שאל את הרב

לשתף לפרוק לשאול ולהתייעץ

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 18/05/20 21:58 כד באייר התשפ

שאלה

היי כבוד הרב, רציתי לשתף ולפרוק ולהתייעץ במשהו שתוקף אותי.. אני מאוד מתחזקת כבר רשמתי כאן על ההתחזקות שלי והאם אני עושה נכון.. אני בטוחה שבעקבות ההתחזקות שלי ובגלל שאני רוצה להתחזק ואני מבינה את החיים ותוך כדי מתבאסת שחבל שיש כמה דברים.. ראשית אני רוצה להתנצל אם אני מכעיסה או מעליבה אני מבקשת סליחה ומבקשת סליחה מהקב״ה שאני מרגישה כך..

דבר ראשון אני מסתכלת על החיים ומתבאסת שיש מוות מבואסת על זה שחבל שצריך לאבד אנשים שאוהבים ועוד יותר שאנחנו לא יודעים מתי ולא יודעים מה צופה בעתיד זה מרחיק ממני את האמונה שהשם שומר עליי השגחה פרטית..

מאוד קשה לי שחבל שהעולם לא יותר טוב חבל שיש אנשים שהם פשוט רעים שהם עסוקים בפשע חבל שיש אנשים שהמטרה שלהם היא לרצוח

זה מתקשר לדבר שאני רוצה לשאול.. איך אנשים מתים שהם נרצחים ככה רשום להם שהם ירצחו? אבל אסור לרצוח אז איך אנשים מתים מרציחה אם ככה כתוב להם? אני מתבאסת שאני לא יודעת אם אני אראה את אבא שלי שנפטר אני לא יודעת אם הוא חושב עליי למעלה ואם בכלל מתגעגע בכלל יש להם שם למעלה את הדבר שנקרא להתגעגע ולחשוב עלינו?

אני מרגישה שאני כועסת שככה החיים וזה מרחיק אותי באמונה שכלכך מתחזקת בי..

מה שנותר לי לשאול זה האם אחרי הגאולה שיבוא המשיח העולם באמת יהיה יותר טוב? העולם עדיין יהיה גשמי? עדיין יהיה עבודות ,שמחה ,משפחה , אנשים שיקומו לתחייה יהיו שונים באופי הם ישמחו שפגשו אותנו? אני מאוד מעריכה ואוהבת את החיים אני מאוד אוהבת את הקדוש ברוך הוא ורק רוצה להתחזק אבל תוך כדי אוהבת את החיים וגם את ההגשמה.. זה מפחיד אותי ומעדעד לי בראש שאחרי שהמשיח יבוא לא יהיה אפשר לחזור בתשובה כי אני לא בתשובה לגמרי אני מאוד רוצה לעשות יותר מצוות אבל יודעת מה היכולות שלי ואני מאמינה במשפט שאני אקצר ולא ארשום אותו מלא: שהקדוש ברוך לא מבקש אלה רק לפי כוחן..

תודה רבה , פשוט צריכה חיזוק בשאלות שמרחיקות אותי באמונה ..

תשובה

שלום

כמו שכבר כתבתי לך, אין צורך להתנצל כששואלים שאלות. ובטח שאת לא מכעיסה או מעליבה. בדיוק ההיפך. את מבקשת אמת ומבררת מה שקשה לך, וזה מעולה.

כתוב במדרש משל על אברהם אבינו: "משל לאחד שהיה עובר ממקום למקום וראה בירה (מבנה) אחת דולקת. אמר: תאמר שהבירה זו בלא מנהיג? הציץ עליו בעל הבירה אמר לו: אני הוא בעל הבירה. כך לפי שהיה אבינו אברהם אומר תאמר שהעולם הזה בלא מנהיג? הציץ עליו הקב"ה ואמר לו: אני הוא בעל העולם". יש מסבירים שהוא ראה בירה דולקת, כלומר - מאירה. והנמשל הוא שאברהם אבינו חיפש מי עומד מאחורי כל היצירה המופלאה הזאת. אבל יש מפרשים שהכוונה במשל היא שראה בירה נשרפת, כלומר שאברהם אבינו שאל האם יש משמעות ומגמה מאחורי כל הסבל שיש בעולם, והקב"ה התגלה אליו, והתברר לו שיש. אבל זה לא אומר שאנחנו מסוגלים להבין את זה.

ישנן כל מיני סיבות שיכולות להיות למציאות של הרע והסבל בעולם, אבל לפני הכל ואחרי הכל, האדם המאמין, מאמין בכך ש'טוב ה' לכל', גם כשאנחנו לא יכולים להבין זאת.

על בשורות רעות אנחנו מברכים 'ברוך דיין האמת' מכיון שאנחנו לא מפקפקים בהנהגתו של הקב"ה, אבל מכל מקום אנחנו לא מברכים עליהן 'ברוך הטוב והמיטיב' כמו על בשורות טובות, מכיון שאנחנו לא רואים בעינינו את הטוב שבזה (לעתיד לבוא נראה).

יש בספרים (ובאינטרנט) הרבה מאוד דברים שנכתבו על זה (מספיק שתכתבי בגוגל - שאלת הסבל או הרע בעולם), וכדאי לקרוא וללמוד.

למשל כאן יש תשובה אחת (מתוך רבות):

https://katzr.net/a12b1e

אכן זה לא קל להיות אדם מאמין, לא מצד זה שהאדם נדרש לוותר על דברים מסוימים למען האמונה שלו, ולא מצד זה שהאמונה נבחנת דווקא כשקשה ולא פשוט. זה ממש אתגר.

זה שנגזר משהו על אדם מסוים, זה לא אומר בהכרח שזה יקרה דווקא באופן מסוים ועל ידי בן אדם מסוים. יש הרבה דרכים שגזירה יכולה להופיע, ויש פעמים שגם הגזירה מתבטלת. אבל בוודאי שמי שעושה רע, זה דבר רע מאוד, גם אם הקב"ה משתמש ברוע הזה (גם כשנגזרה גלות על עם ישראל, זה לא אומר שאלו שהוציאו אותנו לגלות הם טובים. להיפך. על זה אמרו חז"ל - מגלגלין חובה על ידי חייב).

אנחנו לא יודעים מה מרגישים או חושבים אלו שנפטרו, אבל אנחנו כן יודעים שבמעשינו הטובים אנחנו משפיעים טוב גם על הנשמות של הקרובים שלנו, ובמיוחד בן או בת על הוריהם.

בע"ה בוודאי שתראי את אבא שלך זכרונו לברכה בתחיית המתים במהרה בימינו. ובוודאי שזו זכות גדולה לנשמתו כל ההתקדמות הגדולה שלך.

אכן כשתגיע הגאולה השלמה הטוב יהיה הרבה יותר גלוי במציאות (שימי לב שכבר עכשיו המציאות של עם ישראל טובה פי כמה מזו שהיא הייתה רק לפני כמאה שנה), ונחיה בעולם הזה בצורה מתוקנת עם שפע של ברכה ושמחה.

כבר כתבתי לך, וגם את ציינת את זה, שהקב"ה רוצה ממך שתתקדמי לפי הכוחות שלך ולפי הקצב המתאים לך. חס וחלילה להתייאש או להיות עצובה בגלל דברים שעוד לא הגעת אליהם. ברוך ה' שיש לנו כל יום ויום איך להתקדם עוד ועוד.

בעזרת ה' תמשיכי עוד בהתקדמות, בעשיית טוב ובלימוד.

הקב"ה שמח בך ואבא שלך ז"ל שמח בך.

כל טוב

כתבות נוספות