שאל את הרב

על שאלת טוב ורע בעולם

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/07/20 20:55 כז בתמוז התשפ

שאלה

יש לי כמה שאלות שמעסיקות אותי הרבה, אני מקווה שפה זה המקום לשאול אותן...

יש אנשים חילונים, שלא מקיימים תורה ומצוות והם אנשים ממש מקסימים וטובים, אז האם אדם יכול להיות טוב גם בלי לקיים מצוות?

ובהמשך לשאלה, האם יש בעולם טוב שהוא לא קשור לתורה ולמצוות?

והאם זה נחשב כפירה לומר שכן, יש טוב בעולם שהוא לא קשור לתורה ולמצוות?

האם אדם ביסודו הוא טוב?

ועוד שאלה אחרונה, האם אפשר להיות שווה משהו גם בלי לקיים את זה? (באופן תאורטי)

תשובה

שלום יקרה.

שאלת שאלות נפלאות. נדיר לקבל שאלות כאלה מנערה בגילך.

אז בואי נתחיל לדבר על הדברים החשובים באמת ונעשה לנו סדר בכל השאלות שלך. שאלת ארבע שאלות ואנחנו מתחילות מהראשונה.

1. האם אדם יכול להיות טוב גם בלי לקיים מצוות? בטח. לגמרי. הוא יכול להיות מושלם.

אבל לפי מה שהוא קובע. לפי השכל שלו, לפי שיקול הדעת שלו ולפי מה שבא לו. יכול להיות שמה שבא לו לעשות עכשיו זה משהו טוב ויכול להיות שלא.

יש חילונים ישרים שלא גונבים, שלא פוגעים בשני ועושים הרבה טוב בעולם. ברור שיש.

זה ההבדל בין מוסר אלוקי למוסר אנושי. מוסר אלוקי הן אמות מידה אלוקיות שקובעות איך נכון לחיות ואיך לא, מהו טוב ומה רע, מה נחשב פגיעה ברכוש או במרחב הציבורי ואיך נותנים לשני בצורה שתכבד ותצמיח אותו.

מוסר אנושי הוא מוסר שהאדם המציא. אז מעצם ההגדרה שלו הוא מאוד גמיש, חלקלק ונתון לשינויים.

יש שתי דרכים לירות חץ: או לכוון למטרה שכבר מסומנת מראש. ואז יכול להיות שתפגעי במרכז או קרוב אליו או שממש בצד אם את צלפית מתחילה. אבל יש דרך הרבה יותר קלה לקלוע למטרה והיא לירות את החץ, ואז לסמן את העיגולים. זה מוסר אנושי. קודם מגדירים מטרה שהאדם קובע אותה, הוא מחליט מה טוב ומה רע ואיך אפשר לאכוף ולהעניש את מי שעובר עליה.

לא בוחנים דרך על בסיס יחידים, בוחנים דרך חיים על פי תוצאות של דורות. על תפיסות עולם שלמות שמעצבות את פני ההיסטוריה.

מי שהולך לפי מוסר אלוקי, כלומר לפי הדרך של התורה, לפי ההלכה, לפי הרצון של ה' בעולם, אז יש בדרך הזאת כמה יתרונות:

א. המוסר הזה עובד, הוא משמש גורם הרתעה אמתי. זה לא בן אדם שיעניש אותך אם תעברי על החוק ולא יראה אותך אם תעשי משהו בחדר סגור בבית. זה אלוקים שרואה לתוך הנפש שלך ויודע בדיוק מה הכוונות שלך בכל רגע נתון ואי אפשר לעבוד עליו. גם אם תהיי בחדר עם עצמך את יודעת שהוא רואה הכל, כל מעשיך בספר נכתבים ועל כל מעשה האלוקים יביא אותך במשפט ויש שכר ועונש ויש סדר בעולם ויש השגחה ואין הפקר. אין לעשות מה שבא לך.

