שאל את הרב

איך אלוהים היה תמיד קיים? אף אחד הרי לא יצר אותו

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/05/22 03:54 ב באייר התשפב

שאלה

איך אלוהים היה תמיד קיים אף אחד הרי לא יצר אותו

איך אלוהים קיים אין סוף זמן איך הוא נוצר בכללי

תשובה

שלום אורן, מה שלומך? תודה ששאלת דברים חשובים שמפריעים לך וקשים לך. אין ספק ששאילת שאלות הן הפתח לאמונה חזקה יותר ונכונה יותר.

כשאנחנו באים לשאול שאלות מהסוג הזה, אנחנו נתקעים בכשל טכני ברור: אנחנו יודעים לדבר במילים. מילים שבני אדם מבינים, ודרכן אנחנו מתקשרים אחד עם השני. יש ביטויים ידועים ויכולת הסברה מסוימת, וכשאדם אחר שומע אותנו, הוא מבין למה אנחנו מתכוון.

הבעיה היא, שאם ננסה להסביר איך יכול להיות שאלוקים היה קיים תמיד אם אין מי שיצר אותו, אנחנו נעשה את זה במילים שלנו כמובן. כי זה מה שאנחנו יודעים לעשות. אבל האמת היא שאת הקב"ה שהקיום של הקב"ה הוא לא בר השגה בשכל אנושי, ואי אפשר להסביר במילים שלנו, מילים אנושיות, את הסיבה האלוקית – שהיא אלוקית כמובן.

אנחנו חיים בעולם של זמן, בעולם של הגיון. הקב"ה לעומת זאת לא כבול לשום הגדרה מסוימת ולא לזמן כלשהו. לכן לא נוכל להבין איך יכול להיות שהוא קיים תמיד ויהיה קיים לעד – כי אנחנו לא מסוגלים לקלוט משהו שהוא מעבר לזמן. העולם שלנו הוא עולם שנוצר בידי הקב"ה. אבל לא מסוגלים לקלוט איך יכול להיות שיש כוח כלשהו שלא נברא, אלא הוא הבורא בעצמו שהוא היה הווה ויהיה.

כדי להבין את העניין, נדמיין מקרה כזה: עיוור מלידה שלא ראה אף פעם, מגיע לביקור אצלך בבית. אתה מגיש לו ציור מיוחד שציירת, ומסביר לו שיש כאן כמה גוונים של צבע כחול. לא משנה כמה תנסה להסביר לו מה זה צבע כחול, ואיך הוא נראה – הוא לא יבין על מה אתה מדבר בכלל. זה לא עולם המושגים שלו, ואין לו שום סיכוי להבין. הוא לא יודע מה זה צבע, בטח לא מה הצבע של הים או השמיים. מבחינתו כל העולם חשוך וחסר צבעים, כך שהוא לא יודע להגדיר בכלל מה זה צבע, בטח לא צבע כחול.

ככל שנבין שאנחנו עיוורים ביחס לקב"ה, ושאנחנו מסתכלים במושגים של זמן ובריאה, אבל הקב"ה בכלל לא שייך במושגים כאלה - כך נבין שאנחנו לא מבינים, וכאן מתחילה האמונה. ואמונתך בלילות, איפה שלא רואים. כשחשוך.

מאחל לך שתזכה להאמין באמונה שלימה בקב"ה מתוך שמחה ואהבה גדולה. אתה כמובן מוזמן להמשיך ולשאול כל שאלה שיש לך, אותנו או אחרים שאתה סומך עליהם. ממליץ לך להסתכל באתר של "לדעת להאמין". יש שם הרבה חומר על שאלות מהסוג הזה.

בהצלחה רבה!

ישראל

כתבות נוספות