שאל את הרב

כספי ציבור

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 02/07/19 08:09 כט בסיון התשעט

שאלה

שלום רב,

אני אחראי על כסף שנאסף מצוות עבודה במקום כלשהו, ומיועד לקניית מתנות לאירועים בצוות (חתונה, בר מצווה וכד'). אני מוצא את עצמי מבלה זמן רב בלחפש דילים זולים יותר לאותו מוצר, אתרים שבהם אפשר לקנות זול יותר וכד'.

לאחרונה קניתי מתנות לצוות, התכוונתי לקנות אותם במחיר מסויים שכבר היה בהנחה משמעותית, אלא שבקופה אמרו לי שאם אעשה כרטיס אשראי (אישי עבורי) מטעם החנות, אקבל הנחה גדולה יותר על המוצרים. התפתיתי לעשות את כרטיס האשראי, דבר שבמצב רגיל לא הייתי עושה, הזמנת כרטיס האשראי עלתה לי בהרבה זמן יקר, ופרוצדורה ארוכה, ובעתיד אני גם עשוי לשלם עמלה עבור הכרטיס.

כעת, לאחר הקניה, אני צריך לגבות מכספי הצוות את עלות המתנות.

השאלה היא האם את מחיר המתנות אני צריך להחשיב לפני ההנחה - כפי שהייתי אמור לרכוש אותם במצב רגיל, או לאחר ההנחה שבאה בעקבות כרטיס אישי שלי, ו"תשלום" שלי על הכרטיס בצורת זמן ופרוצדורה ארוכים, וכן חשיפת פרטים אישיים וכו'?

או במילים אחרות - מי אמור "להרויח" את ההנחה במצב כזה, קופת הצוות או אני?

ברור לי גם שהרוב המכריע של האנשים שהיו קונים את אותה מתנה, לא היו עושים את המאמץ הזה.

אשמח לשמוע את דעת הרב.

"

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על הזהירות ועל האחריות לכספי ציבור.

מבחינת צוות העבודה – אתה יכולת לקנות במחיר היותר יקר, ולעמוד בדרישות המתחייבות ממעשיך, לאמור: לנהל את כספי הצוות בנאמנות.

אלא שאתה קבלת הנחה גדולה יותר לא על הקנייה עצמה (שאז הרווח היה מתחלק בין כולם) אלא על הנכונות שלך לעשות מעבר לשליחות הנאמנה שלך, ועל ההוצאות והזמן שלך וכדו׳.

במצב כזה – מותר לך לקחת את ההנחה הנוספת לעצמך.

ברם, צריך מאוד להיזהר מלהקיש ממקרה כזה למקרים הרגילים שבה מתקבלת הנחה, שאז ההנחה שייכת למשתתפים כולם.

כל טוב

כתבות נוספות