שאל את הרב

למה אלוקים לא מקשיב לתפילות שלי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/02/22 18:08 כג באדר א'

שאלה

אז ככה.. אני התחלתי להרגיש לא טוב בשישי והתחלתי לדאוג שזה קורונה חס וחלילה כי ביום ראשון היה אמור להיות לי טיול שנתי שחיכיתי אליו ותהכוננתי כל כך הרבה זמן והשקעה...

ואז בשבת התפללתי כל כך הרבה שאני אצא שלילי בבדיקה ושאני אלך לטיול והכל יהיה טוב אבל במוצש עשיתי את הבדיקה ויצאתי חיובי למרות זאת..

אני לא מבין.. התפללתי כל כך הרבה ולקחתי קבלות.. למה אלוקים לא מקשיב??

תשובה

שלום לך,

זה באמת כואב שיצאת חיובי ולא התאפשר לך לצאת לטיול השנתי שחיכית והתכוננת אליו והשקעת בו זמן ואנרגיה. כ"כ מבין אותך. אני מרגיש את הכאב והתסכול שלך שעולים מהשאלה, וכואב ביחד איתך. פה תמיד לכל שאלה, מוזמן תמיד לשוב, לכתוב לנו ולשתף.

הכל זה לטובה

נכון, המון פעמים אנחנו מייחלים ומצפים שהרצונות שלנו יתגשמו, במיוחד אחרי שהתפללנו וביקשנו עליהם מאלוקים, ולפעמים אנחנו מרגישים שה' לכאורה לא מקשיב לנו. דע לך, אלוקים מחכה לתפילות שלך, הוא מקשיב לכל תפילה ותפילה שלך, ממש אוסף כל אחת ואחת ושומר אותן במקום מיוחד. אמנם במבט ראשוני נראה לנו שאם התפללנו לה' ולא התממש מה שרצינו אז כנראה שה' לא אוהב אותנו ולא מקשיב לנו, אך אין זה נכון.

אם כן, מדוע לעיתים איננו מרגישים שה' עונה לתפילה שלנו? יודע מה, נשאל עוד: מדוע ה' עושה לנו כך ולא אחרת? מדוע קורים לנו דברים רעים לפעמים? וכי ה' רוצה ברעתנו?

נענה על שאלות אלו, ומתוך כך נענה על שאלתך.

כמובן שחס וחלילה שה' ירצה ברעתנו. אדרבה, ה' רוצה רק בטובתנו. כל מה שה' עושה זה לטובתנו, אלא שלפעמים אנחנו מסתכלים מנקודת מבט מצומצמת יותר שדרכה נדמה לנו שמה שקרה לנו הוא רע. אך אם נסתכל במבט מקיף יותר, 'מלמעלה', נוכל לראות דברים ופרטים שלא ראינו לפני כן, ואז כשנסתכל על התמונה השלימה אנחנו נוכל לפעמים להבין למה זה היה לטובתנו. אתן דוגמה.

ציור שלם

אדם הניצב מול ציור, אך רובו מכוסה בוילון, מלבד אחת הפינות שאיננה מכוסה. מסתכל האדם על אותה פינה גלויה שבציור, והוא לא מבין למה אנשים חושבים שהציור הזה יפה, והרי לכאורה הצבעים שהוא רואה לא יפים ולא מתחברים לשום דבר. ואז לפתע הוסר הוילון מעל הציור. מסתכל אותו אדם שוב על הציור, ורואה איך אותה פינה שראה רק אותה בתחילה, מתחברת כעת לכל הציור המלא, איך פתאום הצבעים שהחשיב אותם כלא יפים, כעת משתלבים בהרמוניה נפלאה עם שאר הציור. כל המבט של אותו אדם השתנה. הוא הבין שהוא ראה רק חלק מאוד קטן מכל הציור, ונקודת המבט שלו הייתה לא שלמה.

