שאל את הרב

איך רוכשים כישורים חברתיים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/03/22 16:19 כה באדר ב'

שאלה

הי,

אז ככה: איך רוכשים כישורים חברתיים?

יש כאלו שפשוט נולדו עם זה ויש כאלו שלא, אז זהו שאני לא ממש... (ז"א קצת).

אני רוצה לדעת אחת ולתמיד! מה ההבדל בין אלו שיותר מצליחים בחברה לבין אלו שלא?

אני רוצה תשובה מפורטת ומקיפה את הכל.

תודה מראש.

תאיר.

תשובה

שלום לך תאיר.

אז בואי ננסה לעשות קצת סדר. אתייחס באופן כללי לכישורים חברתיים ולאחר מכן את תגלי שסביר שניחנת בחלק מהכישורים הללו וננסה למצוא דרך לפתח את אותם.

ראשית, כישורים חברתיים כוללים סט של יכולות המאפיינות את הדרך שבה הפרט מתקשר עם אחרים בסביבתו. כישורים חברתיים הם אבני יסוד הנחוצות לאדם בכדי להסתגל ולתפקד בחברה, לדוגמא ליצור חברויות משמעותיות וקשרים רומנטיים, ולהשתלב במסלול קריירה. כאשר יש קושי מסוים ברכישת כישורים חברתיים, הקושי עשוי להשפיע על האדם, הן מבחינה תפקודית והן מבחינה נפשית. כישורים אלו כוללים לדוגמא יצירת קשר עין, שימוש בטון דיבור ובעוצמת דיבור התואמים את הסיטואציה, תשומת לב וזיהוי נכון של מסרים ורגשות של הזולת, ביטוי מווסת של תוקפנות והפעלת מיומנויות לפתרון בעיות חברתיות.

שנית, רכישת כישורים חברתיים הינה מהותית להתפתחות התקינה של ילדים. באמצעותם הילד לומד כיצד לבטא את עצמו, להיות ערני לסביבה, ליצור קשרים משמעותיים ולהשתלב במסגרות בלימודים ובפנאי. כאשר הכישורים החברתיים לקויים, לרוב ניתן להבחין בכך כבר בגיל צעיר, לדוגמא באופן שבו הילד משחק עם אחרים, מתבטא ומגיב.

בשאלתך את מתארת מצב שיכול להיות שנולדת ללא כישורים אלו (פתחת פתח קטן של תקווה שיתכן שנולדת עם כישורים, אך קצת..). ממה שהבנו עד כה, כישורים חברתיים הם לא מולדים, הם נרכשים! מגיל קטן (החל מגיל שנה וחצי) את לומדת איך לשפר את הכישורים הללו בדרך של ניסוי וטעיה וחיקוי, בעיקר חיקוי של ההורים מפני שאלו הדמויות המשמעותיות לרוב הילדים.

מעבר לכך, מעסיקה אותך השאלה מה ההבדל בין אנשים שמצליחים בחברה ובין אלו שלא? שאלה יפה ומעניינת. לדעתי התשובה מורכבת מגורמים נוספים, הלוואי ורק כישורים חברתיים היו ההבדל היחיד ביניהם. דבר ראשון, כל אדם מגדיר אחרת הצלחה- האחד יראה הצלחה בכך שהוא מכניס משכורת מכובדת כל חודש, והאחרת תגדיר הצלחה בכך שהצליחה לחנך את ילדיה והאחר יגדיר הצלחה בכך שהוא לא עובד, חופשי ובעיקר מטייל. לכן ממש קשה להבחין בהבדל אחיד וברור בין אנשים אלו. דבר שני, הצלחה באה לרוב לאחר השקעה והתמדה באותו עניין, זה בעייני הגורם העיקרי. כמובן שאליו מסתעפים גם יכולות, כישורים, אופי, רקע וגורמים סביבתיים. לא כולם מתחילים עם נתוני פתיחה דומים, כל אחד ומה שהוא צריך להשיג בכוחות עצמו.

מקווה שכעת את מצליחה לראות את התמונה המורכבת בתחום הזה ואת ההבנה שאנחנו יצורים שקשה להגדיר אותנו תחת כותרת מסוימת- מצליחים/לא מצליחים, בעלי כישורים חברתיים/ ללא כישורים חברתיים. אז מה אפשר לעשות? אציע כאן את עצותיי ואותם תוכלי לשקול ולבחון:

1. ערכי רשימה במה את טובה ובאילו כישורים ויכולות ניחנת. חשוב לי שתעופי על עצמך וכמה שיותר. לפעמים אנו נוטים לשכוח אותם. הביטי בהם, אני בטוחה שהגישה שלך כלפי עצמך תהיה קצת אחרת.

2. תנסי לערוך רשימה של חברות שיכולות להיות באופציה כחברות טובות, שתוכלי לחוש שאת אדם חברותי יותר ושאת מצליחה לבטא את עצמך לידן. (אפילו רשימה שמסתכמת בחברה אחת זה כבר ממש אחלה)

3. מי הדמויות מודל שלך?- תשאלי את עצמך איזה דמות את רואה כדמות מצליחה ולמה היא מצליחה? יכול להיות שההצלחה של הדמות הזאת חשובה לך מפני שהיא תפסה לך את העין.

4. מתוך בירור הדמויות מודל שלך תוכלי לגלות את התחומים שבהם את רוצה וחשוב לך להצליח, זה כבר חלק מהדרך לשם כשיודעים לאן אנו מכוונים 

5. לדבר עם מישהו קרוב שמכיר אותך טוב ואולי יוכל להאיר בך את התחומים שאת טובה בהם ולנסות למצוא דרך לפתח אותם.

6. כאשר את תרגישי שאת מצליחה יותר ומאמינה בעצמך יותר ואוהבת את עצמך יותר- זה משהו שימשוך את הסובבים אותך אלייך בצורה טבעית כי את משדרת את זה.

7. תזכרי, את הכי טובה והכי מיוחדת.

לסיכום, התחלנו בבירור מה זה כישורים חברתיים, לאחר מכן דנו בשאלתך לגבי הצלחה בחיים. בשאלה שלך הצגת הנחת יסוד שכישורים חברתיים זה דבר מולד וכנראה לא נולדת עם זה- הבנו שכישורים חברתיים הם בעצם דבר נרכש לכל דבר. שימי לב שברוב העצות שהצגתי לפנייך ביקשתי ממך להסתכל רגע פנימה, מתוך התמקדות בטוב שקיים, לאחר מכן התמקדות בטוב שקיים במציאות שסביבי ואיך אני מקדמת אותם. חשוב לי להדגיש שלא מעט אנשים חשים לעיתים שהכישורים החברתיים לא כל כך קיימים אצלם בצורה טבעית ודורשת מהם לעבוד על זה ולהשקיע, אז את לגמרי לא לבד :)

מחכות לשמוע ממך במוקד הטלפוני, כוכבית 8298 , או במוקד הווטסאפ: 052-468-3927. וכמובן כאן באתר בשאלה חדשה.

בהצלחה!

חני

כתבות נוספות