שאל את הרב

מכירת אמצעי מניעה | הופעות ביום העצמאות

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 07/05/18 15:55 כב באייר התשעח

שאלה

כבוד הרב שלום...

ניסיתי בעבר לשלוח פה את השאלה ולא קיבלתי תשובה, אנסה שוב

1. אני עובדת בסופר פארם ומידי פעם מגיעי אליי לקוחות שקונים אמצעי מניעה, רציתי לשאול אם יש פה בעיה מבחינתי, מבחינת צניעות ברור לי שזה מצב לא נעים בכלל במיוחד שאני אמורה לשים להם מדבקה על זה לארוז להם בשקית וכו..

2. שאלה נוספת לגבי יום העצמאות- אני בעלת תשובה וגם השנה יצאתי למדרחוב לחגיגות ...רציתי לברר מבחינה הלכתית אם יש בעיה שחוגגים בספירת העומר והאם מותר להשתתף בזה...שאדע להבא

תודה ושבוע טוב

תשובה

לשואלת שלום,

יישר כח על הרגישות לנושאים השונים, ניכרת התפיסה הבריאה שתורתנו תורת חיים ומלווה אותנו בכל צעד.

1. שאלה טובה שאלת. לפי מה שאת מציגה יש כאן חשש של 'מסייע בידי עוברי עבירה'. קיים איסור לעזור למישהו לקיים עבירה. שימוש באמצעי מניעה מסויימים (כדוגמת 'כובעון') אסור על פי ההלכה, ולכן במכירתו נכנס איסור 'סיוע'.

אלא, שבמקרה שלך נראה להקל מכמה סיבות:

א. אמנם בעל החנות נמצא בבעיית 'מסייע', אבל את כמוכרת לא 'מסייעת' להם לקנות, הם אלו שבוחרים לבדם את המוצר ואת רק מבצעת את התשלום בקופה שלך.

ב. ההימנעות מסיוע נדרשת מהאדם כשברור שכתוצאה מכך יפסיד עובר העבירה. במקרה שלך, אם תימנעי מסיוע, את זו שתפסידי את עבודתך.

ג. לחלק מן הדעות דין 'מסייע' הוא רק בזמן העבירה ולא קודם לה.

לכן להלכה, אם את יכולה לעבוד במחלקה אחרת - מה טוב. אם לא - רשאית את לבצע את העבודה. מבחינת צניעות - אין זה עניינך מה הלקוח קונה, לדעתי את צריכה להתייחס לכלל המוצרים כמוצרים, מבלי להכניס רגשות והבעת התעניינות.

(מקורות: יחוה דעת חלק ג סימן סז בדעת הרשב"א שם)

2. אין בעיה לחגוג ולשמוע מוזיקה ביום העצמאות. זהו יום חג והודיה לה' יתברך על הטוב אשר גמלנו. עצם היותנו מכירי טובה לבורא עולם בא לידי ביטוי בשמחה באמירת הלל ובסעודה.

דומני שההפך הוא הנכון, השאלה הגדולה היא על אדם שלא מציין את יום זה בשמחה ובשירים.

(מקורות: ספר 'הלכות יום העצמאות ויום ירושלים' עמ' שלד-שמ | מועד לכל חי סימן ו)

בשם הרבנים המשיבים אני מתנצל על העיכוב בתשובה, מיותר לציין שהזמן קצר והשואלים רבים ברוך השם. אנו משתדלים מעל ומעבר שזמן התגובה לא יעלה על ימים ספורים. יחד עם זאת, מהירות המענה תלוי במידה רבה בדחיפות השאלה.

בהצלחה בהמשך!

כתבות נוספות