שאל את הרב

לשון הרע והגנה על עובד

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 24/09/19 21:52 כד באלול התשעט

שאלה

שלום הרב,

הייתי עכשיו בסיטואציה מאוד לא נעימה בחנות..... בדרך מקבלת את פני מוכרת מבוגרת חביבה ומסבירת פנים. היה לי מוצר שהייתי צריכה לשלוח לתיקון, המוצר לא היה עליי, והיא אמרה לי לחזור ושאולי אפילו תביא לי חדש במקום. היחס שלה גרם לי בעבר לחזור שוב ושוב לחנות, כי ידעתי שאקבל יחס טוב.

היום נכנסתי לחנות, והיה נראה שהיא פשוט "איבדה את זה". מלמלה לעצמה בשקט בצורה כזו שבקושי יכולתי לשמוע, לא התייחסה לאמירות שלי, עברה לטפל בלקוחה אחרת באמצע. עוד "עובדת " שהייתה בחנות אמרה למוכרת המבוגרת בקול רם שכבר אמרתי לה משהו שלוש פעמים, והסתכלה עליי בעיניים פעורות ואמרה "לא יאומן", דבר מאוד משפיל למוכרת המבוגרת. לפי התג שלה הבנתי שהיא מנהלת החנות.

המוכרת המבוגרת המשיכה למלמל, ולא הישירה אליי מבט. היה ניכר שהיא בפחד מהמנהלת. בינתיים התפתחה מריבה קולנית בין המנהלת לבין הלקוחה שעקפה אותי. בסופו של דבר הלקוחה איימה שתפרסם בפייסבוק את המקרה.

לאחר שיצאה, יחס המנהלת כלפי וכלפי הלקוחות האחרות השתפר, אך היא המשיכה לזרוק הערות מזלזלות לעובדת המבוגרת, וממש השפילה אותה. היא האשימה אותה בכך שהעגילים שלי נפלו כי היא "הסתובבה לה בין הרגליים".

אני רוצה לעשות את אחד משני הדברים:

או לכתוב להנהלת .... דברים בשבחה של העובדת המבוגרת, ועם זה אין בעיה (אלא אם כן הם לא יטרחו לעשות משהו עם זה)

דבר נוסף שאני רוצה מאוד לעשות הוא להתלונן על המנהלת הצעירה בעיקר על היחס שלה כלפי העובדת המבוגרת. קונה שם כבר כמה פעמים ומעולם לא ראיתי אותה במצב כזה. היא תמיד היתה יעילה , מאירת פנים וסובלנית, ואני מרגישה צורך להגן עליה מפני המנהלת הלחוצה והמלחיצה.

ככה לא מתנהגים ללקוחות (מתווכחת על כל תלונה שלהם) ובטח שלא לעובדים.

האם זו לשון הרע? אני עלולה לגרום לה לאבד את עבודתה.

בסופו של דבר היא כן נתנה לי את השרות שהייתי צריכה, אולי היא חדשה וצריכה להסתגל... אבל איך שהיא מדברת ומשפילה את העובדת המבוגרת שם! ולדעתי היא גם עושה אווירה לא נעימה ללקוחות.

מה לעשות?

בברכה ותודה מראש,

ד.

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על השאלה הרגישה, העדינה, החשובה כל כך והנוגעת ביסודות הקיום החברתי.

התורה ציוותה באותו פסוק עצמו ״לא תלך רכיל בעמך״ שהוא הבסיס לכל איסורי לשון הרע, ובהמשך ״לא תעמוד על דם רעך״, שהוא הבסיס לאיסור שתיקה כאשר למישהו נעשה עוול.

והחכמה הגדולה של הליכה בדרך התורה היא לנווט בין שתי החובות האלה, ולנסות לעשות את המיטב.

כפי שכתבת – אין שום איסור לכתוב דברים טובים על העובדת המבוגרת, כמובן שהם צריכים להיות אמת, ולא סתם דברים שאינם קשורים, כי אפשר שאת תעשי חסד עימה, אולם הלקוחות האחרים לא יקבלו שרות טוב.

אם את מתרשמת כי המנהלת פוגענית, והעובדות זקוקות להגנה – יהא נכון לכתוב את הדבר לבעלים. אין שום סיבה הלכתית להניח למישהי להיות פוגענית כלפי הכפופות לה, וכפי שאת כותבת – זו פגיעה לא רק בעובדות, אלא אפשר שזו פגיעה גם בבעלים, שכן הם יאבדו לקוחות בדרך זו.

גם את זה צריך לעשות בהתכוונות לשם שמיים והצלת עשוק מיד עושקו, בלי לנפח את המקרה ובלי לטשטש בין עובדות ובין פרשנות, ובעיקר – לעשות את זה בדרך של תיקון, לאמור: להציע לבעלים להדריך את המנהלת ביחסי אנוש, בהשראת אווירה נעימה וכדו׳, שזו פנייה אל עולם התיקון ולא אל עולם המתקפה כלפיה.

האם את יכולה ללכת בדרך זו ?

כל טוב

כתבות נוספות