שאל את הרב

לא לבד - אבל בודדה...

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/08/22 04:55 יט באב התשפב

שאלה

שלום ותודה רבה.

ראיתי ששאלו שאלה דומה על בדידות בחופש אבל אני לא מדברת רק על זה שאין לי עם מי להיות בחופש אלא בכלליות יותר, שכבר אין לי חברות טובות כמו פעם.

אם תשאלו בנות מהשבט שלי הם יגידו לכם שהם חברות שלי. בוודאי. אבל ביומיום ובפעילויות שבטיות או אפילו של קבוצות קטנות יותר אני פשוט מרגישה לבד. אני מרגישה שקופה ושאין לי חברה טובה לדבר איתה או לעשות איתה דברים. זה לא רק בחופש.

ואני ממש מתוסכלת ולא יודעת מה לעשות כדי לקרב אליי בנות כמו שהיה לפני כמה חודשים.

אשמח שלא תפרסמו את השם שלי.

תשובה

שואלת יקרה.

את מספרת על תחושת בדידות. אפילו שאת לא לבד ויש סביבך אנשים, את מרגישה שלא באמת רואים אותך ושאת בעצם לבדך. התחושה הזו בטח מוכרת להרבה אנשים, על אחת כמה וכמה בימינו, עם הרשתות החברתיות. אנחנו יכולים להיות מוקפים באנשים ולהרגיש לבד. יכולים להיות לנו מאות חברים בפייסבוק, אך לא חבר אמת אחד. לעומת זאת, לפעמים אנחנו נמצאים לבדנו, אבל לא מרגישים בודדים.

כלומר, הבדידות היא תחושה פנימית שלנו.

הרבה פעמים התחושה הזו צפה ועולה בתקופות של חופש. ביומיום, אנחנו מוקפים באנשים ובעשייה, מה שיכול להסיח את דעתנו מתחושות של בדידות. גם אם התחושות עולות, אנחנו מדחיקים אותן, אין לנו את הפנאי להתעסק בהן. לעומת זאת, בתקופות של פנאי, אנחנו נותנים יותר מקום למחשבות כאלה.

מחשבות, רגשות - והמציאות

אז קודם כל, חשוב לדעת שהרגשות שלנו מושפעים מהמחשבות, והמחשבות הן למעשה פרשנות של המציאות. למשל, המציאות היא שאני רוצה ללכת לאנשהו, אבל אני לא מוצאת עם מי ללכת. זו עובדה. הפרשנות/מחשבה עשויה להיות: "אין לי חברות. אני בודדה." כתוצאה מהמחשבה הזו, אני עשויה להרגיש עצובה, בודדה, לא אהובה, לא מוצלחת, חסרת ערך…

האם המחשבה הזו היא בהכרח אמת? האם אני בהכרח בודדה? האם אין לי חברות? לא בהכרח! אני מרגישה בודדה. למה? בגלל המחשבה שחשבתי לעצמי. אבל חשוב לדעת: המחשבות שלנו הן במקרים רבים לא רציונליות!. הפתעה: העובדה שאני חושבת משהו, לא הופכת אותו לנכון!!

יש לנו את היכולת לשנות את המחשבות שלנו, וככה נוכל לשנות את ההרגשה שהמחשבה גורמת לנו. למשל, במקרה שתיארתי: המציאות היא שאני רוצה ללכת לאנשהו, אבל אני לא מוצאת מישהי שיכולה ללכת. זו העובדה. אני יכולה לשנות את הפרשנות שלי: "לא מצאתי עם מי ללכת. כרגע אף אחת לא יכולה." זהו. זה לא אומר שאין לי חברות או שאני בודדה. פשוט, לא תמיד אנחנו מוצאים עם מי ללכת למקום שאנחנו רוצים. קורה שאנשים לא יכולים. כמובן שהפרשנות הזו תשפיע על התחושה שלי - אני לא ארגיש בודדה. אולי אתבאס באותו רגע שאין לי עם מי ללכת, אבל זה לא ישפיע על תחושת הערך העצמי שלי.

אז זה כלי שיכול לעזור לך: כשאת מרגישה רגשות לא נעימים, תנסי לזהות את המחשבה שעלתה לך לפני כן. תכתבי אותה על דף, ותתעמתי איתה - האם היא נכונה? האם יש לך הוכחות שהיא נכונה? תבדקי אותה, ואז תנסי לשנות אותה למחשבה יותר מציאותית.

