שאל את הרב

לגבי שפחה גויה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 27/10/19 06:07 כח בתשרי התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב,

ידוע שאסור לשכב עם גויה. אך בתנ"ך ניתן לראות שכן שוכבים עם השפחה, שהיא ברוב המקרים גויה. חקרתי קצת והבנתי שעם שפחה גויה אכן ניתן לשכב, ושדיני שפחות ועבדים עדיין קימים בימינו. השאלה היא, כיצד גויה נהפכת לשפחה? האם על ידי מתן כסף? האם בהרמת האדון? כיצד הופכים גויה לשבחה?

יש היום אנשים שמשלמים שכר לקדשות, אך הן יהודיות ולכן זהו איסור. אך האם מתן שכר לזונה גויה הופך אותה לשפחה שלך, כך שהיא מותרת? אם לא, כיצד ניתן להגיע למצב של שפחה?

תודה רבה!

תשובה

בס"ד

שלום רב,

הרמב"ם במשנה תורה, ספר קנין, הלכות עבדים, פרק שלישי, מסכם את הנושא שאתה מתעניין בו:

(ג) מי שמכרוהו בית דין, יש לרבו ליתן לו שפחה כנענית. בין האדון בין בנו של אדון אם מת אביו – הרי זה נותן לו שפחה כנענית, וכופהו על זה כדי שיוליד לו ממנה עבדים. והרי היא מותרת לו כל ימי עבדותו, שנאמר: "אם אדניו יתן לו אשה..." (שמות כא ד). והמוכר עצמו אסור בשפחה כנענית כשאר כל ישראל.

(ד) אין עבד עברי מותר בשפחה כנענית, עד שתהיה לו אשה ישראלית ובנים. אבל אם אין לו אשה ובנים – אין רבו מוסר לו שפחה כנענית. ודבר זה קבלה הוא.

כדי לשאת שפחה נכריה = 'כנענית', צריך אדם להמכר על ידי בית דין לעבד, ולהיות כבר נשוי לאישה ישראלית עם ילדים. הוא לא יכול לקנות לעצמו שפחה נכריה, אלא רק האדון שלו - שקנה שפחה נכריה, מוסר לו את השפחה כדי ללדת ממנה ילדים.

קשה לי לראות את המציאות הזאת מתרחשת כיום...

כתבות נוספות