שאל את הרב

האם אפשר ללמוד בישיבה גם כשיש התמודדויות עם היצר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/05/20 11:40 ט באייר התשפ

שאלה

שלום הרב !

חזרתי בתשובה לפני חמש שנים. כמו לכל אחד היו תקופות טובות וטובות קצת פחות, ב''ה.

אני מאוד רוצה ללמוד בישיבה, וזה דבר שגם הקרובים אליי מאוד רוצים, כי לדעתם יש לי יכולות בתורה, הלכה וגמרא. הם רואים את זה המון זמן ואני התחלתי לרצות את זה בחודשים האחרונים, כי עד עכשיו לא ראיתי את עצמי רב \ תלמיד חכם .

העצה שאני צריך היא מכיוון שבשנה האחרונה היצר תוקף אותי פעמים רבות. אני קם מנפילות כל פעם באמונה שאני מסוגל ליותר וזה לא יקרה, אבל זה כל פעם קורה לי (אולי אני צריך להשיג יראת חטא), וזה מתסכל אותי מאוד .

אשמח לעזרה.

תשובה

שלום הראל.

אתה מתאר סתירה שנמצאת בתוכך בין השאיפה ללכת וללמוד תורה בישיבה ובין הנפילות שיש לך מכיוון שלדבריך אינך שולט ביצר הרע. בדבריך, ניכר שאתה בחור עם שאיפות גבוהות ואמתיות וזה מה שגורם לקושי עליו אתה מדבר. הסתירה אותה תיארת קיימת אצל אנשים רבים ששואפים להתקרב לקב"ה, להתפתח תורנית ולצמוח רוחנית. בכל אדם קיים היצר הרע, האדם נולד עם יצר הרע. כמו שאומרת התורה "יצר לב האדם רע מנעוריו.."(בראשית ח) ועל זה אומר המדרש- "משעה שננער ממעי אימו"- זאת אומרת שיצר הרע מלווה כל אדם מהרגע שיצא לאוויר העולם.

בשאלתך כתבת שעברת תקופות של עליות וירידות בחיים מהבחינה התורנית וכעת אתה רוצה בלימוד תורה, מה שחוסם אותך זה הנפילות שאיתם אתה מתמודד. הנפילות גם מונעות ממך לדבר עם הרב שלך. ציינת גם שבישיבה אתה מרגיש מוגן מהיצר הרע.

לפני שאכתוב מספר נקודות, חשוב לי להדגיש לך שאני מבין את תחושתך היטב. קשה לנו להבין איך תורה שהינה טהורה וקדושה יכולה להילמד אצל אדם שאינו קדוש וטהור. זה קושי ברור ומובן. אבל, אני חושב שהכרות עם יחס התורה אל היצר הרע יכולה לתת לנו כיוון אחר באופן שבו נתמודד עם הסתירה הזו.

יש מספר נקודות שאני חושב שכדאי לשים לב אליהם בעניין הזה וייתכן ויוכלו לעזור לך בשאלות איתם אתה מתמודד:

יחס התורה ליצר הרע

מהו היצר הרע לפי התורה?

"אילולי יצר הרע לא בנה אדם בית, ולא נשא אשה, ולא הוליד, ולא נשא ונתן" (מדרש בראשית רבה ט) . היצר הרע הוא המקום באדם שנמשך לעולם הזה. התורה רואה ביצר הרע כח שחשוב שיהיה באדם כדי שהוא והעולם יתפתחו. התורה עוזרת לאדם ללמוד איך לקחת את הכוחות שנקראים יצר הרע ולרתום אותם לעבודת ה' "בכל לבבך- בשני יצריך, ביצר טוב וביצר רע" (משנה ברכות ט, ה). היצר הרע יכול לעזור לאדם להיות אדם חי ושמח שמבטא את התורה בתוך העולם ולא בצורה מנותקת.

