שאל את הרב

למה בכלל צריך לשים כיפה על הראש?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/12/21 15:17 טז בטבת התשפב

שאלה

שלום.

רציתי לשאול - למה בכלל צריך לשים כיפה על הראש?

תשובה

שלום לביא, יופי של שאלה! אני מתאר לעצמי שהרבה אנשים שואלים את אותה השאלה, ומקיימים את המצווה הזו כמצוות אנשים מלומדה, וחבל. אשתדל להראות כמה היא מתוקה, חשובה ויקרה בעז"ה.

המקור להלכה מובא בגמרא במסכת קידושין: מסופר על רב הונא בנו של רב יהושע, שלא היה הולך ארבע אמות בגילוי הראש. והסביר ש"שכינה למעלה מראשי ואיך אלך בראש מגולה?" הכיפה כאילו תוחמת את גבולו של האדם, ומזכירה לו שיש מישהו מעליו. ובמסכת שבת מסופר, שהחוזים בכוכבים אמרו לאימו של רב נחמן בר יצחק בעודו תינוק, כי על פי חכמת המזלות ברור להם לגמרי שבנה עתיד לצאת גנב. כדי למנוע את התגשמות המזל, הדריכה האם את בנה שיקפיד תמיד לחבוש כיפה לראשו, כדי שיהיה עליו מורא שמים, וכן שיבקש רחמים בתפילתו שיצר הרע לא ישלוט עליו. רב נחמן לא ידע למה אימו הקפידה כל כך על כיסוי ראשו, עד שפעם אחת נפל הכיסוי מראשו, והרים את עיניו וראה אשכול תמרים בדקל. ולמרות שהדקל לא היה שלו, הוא חשק בתמרים, ולא הצליח להתגבר על יצרו. הוא טיפס בידיו על הדקל ונגס בתמרים בשיניו. לאחר שהרגיש את חוזק יצרו לגנוב, הבין רב נחמן מדוע אימו הקפידה כל כך שיכסה תמיד את ראשו.

מבחינת ההלכה, חבישת הכיפה התחילה כמנהג חסידות, שחלק מהחכמים הקפידו שלא ללכת ארבע אמות ללא כיסוי ראש, כדי להתעורר ליראת שמים. ובמשך הזמן התפשט המנהג בכל ישראל, עד שיצא מגדר מנהג חסידות והפך להיות מנהג מחייב, שלא לילך יותר מד' אמות ללא כיסוי ראש. שנאמר: מנהג ישראל – דין הוא". ומנהג חסידות שלא לזוז אפילו פחות מארבע אמות (בערך שני מטרים) בלי כיפה.

אספר לך, שהמצווה שאני הכי אוהב ומשתדל להקפיד עליה במסירות נפש – זו הכיפה. למה בחרתי דווקא אותה להיות המצווה שלי? את תרי"ג מצוות אנחנו רוצים וחייבים לקיים. הקב"ה ציווה ואנחנו שמחים לקיים. הכיפה במקורה, היא מידת חסידות. כשאנחנו עושים משהו מעבר למה שהקב"ה ציווה, זה מראה על אהבה יתרה להשם יתברך. זה מראה שאנחנו לא עושים רק כי אנחנו חייבים, אלא כי אנחנו לגמרי רוצים! כשאני שם כיפה אני מודיע לכל מי שרואה אותי ולעולם – אני הבן של הקב"ה, אני אוהב אותו, אני חייל שלו. מצוות כמו כשרות, ברכות וכדו', הן מצוות שאדם עושה לעצמו. אבל כיפה, פאות ארוכות וציציות בחוץ – הן מצוות שכולם בחוץ רואים. וכמה שאני מתגאה בהם יותר – כך יותר מזהים אותי כיהודי. כך אני מודיע לעולם שאני קשור, ושמח בשמחה גדולה ובגאווה להיות קשור לאבינו שבשמים, הקב"ה.

היום הכיפה היא דין וחובה. יש מתיקות מופלאה ומצווה גדולה להיות עם כיפה עליך כל הזמן! (אגלה לך סוד, אפילו כשהולכים לישון אפשר לשים כיפה על הראש (:) ובמקלחת, הכיפה היא האחרונה שנוריד, והדבר הראשון שנשים מיד כשנסיים. כך נחזק בעצמינו את יראת השמים שלנו, כך נודיע לקב"ה כמה אנחנו אוהבים אותו, וככה נעשה קידוש ה' גדול בעולם בעז"ה.

בהצלחה רבה!

ישראל

כתבות נוספות