שאל את הרב

כמה והאם להתפשר בשביל בן הזוג מבחינה דתית?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/02/22 20:36 יד באדר א'

שאלה

שלום

אני יוצאת עם בחור כבר שנה וחצי כמעט. אנחנו רוצים להתקדם בזוגיות (אירוסים, חתונה) אבל יש לנו בעיה : אנחנו לא באותה רמה של הדת. אני שומרת שבת, והוא נוסע בשבת. ופה נכנסת השאלה : איך נלך למשפחה בשבת? אצל המשפחה שלי אין בעיה אפשר לישון שם, אבל אצל המשפחה שלו אין אופציה לישון שם. אני אמרתי לו שאם זו ״ה״בעיה, אז נדע מראש שצריך לשכור דירה ליד ההורים שלו שנוכל לחזור ברגל. אבל הוא אומר לי ״מה עם האחים שלי ? מה אם הם מזמינים אותנו לשבת ?״ אני מבינה שבזוגיות צריך להתפשר אבל אני חושבת שיש גבול עד כמה אפשר להתפשר. מה עושים ? אני אוהבת אותו המון ואני רוצה לחיות איתו בהמשך אבל אני גם רוצה בית שבו שומרים שבת...

תשובה

שלום שואלת יקרה!

תודה רבה שפנית אלינו.

את מספרת על קשר עם בן זוג לא דתי, וזה מחמם את הלב כי זה ממש לא מובן מאליו. ועם זאת, כמו שכתבת- פשוט זה לא. את נותנת כאן דוגמא של שמירת שבת- אבל להתחתן עם בן זוג שמגדיר את עצמו כחילוני, זה מורכב ונוגע לכל תחומי החיים: שמירת הלכות כמו כשרות וחיי משפחה, וכמובן- בעזרת ה'- גידול ילדים וחינוכם.

במקום פשרה, גמישות והרבה תקשורת:

כתבת לגביי התפשרות בקשר: קודם כל בואי נחליף את המילה בגמישות. כי פשרה, שני הצדדים לא מרוויחים, ויש תחושה מבאסת באוויר. כך למשל בסוגיה של הזמנה בשבת: אם הולכים למישהו, אפשר להחליט שמגיעים לכל השבת (לצורך דוגמא, מבינה שלא תמיד זה תואם..).

בנוסף, דווקא העניין הפרקטי של מה לעשות אם יזמינו אותנו- זו אכן שאלה צריך למצוא לה תשובה- אבל זה כביכול הדבר הקל. כי לזה אפשר למצוא פיתרון פרקטי, אבל מה עם הקשר של בני הזוג, אם אחד מרגיש שהוא התפשר – לא בטוח שזה מתכון בריא להמשך הקשר. אם הטונים לא היו טובים בדיון על כך, זה גם נותן טעם מר להמשך, ובמילה אחת- חשוב לדבר (כל הזמן, לא רק עכשיו) על התקשורת ביניכם. לדבר לדבר לדבר, ושוב לדבר. לחשוב, לשקף אחד לשני, ולנסות להגיע לתובנות חשובות (כמובן, בנועם).

לבחור באמת בבן זוג

עוד לפני הכל: אין בן זוג מושלם, נקודה. אבל כן יש בן זוג שאיתו יש מציאת חן, ורצון לחיות בשיתוף, ומידות טובות וכך הלאה. כתבת ש"אנחנו לא באותה רמה של הדת", כלומר את יותר דתיה, מצד שני כתבת שאת אוהבת אותו ורוצה לחיות איתו. מניחה שחשבת על כך ואת רוצה למרות השוני להמשיך הלאה; אבל חשוב מאוד מאוד לעצור ולבחון מחדש את הדברים. הרי בני זוג זה לא בשביל לחנך ואת לא רוצה מצב שהוא יחזור בתשובה בגללך (אלא בזכותך, אבל כרגע אנחנו לא מדברים על מצב כזה). תשאלי את עצמך, אולי אפילו תכתבי לך:

למה חשוב לך להתחתן איתו?

למה חשוב לך שהוא יהיה אבי ילדייך?

אלו שאלות חשובות כי הוא לא דתי, הוא לא תואם את השקפת עולמך. אני חלילה לא באה לערער אותך אלא לגרום לך לצאת יותר מחוזקת בהחלטתך. ומכאן, גם לשאול אותו, מה הוא חושב לגביי העתיד, זה חלילה לא פוגע ברומנטיקה אלא ההפך- אתם רוצים לדעת איך להתנהל וביחד.

שמירת תורה ומצוות

ועם זאת, חשוב להבהיר. יש דברים שבאמת מבחינה הלכתית אין דבר כזה "להתפשר", אי אפשר להגיד נעשה קידוש ונדליק את האור- מבחינתך זה כמובן לא גמישות או פשרה, כי זה לא שמירת שבת, גם אם מבחינתו הוא עושה את המאמץ. באמת זה משהו שאת צריכה לחשוב עם עצמך ואחר כך עם בן זוגך, איפה אתם עומדים ביחס ליהדות. ממליצה לך לדבר עם דמות תורנית שמכירה אותך ויכולה לייעץ לך מה לעשות ואיך לנהוג.

לקבל כלים לקראת ההמשך

לגביי שאלתך: אני חושבת שאין מנוס מלדבר איתו שוב, ולהחליט – לא באופן סופי אלא כרגע- מה עושים עם שמירת שבת. את יכולה להגיד לו מה חשוב לך, הוא יכול להגיד מה הוא מוכן לנסות לקבל- ושניכם יכולים להשתדל. אבל מן הסתם יבוא יום שהוא לא יקפיד על מה שביקשת, ואולי כבר יהיה ילד/ה בתמונה (בע"ה) ואז באמת צריך לדעת איך להתמודד.. אבל כדי להגיע מוכנים- צריך כלים נכונים. ולכן כדאי לדבר עם זוגות "מעורבים" כמוכם. ולהאמין בכל הכוח, גם אם קשה לפעמים ובלתי אפשר, להאמין בכוחה של אהבתכם בעזרת ה'.

מצרפת לך תשובה נוספת בנושא, וממליצה גם לקרוא באינטרנט על "התקשרות זוגית", מדובר על זוג שמייעץ לזוגות מעורבים- הם בעצמם היו כאלה (כיום שניהם דתיים). אולי אפשר לדבר ולהתייעץ איתם עם כל הניסיון שלהם.

שואלת יקרה,

המון בהצלחה! קל זה לא, אבל בעזרת ה' מאחלת שתהיה לך שמחה של התרת ספקות, ושתדעי איך ומה לעשות. וכמובן- תפילה, איך לא, כמה שיותר לדבר ולבקש מה' שיעזור ויכוון את דרכך. ובעזרת ה' מאחלת שהאהבה שלכם תנצח, ולא רק זה- אלא שהיא תצמח ותגדל.

ברכת ה' עלייך,

שרון

זוגיות עם בחור חילוני, מה לעשות? https://www.makshivim.org.il/answer?id=1104837

כתבות נוספות