התורה מדברת הרבה על היחס ליצר הרע. "אמר ר"ש בן לוי יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום" (קידושין ל) היצר הרע נמצא כל הזמן בתוך האדם ומנסה למשוך אותו אל המקום שלו. לא מדובר באיזו דמות שנמצאת מחוץ לאדם אלא זה חלק מהאדם. בתוך כל אדם קיימת משיכה למקומות נמוכים וזה נובע מכך שאנחנו אנושיים ויש לנו גוף. אנחנו לא מלאכים שאין להם שום התמודדות.

אז איך מתמודדים עם היצר הרע? "כך הקב"ה אמר להם לישראל בני בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין " (קידושין, שם) מה הכוונה שהתורה תבלין ליצר הרע? התורה לוקחת את היצר הרע ולא מעלימה אותו מהאדם אלא נותנת ליצר הרע את המקום שטוב ומתאים לו. היצר הרע נדרש לאדם לצורך דברים רבים. בדתות אחרות, השאיפה היא להיות אדם שמנותק מהעולם, מתבודד, נזיר. לעומתן התורה הקדושה מציבה לנו שאיפה אחרת והרבה יותר גבוהה ומורכבת- עלינו למצוא את הדרך להיות ישרים, צדיקים וטהורים בתוך העולם ולא מחוץ אליו.

לצורך העמקה בנושא, אני שולח קישור למאמרים של הרב אורי שרקי-

https://ravsherki.org/index.php?option=com_content&view=article&id=3210:32103210-3210&catid=278&Itemid=100513

https://ravsherki.org/index.php?option=com_content&view=article&id=3211:32113211-3211&catid=278&Itemid=100513

מקומו של יצר הרע בעולם של תורה

על פי שכתבנו עד כאן, התורה רוצה שנכיר בכך שהיצר הרע הוא חלק מאיתנו תמיד. לעולם לא נוכל להעלים אותו מחיינו. מה שכן, אנחנו יכולים להתמודד איתו והדרך לעשות זאת היא עלי ידי לימוד תורה. זאת אומרת שלא רק שמי שיש לו יצר הרע יכול ללמוד בישיבה, אלא שהתורה נועדה למי שיש לו יצר הרע, למי שמתמודד!

גם אם אתה נופל, כפי שתיארת, ניכר ממה שתיארת, שאתה מתמודד ומשתדל כל הזמן. דווקא אדם כמוך שרוצה ומשתדל לשלוט ביצר ברע, כדאי שילך לישיבה ושם יעמיק בתורה וילמד את הדרך הנכונה לעשות זאת. הישיבה נועדה לבני אדם אנושיים שחיים בעולם הזה ונמשכים אליו.

התורה לא העלימה מאיתנו את העובדה שלגדולי הצדיקים של עם ישראל היו התמודדיות עם יצר הרע והם נאבקו בתוך עצמם. דוגמה חזקה לכך ניתן לראות בסיפור של רב עמרם (קידושין פא מתורגם) שם מתואר שבעליית הגג שבביתו של רב עמרם אחסנו שבויות. אחת מהן עברה על פתח העלייה והוא ראה את יופיה שהאיר. רב עמרם , אחד מצדיקי הדור, מרוב תשוקה לאישה התמלא בכוח של עשרה אנשים והרים סולם כבד כדי שיוכל לעלות לעליית הגג שלו. באמצע שהוא עלה על הסולם, הוא צעק שיש בביתו אש והתלמידים הגיעו וכך הוא נמנע מחטא. (כדאי להסתכל בגמרא שם בהמשך הסיפור)

זו דוגמה אחת לכך שהתורה מספרת לנו על כך שהצדיקים הגדולים, שהיו באמת ענקיים וטהורים, היו גם אנושיים ובעלי יצר. הקב"ה רוצה שיעבדו אותו וילמדו את תורתו, דווקא בני אדם שמתמודדים ולא מלאכים חסרי תשוקה ויצר הרע.

