שאל את הרב

איך יודעים שאין בנצרות ובאיסלאם קצת אמת?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/07/22 18:40 יט בתמוז התשפב

שאלה

שלום, השאלה שלי היא בעקבות הפרשה האחרונה שאני מאוד אוהבת, פרשת בלק.

מסופר הרי שבעם ישראל מעולם לא קם נביא בדרגת משה רבינו, אך באומות העולם כן וזה הוא בלעם בשביל לעזור לאומות העולם כמו שבורא עולם שולח לנו אנשים צדיקים (לא שבלעם היה צדיק אבל בהחלט בעל כוחות רוחניים גבוהים) בכל דור. השאלה שלי היא כזאת, איך אנחנו יודעים שתורתם של הנוצרים והמוסלמים אין בה קצת מן הנכון? בוודאי שאני מאמינה באמונה שלמה וגמורה שמשה אמת ותורתו אמת ואין דרך אחרת ללכת בה, אבל אם בלעם הגיע כדי לעזור להם הרי הם צאצאי ישמעאל בן אברהם ועשיו בן יצחק אז איך אנו יודעים שהתורה שלהם שקרית לגמרי?

מחילה אם הגזמתי עם השאלה פשוט זה מאוד מסקרן אותי.

תשובה

שלום וברכה שלומית!

ראשית תודה רבה על שאלתך העמוקה שלא מפחדת לשאול על הדברים החשובים שביסודות האמונה. זהו דבר נפלא – לברר תמיד ולהעמיק את החיבור ליסודות האמונה שלנו. ועל כן אני מודה לך מאוד על שאלה זו.

באופן כללי יש לשאלה שלך שני חלקים, האחד – הוכחת טעותם של הנצרות והאיסלם, והשני - מדוע בלעם למרות מדרגתו הרוחנית הלך לעזור לבני מואב ומדיין, והאם יש מכך הוכחה לצדקת דרכם.

אמנם, חשוב לדייק את הניסוח, בלק לא בא לעזור לנוצרים או המוסלמים, זאת מפני שפשוט דתות אלו לא היו קיימות כלל. הנצרות התחילה על ידי יש"ו והאיסלם על ידי מוחמד, אלפי שנים לאחר מכן. אלא כל האנושות בתקופת בלעם עבדה עבודה זרה כפשוטו. ועל פי הפשט של הפסוקים בלעם נכנע לכסף והכבוד שבלק הבטיח לו, ובגלל זה הלך לקלל את ישראל. יחד עם זאת המדרשים מתארים את טומאתו של בלעם, ואת שנאתו לישראל כגורמים נוספים פנימיים לפעולותיו, אך וודאי שאין מכך הוכחה לצדקת דרכם של הגויים.

וכלפי השאלה כיצד מוכיחים את צדקת התורה כלפי הדתות האחרות, אכן אנו מאמינים בתורה שבכתב ושבעל פה, ויסוד אמונתו הוא מעמד הר סיני בו אלוקים התגלה כלפי כל העם כולו, וכולם היו עדים למאורע זה, ולאחר מכן המסורת מאב לבנו בדקדוק רב ובהקפדה מרובה על כל יוד' ועל כל וו' ועל ניקוד נכון, לאורך כל האלפי שנים – הם מקור אמונה שלנו בתורה שהינה תורת אמת. בעוד שלפי הדתות האחרות, ההתגלות של הקב"ה למנהיג שלהם הייתה באופן נסתר, שאינו ניתן להכחשה או להוכחה. וכיוון שכך איננו יכולים לקבל את דעתם כאמת.

זו המעט שניתן בתשובה קצרה לענות, אך ישנם אתרים וספרים רבים העוסקים בכך, ממליץ לך בחום להיכנס לאתר "70 השאלות הקשות ביהדות" של הרב זמיר כהן ולקבל תשובות רחבות נוספות. וכן לחפש רבנים ברחבי הרשת או על גבי המדף שעוסקים בסוגייה זו ובעוד יסודות באמונה, ולקבל תמונה רחבה ואמונה בהירה.

בהצלחה רבה והערכה גדולה!

ידידיה

כתבות נוספות