שאל את הרב

איך ליישם את היהדות ביומיום באופן מעמיק ואמיתי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/10/21 12:50 כז בתשרי התשפב

שאלה

שלום.

אני בת 24 ואני מתחזקת כבר שנתיים.

גדלתי בבית חילוני/מסורתי וכיום רק אני בבית מנהלת אורח חיים דתי.

כשלמדתי ביסודי הייתי בבית ספר דתי וכבר משם הייתה לי זיקה לדת ולה׳ .

רוב חיי אני שומרת שבת.

אני מאוד אוהבת את הדת ויש לי רצון עז ללמוד את התורה (ובעזה בעתיד גם ללמד) אבל אני מרגישה קצת אובדת עצות בנושא הזה.

אני משתדלת לקבוע עיתים לתורה (לרוב לימוד עצמי ואם יש אפשרות אז חברותא) , ובשבת יש שיעור באופן קבוע בבית כנסת שאני מתפללת בו אבל אין לי באמת כרגע את הכלים ללמוד את מה שאני חפצה בו.

השאיפה היא ללכת למדרשה (כשאסיים ללמוד - כרגע סטודנטית ) .. אבל כרגע אני מחפשת איך ליישם את חיי הדת באופן מעמיק ואמיתי ולחיות חיי תורה ומצוות.

(לא למדתי את התפילות .. קיבלתי על עצמי תפילת ערבית למרות שאני לא מכירה באופן מעמיק)

חייבת לציין שאני מאוד מתקשה לנהל אורח חיים כזה בלי הכלים המתאימים ובפרט שאין בחלקי סביב דתית.

אשמח להתייחסות בנושא :)

נ.ב

יש לי סוגיה נוספת שאני לא יודעת כיצד להתמודד איתה.

אני מסייעת בבית להורים בכל מיני תחומים ואני מתקשה לראות את אחיי (כולם בוגרים) לא עוזרים ( אפילו במחשבה/הבנה) .

זה יוצר לי מצב של עומס נפשי - גם לנסות להכיל את הדת (למרות האהבה) וגם להיות ״אחראית״ הבית.

תשובה

שלום יקרה.

מה שלומך?

משמח לשמוע על התהליך ההתחזקות שלך. כל תהליך של שינוי דורש תעצומות נפש ואולי עוד יותר תהליך התקרבות לה'. לכן לפני היציאה לחיפוש פתרונות, כדאי להסתכל ולומר לעצמך, כל הכבוד לי, יש לי כוח לעשות מה שאני מאמינה בו וזה לא מובן מאליו. האמונה בעצמנו תורמת לנו כוח רב להמשך ההתמודדויות בחיים.

במסכת אבות יש משנה שאומרת "עשה לך רב וקנה לך חבר". במשנה הזו ובמקומות נוספים היהדות מכירה בצורך שלנו לקבל הדרכה וליווי בדרך האמונית ובקיום מצוות. ההדרכה אינה מתמקדת רק אסור\מותר אלא נוגעת לכל עבודת ה' שלנו ובעיקר לקשיים שבה. היום מבינים עוד ועוד שהרב אינו רק בר סמכות הלכתית אלא גורם מנחה ומייעץ בנושאים שונים. נוסף על הרב, שמשמש מין סמכות רוחנית, החברות בעולם היהדות מרכזית מאוד – אנחנו חיים בקהילה ולומדים בחברותות. החברות יכולה לתמוך בנקודות שקשות לנו, להיות במה לדיבור על החיים הדתיים ולהיות סביבה באירועים דתיים כמו חגים ושבתות.

לכן אני מציעה לך בחום רב לחפש דמויות מסביבך שיכולות להיות לרב ולחבר. אם את לומדת באוניברסיטה, ייתכן שיש מדרשה או מקום של יהדות בקמפוס או אולי חברים ללימודים דתיים. אם את גרה בעיר או קרובה לעיר כלשהי, היום בכל עיר כמעט, יש גרעין תורני עם אנשים טובים. משני המקומות יוכלו להפנות אותך לאנשים מתאימים שישמחו ללוות אותך ולהיות שם בשבילך בתחום הדתי ובתחומים אחרים. את מוזמנת גם לכתוב אלינו שוב באתר ובוואסטאפ או להתקשר אלינו – כוכבית 8298 – ולומר לנו מאיפה את ונוכל להפנות אותך לאנשים המתאימים והנכונים באזורך.

בעניין כיבוד הורים. קודם כול, אם יש עם ההורים ועם האחים שיח פתוח קצת, אפשר לדבר על זה איתם בנחת ולהאיר להם את המצב הקיים. אולי הם דווקא ישמחו בכך ולא נוח להם במצב הנוכחי שאת עושה את רוב מטלות הבית. בין אם תצליחי לדבר עם האחים ובין אם לא, את לא אמורה לעשות הכול בבית במקום ההורים. כיבוד הורים לא מחייב אותנו לציית להורים בכל דבר ולעשות במקומם הכול – הרי את לא עובדת במקומם, נכון? התורה מורה לנו לכבד אותם אבל לא לחיות את החיים שלהם ולהיות במצב טוטאלי מול הרצונות והצרכים שלהם. כדאי שתגדירי לעצמך, ואולי יחד עם ההורים והאחים אם זה מתאפשר, מהן המשימות שאת שותפה להן בבית במהלך השבוע. כמות של משימות שלא תשאיר אותך עם לשון בחוץ, חוסר זמן לעניינייך האישיים ובעיקר עם תחושת ניצול ופראייריות.

בהצלחה רבה בכל התחומים. מוזמנת לדבר איתנו גם במוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

כל טוב,

רינת

כתבות נוספות