שאל את הרב

מה בעצם ההבדל בין דרך ארץ ליראת שמיים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/10/21 20:40 טו בחשון התשפב

שאלה

שלום וברכה,

מה בעצם ההבדל בין דרך ארץ ליראת שמיים?

תשובה

שלום צחי, תודה על השאלה!

אתה שואל שאלה טובה ויסודית, וחשוב ללבן ולברר את המושגים אותם אנחנו שומעים ביום יום שלנו.

לפני שנעמיק קצת יותר בהבדל ביניהם, נסתכל קודם כל על המילים עצמן. דרך ארץ, ויראת שמים. כלומר, עוד לפני שאנחנו מבינים מה המושג "דרך ארץ" אומר, אנחנו יכולים לדעת שמדובר על משהו שקשור לארץ. לעומת זאת, המושג "יראת שמים", מתייחס למשהו למעלה, בשמים.

ההבדל השני, והוא מקרב אותנו יותר לפירוש המושגים, הוא שהמושג הראשון מתייחס לדרך ארץ. כלומר, משהו מסוים שנמצא בארץ. המושג השני הוא יראת שמים. היראה היא לא משהו קיים, מוחשי, אלא רגש שמופנה כלפי מעלה, לשמים.

מהי דרך ארץ?

הציטוט ממנו נוהגים כמעט כולם לצטט את המושג הזה, הוא "דרך ארץ קדמה לתורה". והפירוש הוא, שלפני שלומדים תורה – חשוב יותר להתנהג בצורה נאותה ומכובדת, להתייחס בכבוד לאנשים ולסביבה, ובנחת. במילים אחרות: מצוות שבין אדם לחברו – קודמות למצוות שבין אדם למקום (הקב"ה).

אבל האמת היא, שרוב ככל הפרשנים לא מפרשים כך. זהו פירוש שניתן למושג הזה מאוחר יותר, ואין לו ממש מקור. במקורות נהוג לפרש "דרך ארץ", כעבודה ופרנסה. הרי אי אפשר להתקיים בארץ (הכוונה בכללי לעולם, ולאו דווקא לארץ ישראל), ללא אוכל. לשם כך צריך האדם ולעבוד ולהתפרנס. וזוהי דרך ארץ. כך עושים בארץ.

הפירוש השני המובא בפרשנים, הוא שעוד לפני קבלת התורה, אנשים קיימו את המצוות בדרך ארץ. קודם כל נהגו כך בארץ, וזו דרך ארץ, ורק אח"כ הם קיבלו זאת בתורת ציווי עם התורה הקדושה. וזה פירוש המשפט "דרך ארץ קדמה לתורה". כלומר, זה הסיפור הכרונולוגי. קודם נהגו כך בארץ, ואח"כ באה תורה וציוותה.

הפירוש השלישי לאותו מושג, הוא הלכות צניעות בין אדם לאשתו. חז"ל נוהגים להשתמש בלשון נקייה וטהורה, והמושג "דרך ארץ", בא לתאר זאת במילים יפות וצנועות.

מהי יראת שמים?

יראת שמים היא עמדה נפשית בעיקר, כלפי הקב"ה. על דרך משל: כאשר אדם מתכונן לפגישה חשובה עם ראש הממשלה\נשיא ארה"ב – אך טבעי יהיה שיתכונן כמו שצריך. וכשהוא ממש מעבר לדלת, תהיה בו יראה מסוימת מפני המעמד החשוב. להבדיל, כשאדם עומד בפני רב גדול וחשוב, גם אז הרבה פעמים הוא ירגיש מין פחד ויראה לעמוד בפניו. הרי הוא אדם גדול, חשוב ומוערך. אם כלפי בשר ודם זו העמדה, כל שכן שכלפי מלך מלכי המלכים הקב"ה, זו צריכה להיות העמדה. לאותה יראת שמים, ודאי שיש גם נגזרות מעשיות. אך העיקר היא העמדה הנפשית כאמור, של יראה.

שני סוגים של יראה: יראת הרוממות ויראת חטא:

יראת חטא

זכינו, ונצטווינו בתרי"ג מצוות. אם נקיימן – נזכה לשכר גדול ועצום. אך אם לא, נענש. מערכת של שכר ועונש. כאשר אנו עומדים בפני גזר דין, רגש היראה יהיה הדומיננטי ביותר ככל הנראה. ולכן כשאנו עומדים בפני מלך מלכי המלכים, תהיה יראת שמים. זו הדרגה התחתונה של יראה.

יראת הרוממות

יראת הרוממות היא הדרגה הגבוהה יותר, והיא כמו שהזכרנו, היראה הטבעית שיש לנו מאדם\ממעמד גדול. כלומר, מרוב גדלותו של הבורא הקב"ה – אנו יראים מפניו. וממילא, גם נתנהג כראוי כאן בארץ. שהרי אם ציווה אותנו הקב"ה בתרי"ג מצוות, אנו נשתדל לקיימן בצורה הטובה ביותר, ולא נעבור על מה שציווה אותנו להימנע מלעשות. אלה ההשלכות המעשיות של יראת שמים.

לסיכום

דרך ארץ אלו הדברים המעשיים שאנו עושים, מכורח היותנו נבראים כאן בארץ. עובדים לצורך פרנסה, מתנהגים בצניעות וכנ"ל. יראת שמים זו העמדה הנפשית שלנו כלפי שמיא. מכורח העונש, או אם זכינו, בגלל גדולתו ורוממותו.

מקווה שהסברתי והבהרתי את הדברים כראוי.

בהצלחה רבה!

ישראל

כתבות נוספות