שאל את הרב

מדוע יש שכר ועונש?

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 09/11/19 23:16 יא בחשון התשפ

שאלה

אני יודעת שהשאלות שלי מאוד בעייתיות כי אני מקשה על הדרך שבה ה' מנהל את העולם, אבל בתור בחורה יהודיה שמנסה להיות דתייה כמה שאפשר - קשה לי שלא לתהות..

1. למה שארצה להיות יהודייה כשהחיים של גויים הרבה יותר קלים? יש להם רק שבע מצוות שבסך הכל כל בן אדם נורמלי עם מצפון בריא יכול לקיים, לעומת כל כך הרבה מצוות שעלינו לקיים, ועבירות שאסור לנו לעבור עליהן, והקושי הוא גדול נורא והידע שלנו מגיע אולי לרבע ממה שצריך ככה שאנחנו בוודאות חוטאים הרבה אפילו בלי לדעת..

2. אומרים שלא היינו רוצים להיות בגן עדן בבחינת לחם חסד אבל ברור לי שזה לא יותר גרוע מחיים שלמים שאנחנו חוטאים ומחטיאים ומקבלים עונשים מזעזעים עד שנכנסים לגן עדן. למה אי אפשר היה פשוט לגרום לאנשים להרוויח את מקומם בגן עדן על ידי כמה שיותר מצוות? כל אדם לפי כמות המצוות שהרוויח מגיע למקום יותר או פחות גבוה. בשביל מה נחוץ כל עניין העונשים השונים והמשונים שלא מהעולם הזה?

אני יודעת שאני רק בן אדם ואני לא יכולה לדעת חשבונות שמים, אבל כשאני רואה את זה ככה אני באמת לא מרגישה בת מזל להיות חלק מהעם היהודי. הייתי מעדיפה לחיות את חיי בנחת ולהגיע למקום ניטרלי כלשהו בעולם הבא, לא רע ולא טוב (אם יש לגויים המשך לאחר המוות) - מאשר לחטוא, להיענש חמורות ואז להגיע למקום שלי בגן עדן.

תשובה

שלום

ראשית, השאלות שלך לא בעייתיות. להפך. השאלות שלך מעידות שאכפת לך ושאת רוצה להבין. השאלות מאפשרות לברר ולהעמיק את האמונה.

שנית, אני מניח שברור לך שהנושא רחב מדיי בשביל מסגרת כזו של תשובה באינטרנט. נכתב עליו בהרבה ספרי אמונה, ומן הסתם יש לו התייחסות בכמה וכמה אתרי אינטרנט שעוסקים בשאלות אמונה.

ובכל זאת על קצה המזלג:

1. אם מסתכלים על מצוות התורה כהגבלות חיצוניות, אז התיאור שלך אולי נכון.

אבל אם מבינים שהמצוות הן כמו עצות טובות או הזדמנויות שמותאמות בדיוק לנו, אז הראייה משתנה.

לפי זה, יש לנו המון כלים והזדמנויות כדי לעלות איתם מעלה למדרגה שאנחנו ראויים לה, ולמלא את התפקיד המיוחד שיש לנו בתור עם ישראל בעולם.

זה נכון שכאשר אתה בתפקיד מיוחד עם נשמה מיוחדת וייעוד מיוחד, זה תובע ממך הרבה, ויש לכך גם מחירים, אבל הפוטנציאל הוא גדול.

מנגד, ביחס למה שכתבת על הידע והחטאים שלנו, זה לא ממש מדויק, מכיון, שבניגוד לחוק שבו 'אי ידיעת החוק לא פוטרת מקיומו, בתורה יש מקום גם של אונס, שאדם לא נתבע עליו, ויש מציאות של שוגג, שהיא הרבה הרבה פחות מאשר חטא במזיד. ויש כמובן מציאות של תשובה, ויכולת תמידית להתקדם ולתקן.

2. את מתארת מציאות כאילו אנחנו בעיקר חוטאים ומחטיאים ומקבלים עונשים מזעזעים.

נראה לי שזו הקצנה גדולה מאוד של המציאות.

הרבה מאוד אנשים זוכים לעשות הרבה טוב בחייהם.

יש מציאות של תשובה ושל יום כיפור שמאפשרים לאדם לנקות, לתקן ולהתקדם.

חז"ל אומרים ש'מרובה מידה טובה ממידת פורענות'. כלומר, שמה שאנחנו זוכים בו בזכות הטוב שאנחנו עושים, הוא גדול לאין ערוך יותר ממה שאנחנו "זוכים" בו בגלל הרע שבחרנו בו.

כפי שכתבתי לעיל, נכתב הרבה על הנושא הזה, אבל אני רוצה להמליץ לך במיוחד על ספר אחד - 'אהבת עולם אהבתיך' של הרב חננאל אלרן (ר"מ בישיבת רמת השרון) שעוסק בטוב ה' ובאהבתו הנצחית. נראה לי שזה יכול לסייע בשינוי המבט על המציאות ועל הקשר שלנו עם ה'.

מקווה שעזרתי במשהו. מוזמנת לפנות שוב

כל טוב

כתבות נוספות