שאל את הרב

כינויים ותארים לפני ואחרי שמו של אדם

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 16/12/19 12:51 יח בכסלו התשפ

שאלה

שלום וברכה,

אני שואל ואף תמה במקביל כיצד רבנים מרשים לעצמם להוסיף לעצמם תיאורים לפני ואחרי שמותם, כגון: אדוננו, מורינו, ורבינו, הגאון, החכם, האלוקי, המקובל ועוד תיאורים למגביר...בין שזה בהסכמתם וביוזמתם, ובין שזה מצד חסידיהם וקרוביהם תוך התעלמות סמוייה מצדם למראית העין?

האם הדבר אינו נוגד ואינו סותר את הריחוק מהכבוד והשררה, את החובה לצניעות ולענווה, וביטול מידת הגאווה?

ולשם החידוד והדגש ראינו רבנים מהעבר, גדולים פי כמה וכמה לאין שיעור, בחוכמה, בידיעה, במידותיהם ובדרגתם הגדולה והמופלגת ובכל זאת לא העזו לכנות את עצמם בכל אותם התיאורים המוגזמים והמופרכים...לא בגלוי ולא בהסתר, לא תחת ידיעתם ושלא בידיעתם, ואיני מתכוון לכל אותם תנאים ואמוראים שהיו מחיים מתים אשר נקראו בשמם בלבד או לכול היותר רב או רבי , אלא דווקא ברבנים מהדורות האחרונים שיותר מרב או רבי או לכל היותר תיאור אחד או שניים לא התווספו יותר כינויים לשמותם, אם כן כיצד ובאיזו תעוזה יש כיום היתר להוסיף את כל אותם התיאורים? וגרוע מכך אף לא אחד פוצה פה על כך...

אשמח מאוד לתשובה עניינית וחכמה, אשר בעיקר תיישב את כל הקשיים שהעלתי.

תודה רבה.

תשובה

לשואל שלום,

שאלה גדולה שאלת.

באופן כללי אני מסכים שיש אינפלציה בתארים של רבנים. פעם היה מקובל להציג אדם בתוספת 'הרב'. וגם זה לא תמיד.

ראשית אבקש להסביר למה היום זה השתנה?

אני סבור שזה משום הצורך להבחין בין 'רמות' של רבנים. האם זה טוב? צדדים לכאן ולכאן. אסביר:

לדוגמא: מי שלא מכיר, עלול לחשוב שכמו שלרב של בית הכנסת קוראים הרב יהודה, ולאחד מגדולי הדור קוראים הרב עובדיה, אז הנה: שניהם רבנים. זה נכון. אבל אין להשוות בכח הפסיקה ובגדלות התורה.

במצב נורמלי, וכך היה בעבר, ההבחנה הייתה על רקע תורתו של הרב, כתביו ודיבורו. לכן כל אחד יודע שהרב עובדיה והרב בבית הכנסת לא באותה דרגה וסמכות.

אבל כיום, מי שלא מכיר תורה ולא יודע לפתוח ספר - מנסים 'לעזור' לו בהבחנה כביכול על ידי שימוש בתארים: רב בית הכנסת הוא הרב יהודה יצ"ו. וגדול הדור הוא הרב הגאון עובדיה יוסף זצוק"ל.

זו שיטה טובה בתיאוריה, ואפילו למעשה בחוגים מסויימים. אבל במקומות אחרים, השימוש בתארים הוא לא פרופורציונלי ומאבד ממטרתו.

למעשה: כיום ברוב המקרים אין לריבוי בתארים משמעות אמיתית. גדלותו של אדם נקבעת לפי היקף ידיעותיו ועומק הבנתו כפי שהדבר בא לידי ביטוי בשיעוריו, בפסיקותיו וכן לפי הליכות עולמו.

אז סוף סוף, כיצד ידע האדם הפשוט מה סמכותו של הרב המופיע במודעה כ"הרב הגאון הגדול"? תשובה: ישאל את הרב שלו.

ברכה והצלחה בכל מעשה ידיך!

במידה וישנה שאלת המשך, ניתן לשאול מחדש בממשק האתר

כתבות נוספות