שאל את הרב

איך אפשר להאמין להאמין בלי הוכחות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/12/20 20:01 כא בכסלו התשפא

שאלה

שלום, אני בן 15 ולומד בישיבה תיכונית.

לאחרונה ממש הפסקתי להאמין בדת. כל פעם שאני קורא במקומות שונים על "הקשר עם ה'" זה מעלה בי גיחוך. אני לא יכול להאמין במשהו שאין לו הוכחה שיגידו לי מה לעשות- זה פשוט מגוחך. וזה לא שאני מחפש לפרוק עול.. אני ממש משקיע בלימודים, וחשובה לי תעודות הבגרות.

אשמח לשמוע את דעתכם.

תשובה

שלום לך.

השאלה שלך חשובה מאוד, ואני מודה לך על הכנות והישרות שבשאלתך. ידוע שהשאלה שלך היא שאלה שמטרידה לא מעט בני נוער, במיוחד אלה שרוצים "להרגיש" את הקשר עם הקב"ה.

אתה שואל האם יש הוכחה לכך שיש הקב"ה, והאם הוא יכול להגיד לנו מה לעשות? אם ארצה לחדד את שאלתך – מדוע יש הרגשה שהקב"ה נותן לנו כל מיני ציוויים שמגבילים אותנו, במקום שנוכל לחיות באופן טבעי כרצוננו?

ראשית, חשוב לי לומר שאמונה איננה מתמטיקה או מדעים מדויקים. במתמטיקה אתה צריך להוכיח ע"י נוסחאות את מה שהנך מתבקש, אבל אמונה איננה מדעים מדויקים. כדי להאמין אתה צריך לקבל הסברים משכנעים שיניחו את דעתך (שניתן לבחור אם לקבל אותם או לסתור אותם). ואל תחשוב שרק באמונה זה כך. יש הרבה תחומים בחיים שאתה בוחר בהם על פי נימוקים שכליים, ולא על פי הוכחות מדעיות (כמו עם מי להתחתן, היכן ללמוד, ובאיזה מקצוע לבחור בחיים).

נענה לפי הסדר.

הקשר עם הקב"ה

הקשר עם הקב"ה נשען על כמה דברים חשובים: המסורת, ההתבוננות בבריאה, הגשמת הנבואות מהתנ"ך

.

המסורת היא דבר מדהים. עם ישראל שמר על מסורות ומנהגים שונים במשך אלפיים שנות גלות, והמדהים הוא שכאשר עם ישראל חזר לארצו, גילינו שלמרות שעם ישראל היה מפוזר ומפורד בין העמים, כולם התפללו את אותן התפילות (עם שינויים קלים לפי העדות), שמרו את אותן שבתות וחגים, ולמדו את אותה התורה וההלכות. זה מראה כמה המסורת הדתית, שהשתמרה במשך אלפי שנים כמות שהיא ללא שינוי, היא אמיתית. ולולא שניתנה מהבורא – הרי שהיא הייתה משתנה עם השנים, או אפילו נעלמת חלילה.

ההתבוננות בבריאה גם היא מקרבת מאוד לקשר עם הקב"ה. הרי כשאנחנו מתבוננים על הבריאה המדהימה, עם כל המורכבות והמיוחדות שבה, לא ניתן לומר שהיא נעשתה מאליה. כל היקום כולו זועק את הקב"ה מכל עבר! המדע אמנם יודע לתאר את מה שבטבע, ואת תכונותיו. אבל המדע לעולם לא יוכל לספק את התשובה לשאלה - מי קבע את כל תכונות הטבע הנפלאות והמדהימות הללו? או שאלה נוספת – מדוע הוא קבע את התכונות הללו?

תורת ישראל אף היא מוכיחה שהיא ניתנה מבורא עולם. די לראות את התגשמות חזון הנביאים לגבי שיבת ישראל לארצו, כדי להבין שתורתנו היא תורת נצח. ניתן לראות גם שכל הקללות שנכתבו בתורה, לצערנו - אף הם התקיימו בעם ישראל במהלך הדורות (כמו השואה). ומה עם כל הניסים שנעשו לעם ישראל בשנותיו הראשונות, החל ממלחמת העצמאות, דרך ששת הימים ושאר כל המלחמות? וכי הם אינם מעידים על הקב"ה שמלווה את עם ישראל? הרי שלוש שנים לפני מלחמת העצמאות היה עמנו בתוך מחנות ההשמדה, התופת והמוות. להקים מדינה תוך 3 שנים מהשואה – זה מעשה ענק המעיד על הימצאות הבורא ועל השגחתו.