יחס לנפילות

אחד הסיבות שהאדם כל כך מתוסכל מעצמו, הוא מכיוון שקשה לנו לקבל את העובדה שאנחנו בני אדם ויש בנו חולשות. כדי להתחיל בתהליך תיקון של החולשות והנפילות שבנו, עלינו להבין שזה חלק מאיתנו. זה מעולה ואמיתי לשאוף למדרגות גבוהות, אבל כדי להתקדם אנחנו צריכים להבין שיש בנו צדדים חסרים והם חלק מאיתנו.

רק הבנה כזו יכולה לאפשר לנו להתמודד מול החולשות האלו ולא להדחיק אותם ולנסות להעלים אותם. אם לא נקבל אותם ונתמודד איתם בצורה רגועה, אנחנו אולי נצליח למשך זמן קצר למנוע מהם להתגלות אבל הן לא יעלמו מתוכנו. ככל שנכיר את עצמנו, יחד עם נפילותינו והחסרונות שבנו, כך נוכל להתקדם בשביל שמתאים לנו לפי המדרגה שלנו.

עין טובה על עצמך

לצד זה שאנחנו צריכים להכיר בחסרונות שיש בנו, חשוב לא פחות ואפילו יותר, שנכיר את המעלות שיש בנו. מהמעט שכתבת על עצמך, רואים שאתה בחור שלא מפסיק להשתדל ולהתמודד בגבורה עם הקשיים שיש לך. עליך להעריך את עצמך על כך.

היצר הרע המסוכן ביותר הוא היצר הרע שאחרי הנפילה ולא זה שלפניו. היצר הרע אחרי הנפילה, גורם לנו לחשוב שזה מי שאנחנו- אנשים שנופלים ונמצאים במקומות נמוכים.

אבל כאשר אתה נופל וכואב על כך ומתייסר מכך, זה מראה שאתה לא באמת מזדהה עם המקום שאליו נפלת. אתה בחור שרוצה טוב ואוהב תורה והנפילה היא לא זו שמגדירה אותך. כשאתה מגיע לבחור דברים בחיים, עליך לתת את עיקר המשקל למי שאתה באמת- בחור נפלא עם שאיפות גבוהות שרוצה ללמוד תורה ולהתקדם. זה המבט הנכון והאמיתי על עצמך והוא יבוא רק אם תיתן מקום משמעותי לטוב הגדול שיש בך.

לסיכום:

בשאלתך הצגת את הסתירה שיש הרצון שלך ללמוד תורה לבין הנפילות איתם אתה מתמודד. פתחנו בכך שיצר הרע נמצא אצל כל בני האדם והשאיפה שלך לתורה היא זו שמעוררת את הסתירה. כדי להתמודד עם הקושי שבדבר העלינו מספר נקודות:

הצגנו בקצרה את הצורה שבה התורה רואה את היצר הרע כאהבה לעולם הזה שקיימת באדם והינה חלק משמעותי מהאדם. חשוב ללמוד איך להתמודד איתו ולמצוא את מקומו המדויק בחיינו ולא להעלים אותו.

העלינו שהדרך להתמודדות היא על ידי לימוד התורה. הקב"ה רוצה שאנשים בעלי יצר הרע הם אלה שילמדו את תורתו.

דיברנו על כך שכדי להתחיל תהליך של תיקון, עלינו לקבל את המציאות שאנחנו חסרים ושאנחנו נופלים לפעמים. זה מה שיאפשר לנו עמוד מול החוסר ולא לברוח מהתמודדות.

ראינו שהיצר הרע מנסה לגרום לנו להגדיר את הנפילות שלנו כמי שאנחנו ועליך להפעיל עין טובה על עצמך ולראות את הטוב הגדול שיש בך.

לסיום, אני חושב שכדאי לך למצוא דמות בקרבתך שאתה מרגיש איתה בנח וחושב שהיא תוכל לסייע לך ולפתוח בפניה את ההתלבטות וההתמודדות. זה יכול להיות הרב שעליו דיברת במכתב. אנשים טובים וצדיקים, מבינים שהדרך ללימוד תורה ועבודת ה' כוללת בתוכה התמודדויות ונפילות ואני מאמין שאנשים אלה יוכלו לעזור לך.

בהצלחה גדולה

דן

כתבות נוספות