שאל את הרב

איך אפשר להעיר לחברה שלי שתלך יותר בצניעות - בלי לפגוע בה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/04/21 19:01 יג באייר התשפא

שאלה

היי

רציתי לדעת איך אפשר להעיר לחברה שלי שתלך יותר בצניעות,בלי מכנסיים והכל בלי לפגוע בה?

כי כאילו אני לא רוצה לצאת עם מישהי שלא הולכת בצניעות,מצד שני חבל לי לוותר עליה...שלא תיפגע עכשיו או שתגיד 'אם הוא לא אוהב אותי כמו שאני אז לא צריך' ותגמור בינינו

תודה רבה

תשובה

שלום אורי.

איזה אתגר מיוחד. מחזק לראות יהודי שחשוב לו תורה ומצוות כך. בכל מקרה שתדע שזו התמודדות שהמון מתמודדים איתה, לא רק בזוגיות אלא גם בין אדם להוריו או חבריו.

אז איך אפשר לגשר על פער שיש בין העולם הדתי שלי לעולמו דתיים אחרים?

כבר לפני מאות שנים הדריכו אותנו חז"ל איך להוכיח את עמיתינו. זאת אנחנו לומדים מהפסוק "לא תשנא את אחיך בלבבך, הוכח תוכיח את עמיתך, ולא תישא עליו חטא". שואלים חז"ל מדוע צריך מסביב למצוות תוכחה שני הדרכות לפני ואחרי? מכאן אנו לומדים שכדי שאדם יוכיח את חברו, הוא צריך לקיים לפני שני תנאים. הראשון הוא שהוא לא ישנא את אחיו בלבבו. כלומר כדי להוכיח, האדם צריך לעשות את התוכחה לא מתוך כעס על השני אלא מתוך אהבתו אליו. ומתוך כך התנאי השני שבגלל שהתוכחה נעשית מתוך אהבה אל האדם שמקבל את התוכחה, היא צריכה להיעשות בשביל שלשני יהיה יותר טוב ולא למען נוחיות המוכיח. כשאדם יבוא להוכיח לא מתוך שני תנאים אלו סיכויי ההצלחה של תוכחתו נמוכים מאוד ולרוב אינם יעילים גם אם הם לא מסתיימים בפיצוץ. זו הסיבה שהגמרא כותבת בסוף מסכת סוטה שכיום כבר אין אדם שיודע להוכיח באמת.

אבל אם כן מה אפשר לעשות? הרי לפעמים יש מצבים שחייבים לעשות בהם שינוי...

אתן כמה אופציות אפשריות-

א. כפיה של הרצון שלי על אחרים היא בעייתית, אבל תמיד אפשר לשפוך את הלב. כלומר, אתה יכול לנסות לשתף ברגשות שלך ובמה אתה עובר. שיתוף ולקיחת אחריות.

ב. קשר נבנה בחיבור של שני רצונות, שלו ושלה. אבל בכל זוג יש שלושה צדדים, שלו שלה ושלהם. קשר בריא וחזק לא מוחק את הצדדים אלא משבח אותם. לפעמים יש צורך בויתור לפעמים יש צורך בדרישה ולפעמים גם בדברים אחרים פחות נחמדים.

ג. אתה יכול תמיד לנסות להשתמש במישהו קרוב כדי לגשר. חברה שלה או אפילו התיעצות עם אדם מבוגר.

כמובן שתמיד אתה יכול להמשיך ולפנות אלינו.

שיהיה בהצלחה רבה.

איתן

כתבות נוספות