בהקשר זה נאמר, שתורתנו היא היחידה שניתנה מול מיליוני אנשים. בניגוד לדתות האחרות – שם רק אדם אחד העיד שהבורא נגלה אליו – כאן מדובר בהתגלות המונית שאי אפשר לסתור אותה, והיא חזקה כל כך עד שהיא הועברה מדור לדור בלי שינוי, ואף היו מיליונים שמסרו את נפשם עליה. אם היה מדובר בהתגלות שהתקיימה רק לאדם אחד, היה ניתן למצוא בעדותו סתירות רבות, או להחליט שהוא פשוט היה בהזיה או דמיון. אבל כשיש עם שלם שמעיד על אותה התגלות – לא ניתן לתלות זאת בהזיה המונית.....

עם ישראל ומדינת ישראל מעידים אף הם על הבורא. רק לקרוא על עמנו, כיצד הוא שרד במשך אלפי שנים, תחת לחצם של עמים ואימפריות אדירות שנכחדו במשך השנים, ורק עמנו שרד וחי מאז ומעולם (לא סתם אנחנו נקראים 'העם העתיק בעולם'). זה לא פלא שמעיד על נוכחות הבורא? מדינת ישראל, שבמשך שנים רבות הייתה שוממה ועזובה, ללא אפשרות לגדל בה דבר, נותנת את פירותיה בעין יפה, והולכת ומתפתחת כל הזמן – אינה ראייה להימצאות הבורא והשגחתו? מעבר לעובדה שבכל פינה בארצנו, ובפרט בערי הקודש, ניתן למצוא הוכחות ארכיאולוגיות למה שנכתב בתורה, כולל קריעת ים סוף, עשרת המכות, בית המקדש, מזבחות שנבנו במקומות שונים, ועוד.

שים לב, שראיות אלה ניתן לסתור בטענות של דרך הטבע (אגב, גם הטבע הוא הדרך שבו הקב"ה מסתתר מאחורי תהליכים גשמיים), או מקריות. אבל דבר אחד בטוח – יש כאן צירוף של ראיות רבות שלא ניתן להתעלם מהן או לבטל אותן, ואם אדם רואה בעצמו אדם רציני ורציונלי עליו להתייחס להוכחות וההסברים הללו בצורה רצינית ובכובד ראש. מי שמבקש לדחות הוכחות אלו – עליו להביא הוכחות רציניות לביטול הוכחות אלו.

למה להגביל?

לעתים נראה שהקב"ה מביא לנו ציוויים שמגבילים אותנו, שאומרים לנו מה לעשות וכיצד להתנהג בכל שעה. התפיסה הזו נובעת מהמחשבה השגויה שהבורא הוא משהו חיצוני לאדם, והתורה אף היא חיצונית לאדם. האמת היא שגם אנחנו וגם התורה באים ממקור אחד – מהקב"ה. ולכן אדם שמתחבר לקב"ה דרך המצוות – בעצם מתחבר ל'אני' האמיתי שלו. הוא מתחבר לעצמו. התורה איננה משהו זר לאדם המאמין, אלא היא חלק ממנו. ואם הוא מתרחק מהתורה – הוא פשוט בורח מעצמו. בטח תשאל- אני אינני מתחבר לחלק הזה, אז אולי הוא לא קשור אלי? כדי שאדם ירגיש שהתורה היא חלק ממנו הוא צריך ללמוד אותה ולקיים אותה, וככל שאתה תתמיד בקיום המצוות, תחקור כל הזמן את יסודות האמונה ואת טעמי המצוות (ברוך השם ישנם ספרים רבים העוסקים בכך, ואף אתרים ברחבי הרשת), אתה תרגיש יותר חיבור לקב"ה, לעצמך, ובעצם תהיה שלם יותר עם עצמך ועם אמונתך.

ונקודה אחרונה לסיום. אמרת שזה מעלה בך גיחוך בכל פעם שמדברים על הקשר עם אלוהים. מסורת כל כך חזקה, שבני עמנו מסרו עליה את נפשם ונהרגו על הגנתה במשך אלפי שנים, אסור שתעלה בנו גיחוך, גם אם איננו מרגישים את החיבור כרגע. איננו יכולים לגחך על דבר שקשור ליסוד קיומנו, גם אם איננו מבינים אותו. עלינו ללמוד, להעמיק, לחקור, ללבן עד שנמצא תשובות (ויש תשובות). דתנו איננה מסתתרת מאחורי דברים לא הגיוניים או מאחורי שאלות שאין להם תשובות. יש תשובות להכל. עלינו רק לדעת לחפש. כל מה שאמרנו הוא בקיצור נמרץ 'על רגל אחת'. מכאן תמשיך בעצמך.

כמובן שאנחנו כאן תמיד כדי לעזור לך ללבן כל דבר באמונה ובכלל.

אני מאחל לך, שתזכה להרגיש את נוכחות השם יתברך בכל רגע בחייך.

בהצלחה,

אבי

כתבות נוספות