שאל את הרב

כיבוד אבא שדורש כבוד

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 12/04/20 21:58 יח בניסן התשפ

שאלה

שלום וברכה כבוד הרב!

יש לי שאלה בנושא כיבוד הורים..

אבא שלי הוא רב קהילה ולא נעים לי להגיד אבל אני מרגישה שהוא מנצל את המעמד (בתור רב וגם בתור אבא) כדי שנכבד אותו ונעשה בשבילו הרבה דברים, המון בקשות של לשרת אותו וגם בצורת דיבור של מצפון על כיבוד הורים.. בקיצור לא נעים ומאוד מרגיז.

אני אוסיף גם שאני נשואה ורואה איך מתנהל הבית של בעלי, שם ההורים לא נותנים לילדים לעשות שום דבר ומאוד דואגים לילדים כל הזמן.. זה מוסיף לי עוד קושי בהתנהגות שלו שמרגישה שנורא מזלזל בי..

השאלה שלי היא האם אני צריכה לכבד ולעשות את הדברים האלה גם אם בצורה פוגעת ומזלזלת?

ואם יש עצה איך אוכל להתמודד עם זה?

תודה רבה רבה!

תשובה

לשואלת שלום,

מתוך השאלה אני חש את הקושי. לראות את אביך מתנהג בצורה לא מוסרית בעינייך כלפי אחרים וכלפי המשפחה.

ראשית כל יש להדגיש שמצוות כיבוד הורים היא מהמצוות החשובות בתורה. היא נמצאת בצד ימין בלוחות הברית, הצד שמייצג על פי המקובל, את מצוות בין אדם למקום. החיוב שלנו לכבד את הורינו נגזר מהכרת הטוב לבורא עולם ש'שידך' לנו אותם בעל כורחנו. כל מרכיב בחיים את יכולה לבחור. איפה ללמוד, מי יהיו חברייך, ואפילו עם מי להתחתן. דבר אחד ניתן לך משמיים: ההורים שלך. ואם בורא עולם נתן להם אותך ולך אותם, זה התיקון שלך וזה המצב הכי טוב ומדוייק עבורך.

לאבא שלך יש עבודת השם משלו. וכן עבודת המידות, כל אדם וה'חבילה' שלו. יכולה להיות לך דעה על ההתנהלות שלו, אבל אין זה מתפקידך לשפוט אותו. כמובן שבשיחה כנה ואמיתית אפשר גם לבקש בעדינות, אבל לא יותר מזה.

לכן כל עוד הבקשות שלו לגיטימיות ובתוך גבולות ההלכה, עלייך לקיימן, גם אם את חושבת שהן מוטעות ברמת המידות שלו.

כלפי העתיד והתיקון, אני מציע ליזום שיחה עם אמך, או עם שאר אחייך ואחיותייך וליצור שיח נעים בנושאים שעל הפרק.

על רמת החובה שלנו בכיבוד ההורים, אפשר לקבל מושג כשקוראים את דברי הרמב"ם בהלכות כיבוד אב ואם (הל' ממרים פרק ו):

עַד הֵיכָן הוּא כִּבּוּד אָב וְאֵם? אֲפִלּוּ נָטְלוּ כִּיס שֶׁל זְהוּבִים שֶׁלּוֹ וְהִשְׁלִיכוּ בְּפָנָיו לַיָּם, לֹא יַכְלִימֵם וְלֹא יְצַעֵר בִּפְנֵיהֶם וְלֹא יִכְעֹס כְּנֶגְדָּם, אֶלָּא יְקַבֵּל גְּזֵרַת הַכָּתוּב וְיִשְׁתֹּק. וְעַד הֵיכָן מוֹרָאָם? אֲפִלּוּ הָיָה לוֹבֵשׁ בְּגָדִים חֲמוּדוֹת וְיוֹשֵׁב בָּרֹאשׁ בִּפְנֵי הַקָּהָל, וּבָא אָבִיו וְאִמּוֹ וְקָרְעוּ בְּגָדָיו וְהִכּוּהוּ בְּרֹאשׁוֹ וְיָרְקוּ בְּפָנָיו, לֹא יַכְלִימֵם אֶלָּא יִשְׁתֹּק.

בהצלחה בכל אשר תפני! ויקויים בנו מקרא שכתוב "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא:וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם"

כתבות נוספות