחנו לומדים להגן על עצמנו ולהגיב בחוכמה למצבים שונים שיכולים להשפיע עלינו.

כדי להישמר מומלץ לנקוט מספר צעדים, עד כמה שהם ניתנים לביצוע בכל מצב:

1. ללכת ברחובות מוארים וציבוריים ולהימנע מרחובות צדדיים, גם כאשר זה מאריך מעט את הדרך.

2. ללכת יחד עם חברה או אדם מוכר שאת סומכת עליו.

3. להימנע משיחה עם אנשים שאינם מוכרים או שמשדרים מסרים מבלבלים.

4. להימנע ממקומות צפופים בהם ניתן להתחכך אחד בשני ( במקומות הומים מאד כמו אוטובוס צפוף אפשר לשלב ידיים כדי לשמור על אזורים אישיים).

5. להתרחק ולהימנע מקשר עם אדם שמעביר מסר שיכול להישמע מחמיא או מפרגן כאשר הדבר נאמר בסיטואציה לא הולמת.

6. לא לפחד להגיע לא! להתרחק ואף לברוח או לצעוק במידת הצורך.

7. יש בנות שרוכשות תרסיס פלפל ולוקחות אותו איתן לכל מקום בתיק. זה מחזק את תחושת הביטחון ויכול לסייע להימלטות מהירה במקרה של תקיפה ח"ו. אפשר להזמין אותו ברשת וגם לקנות בחנויות מחנאות וטיולים.

כמובן שגם אם לא הצלחת לקיים את התנאים האלה – זאת לא הצדקה שמישהו יציק לך! אלא שהפעולות הללו יכולות למנוע מראש מצב כזה, ותמיד עדיף להיזהר מאשר להגיע למצב שבו נצטרך להגיב. חשוב גם לדעת שלפעמים הטרדות יכולות לקרות גם עם אדם שמכירים, ואפילו בביה"ס או במשפחה. לא משנה מי הפוגע, את אף פעם לא לבד, ותמיד תמיד יש לך עם מי לדבר ואת מי לשתף.

כתבת שאת מרגישה פחד. זו תגובה נורמלית של מנגנוני ההגנה של הגוף והנפש. הפחד משרת אותנו ושומר עלינו דרוכות וערניות במידה המתאימה. טוב לבדוק עם עצמנו האם יש שיפור ברמת הפחד ככל הזמן עובר. ישנו פחד קל שחשוב שיישאר תמיד, וכאמור ישמור על דריכות קלה שמשמשת לאזהרה, אך פחד גובר שהופך למלחיץ ואף לחרדה המשתלטת על האדם, אינו יעיל אלא פוגע בתפקוד. חשוב שנצליח לחיות בשמחה ובשלווה, ולא בפחד משתק. זה מגיע לנו! ואם זה לא קורה, זכרי שאת לא לבד בהתמודדות הזאת. אנחנו איתך, וכך גם הרבה אנשים סביבך שאוהבים אותך מאוד ויכולים ושמחים לעזור.

לסיכום: חשוב שתמשיכי להיות זהירה, לפעול בחוכמה ולהתרחק ממצבים העלולים להביא לפגיעה. אך חשוב מאד גם לסמוך על עצמך, על האינטואיציה שלך, לפתח תחושה של בטחון. כי רוב הזמן העולם הוא מקום בטוח. חשוב שנוכל להמשיך לסמוך על בני האדם, שרובם אינם הולכים ברחוב במטרה לפגוע ולהטריד, ורובם אנשים תמימים שממהרים ליעדם. אמונה בסיסית זו חשובה לחיים תקינים בעתיד. וכמובן לסמוך על הקב"ה, ששומר עלינו בכל מקום.

בכל מקרה שבו את או חברה טובה נתקלות במצב מטריד, או כזה שמעורר תחושות חוסר נוחות, אתן מאוד מוזמנות לשתף אותנו במוקד חברים מקשיבים, בכוכבית 8298, ואפשר ומומלץ לפנות גם אל המוקד של מרכז תהל (מרכז הסיוע לנשים וילדים דתיים), בכוכבית 2511. בשני המוקדים הפנייה אנונימית ופרטית לחלוטין, ואפשר לדבר על הכל בפתיחות מלאה וללא חשש.

בברכת דרך צלחה, שה' ישמור אותך בבואך ובצאתך. מוזמנת לדבר איתנו גם בהמשך ולספר איך הולך. אנחנו איתך!

שירה נעמן,

עובדת סוציאלית ומטפלת רגשית בטראומה וחרדה

מוקד חברים מקשיבים – OU ישראל

כתבות נוספות