ככה בכל דבר בחיים שלנו. אנחנו נתקלים באינספור מצבים שעליהם אנחנו מסתכלים במבט שאינו שלם בדיוק כמו אותו אדם שהסתכל רק על פינה קטנה בציור. ממילא ודאי שלא נוכל להבין מדוע המצב הזה לטובתנו, כי אנחנו מסתכלים רק על חלק מהתמונה. לכן עלינו להתרומם למבט גבוה יותר, ומקיף יותר, ו'מלמעלה' נוכל לראות את כל התמונה המלאה ואז נוכל לפעמים להבין איך המצב שחשבנו שאינו טוב לנו הוא למעשה הכי טוב לנו.

אז למה ה' לא רצה שאלך לטיול?

הרגשת שאלוקים לא קיבל את התפילה שלך, רצית ללכת לטיול ולכאורה ה' עשה ההיפך ולרעתך. אך כפי שראינו לעיל, זו הסתכלות שרואה רק פינה אחת קטנה של הציור. אבל אם נרומם את מבטנו וננסה להסתכל על התמונה השלימה נגלה שדווקא מה שאלוקים עשה שלא התאפשר שתצא לטיול הוא לטובתך. כל מה שאלוקים עושה הוא לטובתנו. כיצד בדיוק זה לטובתנו? אינני יודע. לפעמים אנחנו מגלים ומבינים זאת לאחר זמן, לעיתים נוכל להבין מדוע קרה מה שקרה רק אחרי הרבה שנים וייתכנו גם אירועים שלעולם לא נוכל לעמוד על משמעותם מדוע קרו לנו. לפעמים ה' לא עונה לתפילותינו, ולא כי הוא לא חפץ בתפילה שלנו אלא כי מימוש הבקשה אינה לטובתנו בטווח הרחוק.

אנסה להסביר את כוונתי. אני מזמין אותך לשאול את עצמך:

מדוע ה' פעל ככה?

מה היה יכול לקרות אילו כן היית יוצא לטיול השנתי?

אולי הייתי יכול להיפצע?

אם היית יודע שאתה הולך ח"ו להיפצע בטיול, היית מעדיף שה' יענה לתפילה שלך שתצא שלילי כדי שתוכל לצאת לטיול? או שהיית מעדיף שהוא לא יענה לתפילתך ואז בזכות זה לא תצא לטיול וככה לא תיפצע?

אנו רואים מכאן שכאשר חסרים לנו חלקים בפאזל, פרטים בתמונה המלאה, אז אנו עלולים לרצות משהו שבעצם עלול להתברר לנו בעתיד שהוא לא לטובתנו. תמיד חשוב להתפלל. ה' כ"כ רוצה בתפילותינו, אוסף אותן אחת לאחת ושומר את כולן במקום מיוחד. לבסוף כשהן מצטברות, הוא משפיע עלינו בעזרתן שפע גדול, שפע שהוא לטובתנו באמת. תפילותינו חשובות ונצרכות גם ללא קשר אם הן תתקיימנה או לא, מהסיבות שמנינו לעיל – הן מצד חשיבות התפילה עצמה, והן מצד זה שלעיתים מימוש בקשתנו עלולה להיות לרעתנו.

סיכום

הבנו כמה התפילות שלנו חשובות, כמה ה' רוצה בתפילות שלנו. עם זאת, אל לנו לצפות שבקשותינו תתגשמנה ולא מפני שה' רוצה ברעתנו אלא אדרבה, כי ה' רוצה בטובתנו ומימוש הבקשה עלול לפגוע בנו. במבט ראשוני אנו מסתכלים על פינה קטנה מהתמונה שלימה מה שגורם לנו לחשוב שה' רוצה ברעתנו, אך אם נלמד לרומם את מבטנו ולהסתכל 'מלמעלה' על כל התמונה על סך חלקיה, נוכל להבין שבעצם הכל היה לטובתנו ודווקא אי מימוש הבקשה הוא לטובתנו. לפעמים נוכל להבין למה קרה לנו מה שקרה ולפעמים לא, אך נזכור תמיד שכל מה שה' עושה זה לטובתנו. בנוסף אמרנו שלתפילות שלנו יש חשיבות גדולה מצד עצמן וה' רוצה בהן מאוד כדי שבעזרתן יוכל להשפיע עלינו שפע גדול. זכור, תפילותיך חשובות מאוד, ה' רוצה בהן ומחכה להן.

מוזמן לשוב ולכתוב לנו,

כאן בשבילך,

אורי

כתבות נוספות