שאל את הרב

לימוד פילוסופיה - האם זה מקלקל לי את האמונה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 31/07/19 20:50 כח בתמוז התשעט

שאלה

קראתי הרבה פילוסופיה- כבר כמה שנים, ובכל פעם צצו לי שאלות באמונה שנפתרו בשיחה עם מישהו קרוב.

לפני כמה חודשים התחיל דיון סוער עם החברות, והייתי בהלם לגלות שבאתי בגישה פילוסופית, וכל מי שהתווכחתי איתו לא הצליח לענות לי על השאלות המתקילות של הפילוסופים. נבהלתי מההשפעה הענקית בתת מודע שלי מהספרים, וניסיתי לקרוא את בספר של הרב אבינר על הפילוסופיה, אבל הוא היה בשפה כל כך גבוהה שלא הבנתי כלום!

אני מרגישה במבוי סתום, שאין לי את הכלים כדי לענות תשובות מספקות ולדעת את האמת. קראתי כל-כך הרבה פילוסופיה שאני מתחילה לחשוב ככה?! לא יודעת מה לעשות..

אשמח שתגיבו

תשובה

שלום צדיקה!

ולא כתבתי סתם "צדיקה". שאלת שאלה מעולה שמאוד חשובה לבירור בדור שלנו. יישר כוח!

מקווה שהקב"ה יהיה בעזרנו למצוא יחד מענה טוב לשאלה. ב"הצלחה! :-)

הדור שלנו נקרא "דור דעה" – דור שרוצה לדעת. ששואל שאלות עמוקות של מחשבה ופילוסופיה ולא מפסיק בתשובות שטחיות, לכן הוא לא מפסיק לשאול עד שמוצא את התשובה שנראית לו מספקת. וזה בעצם נקרא "חזרה בשאלה" – חזרה עם שאלות לבירור. זאת הדרך ללימוד אמונה.

ואז מגיעה שאלה אחרת: מה אנו עושים בזמן הבירור? האם אנו ממאנים לפעול עד שנמצא תשובה, או פועלים לפי דרך הקב"ה למרות שעדיין לא מצאנו תשובה - שזה נקרא "לחיות באמונה" (אם יש לנו תשובה זאת לא אמונה – זה "ידע").

בשאלה לא מיינת על איזה פילוסופים קראת? איזה שאלות נשאלו? ואם קרה משהו מיוחד שבעקבותיו התחלת לחקור או סתם ככה?. לכן נדבר באופן כללי – ואת מוזמנת לשלוח שאלת המשך לאתר.

ברשותך נצטט מויקיפדיה (עם קצת מילים מתחלפות): "פירוש המילה "פילוסופיה" מיוונית הוא – ""אהבת חוכמה". חקירה של מושגי יסוד בהכרה האנושית כמו קיום, מציאות, נפש, הכרה, היגיון, מוסר, סיבתיות, ידע ושפה. הגישה של הפילוסופיה לשאלות היא גישה ביקורתית, שיטתית והיא מסתמכת על בניית טיעונים שמוסקים מתוך התבססות על עיקרון מובן מאליו שלא צריך הוכחה".

מצד שני הפילוסופיה מוגבלת, אין לה מגע עם התחומים המופשטים, שמעצם ההגדרה שלהם הם לא מתלבשים במילים פילוסופיות.

דוגמה – "תפילה" : הרוב המוחלט של הפילוסופים הראשונים לא ביארו באופן פילוסופי את התפילה, כי הנושא לא קשור לדברים שהפילוסופיה עוסקת בהם - אלא קשור לאמונה! הפילוסופיה עומדת בסתירה לאמונה, כי היא מבססת את דבריה על המחשבה האנושית - בניגוד לתודעה של מקבלי התורה שמבססים את דבריהם על מקור סמכות אלוקי.

עם ישראל הוא המקשר בין האנושות לבין בורא העולם. הדרך להגיע לקשר זה לא ניתנת להבנה אנושית, וצריך הדרכה אלוקית כדי ללכת בה. בלשון חכמים זיכרונם לברכה: "אם יאמר לך אדם: יש חכמה בגוים - תאמן... (ואם יאמר לך אדם) יש תורה בגוים - אל תאמן" (מדרש איכה רבה, פרשה ב' סימן י"ג).

בקיצור: הפילוסופיה כשלעצמה היא יכולת ביקורתית מצוינת! אפשר בעזרתה לזקק הנחות שגויות - אם מבינים שהתורה האלוקית, העוסקת בתחום האלוקי (שהפילוסופיה אינה מוכשרת לעסוק בו), שייכת רק לנו, לעם ישראל. לעומת החוכמה האלוקית – החוכמה האנושית, בדיוק כמו שמה, שייכת לכל המין האנושי וכדאי ללמוד אותה מכל אחד שיש לו משהו ממנה.

לסיכום: לא צריך לחשוש פילוסופיה לא דוחקת את האמונה כי היא עוסקת בנושא שונה לגמרי! אולי דווקא טוב לחשוב לפעמים בצורה פילוסופית, כדי לא לאבד את החקירה הביקורתית העמוקה שנותנת הפילוסופיה. אבל כמו בכל כלי נשק חזק – צריך ללמוד מבעלי ניסיון איך להשתמש בו. בלשון חכמים - "עשה לך רב - והסתלק מן הספק" (משנה אבות, פרק א' משנה ט"ז).

כל אדם הולך לפי פוסק שונה (למעט פסקים של רבנים ראשיים, רבנים צבאיים וכדומה...), ולומד בעיקר (ולא רק) את הנושאים והספרים שנכתבו על ידי רבנים שמתחבר אליהם ומתחבר לסגנון הכתיבה שבספריהם.. נתת דוגמה מצוינת: יש אנשים שקשה להם לקרוא פירוש אחד – אז הם מחפשים דרך אחרת.

לכן ממליץ לבחור אחד מהספרים הבאים, בקביעות וקצב שלך (וכדאי עם שותפים):

"עיין ערך יהדות" – הרב חגי לונדין, מגיש סדורה על מושגי היסוד של היהדות ועל מה שמאחוריהם, בפורמט מאויר ומזמין.

"היי הרב" – הרב יוני לביא. ספר שאלות-תשובות שנאספו, שכתוב בסגנון נחמד ובהיר.

ואם יש לך סבלנות (או אפשרות לעצור באמצע כל שיעור ולהמשיך אחר כך) – שיעורי "יסודות האמונה" במכון מאיר, שמסוקים את נושא השאלה (שיעור ראשון הכי למטה בלינק): http://www.meirtv.co.il/site/archive_new.asp?cat_id=3742&page=6&rabbi=3977&lenghts=

בנוסף, בתור עשייה, ממליץ לך כשאת מתלבטת במצבים שונים של "מה נכון לומר או לעשות?" לחשוב מה הקב"ה היה שמח שתבחרי, לכתוב אחר-כך את ההתלבטות ואת מה שבחרת. ואם עדיין לא תהיי בטוחה שעשית נכו, תנסי למצוא מישו (או איזה ספר) שיכול להדריך אותך מה לעשות בהתלבטות הבאה. זה נקרא "לחזור בשאלה" שהיא אחת מדרכי לימוד האמונה הטובות ביותר!

מקווה שעזרתי, ושוב, את יותר מוזמנת להגיב ולשלוח שאלת המשך.

המון הצלחה בהמשך דרכך!

דורון

כתבות נוספות