שאל את הרב

מחשבות על ימות המשיח והעולם הבא: איך אפשר באמת להבין?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/04/20 15:11 ג באייר התשפ

שאלה

אני חושבת הרבה על המוות- מה יהיה ואיך יהיה... גם מפחידה אותי המחשבה שאומרים שאחרי שיבוא המשיח נחיה לנצח.

לנצח - זה נשמע קצת מפחיד. וגם אם לא זה - בעולם הבא זה לנצח.

מה נעשה פה או שם כ"כ הרבה זמן??

ומה אפשר לעשות עם המחשבות האלה?

תשובה

שלום וברכה שואלת יקרה!

תודה רבה ששיתפת אותנו במחשבותיך וברגשותיך.

את מתארת בדבריך חששות מהלא נודע, מה יהיה בעולם שמעבר ואיך הוא יתנהל. אכן פחד מהלא נועד הוא פחד אנושי הנובע מתוך רצון שלנו להיות אחוזים ויציבים במציאות. הנודע הוא מוכר ובטוח. הלא נודע הוא מפחיד ולוט בערפל.

בכל תחום בחיים קיים בנו חשש מהלא נודע, איזה חברים יהיו לנו בשנה החדשה, איפה נלמד, עם מי נתחתן, ואפילו איך יצא האוכל שאנחנו מבשלים. הפחד הזה טבוע אצלנו כל כך חזק, עד שנוכל לראות שדאגו לנו שכמעט בכל תחנה יהיה לנו לוח זמנים שאומר לנו בעוד כמה דקות יגיע האוטובוס, ואם הוא לא הגיע בדיוק באותה דקה אנחנו נלחצים כאילו נישאר בתחנה לנצח... אפילו השאלה המצחיקה והמוכרת של הילדים בנסיעה "אייייימא, מתי מגיעים?" נובעת בשורשה מאותו פחד מהלא נודע והרצון להיות בשליטה ויציבות בחיים.

נראה שגם המחשבות שלך על המוות והעולם הבא נובעות מאותו יסוד. לכן, כדאי לדעת שאפשר לשחרר את המחשבות האלה, כמו כל שחרור מהפחד מהלא נודע, על ידי שנהיה מונחים ונעסוק בטוב של המציאות העכשוויות. ניתן לתרגל זאת גם על ידי עשייה בדברים פשוטים ויומיומיים. נסי לחוות את הטוב הפשוט שיש סביבך, תכונות טובות שקיבלת, תחביבים שאת אוהבת ומשקיעה בהם, חברות אהובות שנמצאות בחברתך וכד'. חשבי על הטוב שבהווה, תשקיעי בו ותיהני ממנו. כשתשמחי בטוב שיש "כאן" ותחווי אותו בצורה מלאה, לא תצטרכי לפחד מהלא נודע שיש "שם".

ובאופן ספציפי לגבי עניין הפחד מהנצחיות שתהיה לעתיד לבוא שהזכרת בדבריך: אכן קשה לנו לחשוב על המושג "נצח" מפני שאנחנו סופיים. כשאנחנו מדברים על נצח זה כמו ללמד עיוור מלידה מה ההבדל בן צבע צהוב לשחור. כמה שנגיד לו שצהוב זה צבע של אור, בהיר עדין, ושחור זה צבע של חושך, הוא לא יצליח להבין זאת. כך גם המושגים כמו נצח ו"אין סוף" הם מושגים שאנחנו לא יכולים לתפוס או להבין עד הסוף בשכלנו שהרי גם הוא מוגבל.

בגלל סיבה זו כתב הרמב"ם על כל מה שיהיה לעתיד לבא: "וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו - עד שיהיו" (הלכות מלכים ומלחמות, פרק יב הלכה ב). אך דבר אחד אנחנו כן יודעים בוודאות, והוא, שלעתיד לבא בתקופת המשיח יהיה לנו כל כך כיף וטוב, בעניינים גשמיים ורוחניים - כל הזמן. אך לא כי נעשה את אותו דבר, אלא פשוט כי יהיו כל הזמן עוד ועוד אפשרויות שנוכל להגיע אליהם, בגשמיות וברוחניות. כלומר שיהיה אין סוף שאפשר להגיע אליו וכל הזמן יהיה עיסוק תמידי בטוב מתוך חיבור ושמחה גדולה!

לסיום, אם את מתעניינת בימות המשיח והגאולה העתידה לבא בקרוב בעזרת ה', אני יכול להמליץ לך לקרוא את הספר "ימות המשיח" של הרב מנחם ברוד העוסק בהרחבה, בבהירות ובפשטות בתיאור ימות המשיח לפי המקורות. מומלץ בחום.

בהצלחה רבה!

ידידיה

כתבות נוספות