על חברויות וחברות אמת…

עכשיו, לנושא של חברויות. את מתארת דבר שהרבה אנשים מרגישים: התחושה שיש לנו הרבה חברות לכאורה, אבל בעצם אין לנו חברה אמיתית. מה זה "חברה אמיתית"? מישהי שרואה אותנו, שתמיד שם בשבילנו, שמקבלת אותנו ללא תנאי. מן עוגן כזה שאפשר תמיד לפנות אליו בשעה של שמחה או עצב. חברות אמיתית היא דבר שקשה למצוא, והרצון שלך בה היא מובנת. לרוב האנשים אין הרבה חברי אמת. אם יש לך אחת או שתיים כאלה-זכית! אם לא - האם יש במשפחה מישהו שכן רואה אותך, שאת יכולה לפנות אליו ולשתף? זה יכול להוות תחליף לצורך באוזן קשבת. אולי אמא, אולי אחות, אולי קרובת משפחה… האם יש מישהו כזה שיכול להוות אוזן קשבת? אם לא, יש לך תמיד את הקב"ה, ואת עצמך. את יכולה לפנות אל הקב"ה בתפילה, לדבר איתו. את יכולה לכתוב במחברת את הרגשות ואת הדברים שהיית רוצה לשתף בהם - זה יכול להקל. אם מדובר על הצורך לעשות דברים עם מישהי - האם ניסית להזמין את אחת מהחברות, אלו שהיו אומרות שהן חברות שלך? גם אם הן לא חברות נפש, כאלה שאת יכולה לשפוך בפניהן את הלב, זה לא אומר שלא תהני סתם לעשות איתן דברים, לצאת וכו'. ואם לא הן-אולי איזו בת דודה או קרובת משפחה? שכנה? נסי לחשוב על אנשים שאת מכירה ממעגלים שונים, אולי את יכולה לפתח שם קשרים? את יכולה לנסות ליזום בעצמך. להזמין, להציע. נכון שזה כיף שמזמינים אותנו, אבל אם זה לא קורה, אנחנו יכולים גם ליזום. לא לפחד, מקסימום יגידו שלא יכולות…

כדאי גם לזכור, שאפשר להנות מחברות גם אם היא לא חברות נפש. לאורך החיים יש אנשים שאנחנו פוגשים, לפעמים יש שכנה שאנחנו מתחברים איתה ומשחקים יחד, לפעמים מישהי מהכיתה שאנחנו נפגשות ולומדות יחד. לא כל חברה הופכת לחברת אמת, וזה בסדר. אפשר ליהנות גם מחברויות שטחיות יותר.

בנוסף, כדאי לזכור שאת ב"ה עוד צעירה. אולי כרגע אין לך חברה טובה, אבל יהיו לך עוד הזדמנויות רבות לפגוש אנשים ולהתחבר. את גם אומרת שהיו לך חברות לפני כמה חודשים - כלומר, יש לך את היכולת ליצור קשרים חברתיים. אז מה השתנה בעצם? האם זה משהו שקשור אלייך או לסביבה?

ליהנות עם עצמי

בחיים יש לפעמים עליות וירידות, יש תקופות שיש יותר חברים ויש תקופות שפחות. כדאי לנסות להנות ולנצל גם את התקופות בהן יש פחות חברות. אפשר ללמוד להנות גם מהלבד, מלהיות עם עצמך. האם יש לך תחביבים? דברים שאת אוהבת לעשות? תחומים שמעניינים אותך? נסי לנצל את הזמן לפתח את הדברים האלה. את יכולה לצפות בסרטונים ביוטיוב או לקרוא על נושאים שמעניינים אותך, ללמוד דברים שהיית רוצה לדעת… ללכת לחוגים, שיעורי תורה, פעילויות ספורט. יש מקומות שאפשר ללכת אליהם גם לבד אם לא מוצאים מישהי ללכת איתה. אולי בהתחלה זה ירגיש מוזר, אבל כדאי לנסות. אולי תגלי שזה אפילו כיף, לא להיות תלויה כל הזמן באחרים… תתחילי ליהנות בחברת עצמך…

אני מקווה שעזרנו לך. אני מזמינה אותך גם לפנות אלינו בשיחת טלפון, בווצאפ, או להמשיך לכתוב לנו באתר. אנחנו תמיד כאן לכל שאלה. המוקד הטלפוני שלנו זמין עבורך במספר: כוכבית 8298. אפשר גם כאן באתר בשאלה חדשה, או בווטסאפ: 052-468-3927. נשמח לדבר איתך!

בהצלחה!

רעות

כתבות נוספות