ב. מירי, דתלש"ית שהחליטה שלא מתאים לה יותר כל הקטע הזה עם המצוות וההגבלות והאיסורים ובא לה לחתוך. מחליטה עוד דבר שאת הילדים שלה היא תחנך הכי טוב שאפשר אבל בלי תורה ובלי כל מה שהיא הגדירה כגבולות שחנקו לה את החיים. ואז ביום בהיר אחד הבת שלה תגיד אמא מירי חמודה שלי אני חייבת להגיד לך משהו: נכון שאת חושבת שזה לא מוסרי לעשן סמים/ להיות מעורבת בקטטות נוער/ לעשות השלמת ציוד: במילים אחרות: לגנוב/ להעלים מס/ להעתיק במבחן/ להיות מעורבת במעשה אונס או באירוע דריסה.

אבל אמא, למה את חושבת ככה? מה גורם לך להגיע למסקנה הזאת? הדעה שלך. מה שאת קבעת לעצמך. אז אני חושבת אחרת. כמו שאת קבעת לעצמך משהו ככה אני קובעת לעצמי דברים גם.

מה יש לך לענות על דבר כזה? לי אין.

ג. כשאין מוסר אלוקי והאדם קובע את הכללים אז אין גבולות והכל אפשרי. את בטח יודעת שגרמניה הנאצית היתה הנאורה והאינטילגנטית ביותר, עד כדי כך שהיו יהודים שאמרו שזו האומה הכי קרובה ליהדות. אין משכילים ואין נימוסיים ואין מוסריים מהם. מה יצא מכל זה בסוף? מה יוצא מזה שאין אלוקים בסוף? שואה. רצח של מליוני יהודים ועוד מליוני בני אדם בני עמים אחרים.

מציעה לך לקרוא את המכתב האחרון שכתב רודולף הס, מפקד מחנה אושוויץ, לבני משפחתו לפני הוצאתו להורג. איזה איש משפחה אוהב הוא היה, איך הוא פונה בדבריו האחרונים לאשתו וילדיו, כמה הוא דאג להם והאיש הזה האמין עד סוף חייו שלהרוג יהודים זה הדבר הכי מוסרי שקיים.

2. ולשאלה הבאה, האם זה נחשב כפירה להגיד שיש טוב שהוא לא קשור לתורה ולמצוות? בעיני התשובה היא לא. זו לא כפירה. מה זה כן? זה פשוט לא לראות את החיים באמת. זה לבחור לסנן, לקרוא למושגים של מוסר וצדק ויושר במילים שלך. לירות את החץ ואז לסמן את העיגולים.

3. האם האדם ביסודו טוב? כתוב בספר קהלת: אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹהִים אֶת הָאָדָם יָשָׁר (פרק ז, פסוק כט) לא כתוב שהאלוקים עשה את האדם טוב. נולדנו עם ישרות בסיסית. השאלה מה אנחנו עושים איתה, לאיזה כיוון מחנכים אותנו לקחת את הישרות הזאת. מתי אנחנו מתחילים להיות טובים ולקבל כלים כדי לעשות טוב בעולם? מתי היצר הטוב מגיע?

כולנו נולדנו עם יצר הרע. מתי יצר הטוב מתחיל להיות חלק מאיתנו? בנות בגיל 12, בנים בגיל 13. זו הסיבה לזמן של קבלת עול מצוות. זו הסיבה לחגיגה.

4. האם אפשר להיות שווה בלי לקיים מצוות? שווה כן. מעצם זה שנולדת יהודי. אבל כמה המעשים שלך שווים בעיני שמים, כמה הם מדוייקים, כמה הם מכוונים אל הטוב? כמה הם מחוברים לרצון האובייקטיבי ביותר במציאות כמה הם משקפים את השייכות לטוב המוחלט האמתי שקיים בעולם?

מקוה שקצת עזרתי, יקרה.

ב"הצלחה גדולה בבירור הזה שלך ושרק טוב יצא לך מזה.

נועה

(17)

כתבות נוספות