שאל את הרב

ם חובת נותן שירות לדווח למקבל שירות על הוזלה אפשרית עבורו, אך שנלווית לה פגיעה ברווחי הספק

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 06/01/20 21:08 ט בטבת התשפ

שאלה

שלום לרב

האם בעל מקצוע נותן שירות שמגיע אליו לקוח באופן פרטי, אך שהספק יודע שאותו לקוח יכול להגיע אליו בדרך מוזלת יותר-חייב לידע את הלקוח.

אני פסיכולוגית שמקבלת פרטי ובנוסף מקבלת דרך גופים שונים. תמיד כשאני נשאלת האם אני עובדת עם גוף מסוים והתשובה חיובית , כמובן תמיד אומר שכן.

אלא שלאחרונה הגיעו אליי באופן פרטי שני מטופלים שקיבלו המלצות עליי ממקורות שלהם. הם משלמים מחיר מלא. עם זאת, אני יודעת שהם יכולים להגיע אליי ולקבל בדיוק אותו שירות דרך גופים אליהם הם משתייכים. אם איידע אותם בכך, הכנסתי מהם תרד בחצי.

האם זו אחריותם לברר את זכויותיהם ואני יכולה בלב שקט לא לידע אותם לגבי האפשרות הזולה יותר עבורם? מנגד, ברור שברמת העיקרון -באופן כללי גורף ולא ספציפי להם-הסכמתי מול אותם גופים לתעריפים המוזלים.

תודה מראש

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על השאלה הרגישה והאתית הזו.

מבחינה דינית הלכתית - אין חובה כזו.

את לא מטעה אותם; את לא צריכה ליידע אותם שיש להם דרך להשיג את אותו הדבר בדרך זולה יותר; אין גם דיני אונאה כאן, שכן את לא מאנה אותם. ומותר לך לדאוג לפרנסתך, במצבים האלה שאין את פוגעת בהם, ולא מציגה חזות שווא.

האם יש בכך מידת חסידות ?

בוודאי.

ואת צריכה לשקול האם את יכולה לעמוד במידת חסידות, לפחות כלפי אלה שבאמת זקוקים לכך, או שזה קשה לך. מידת חסידות אינה חובה, וכשמה כן היא - מידת חסידות, ונוהגים בה כשאפשר.

כל טוב

כתבות נוספות