שאל את הרב

חרקים במזון

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 05/08/19 15:08 ד באב התשעט

שאלה

צהריים טובים :)

יש לי שאלה בנוגע לחרקים במזון- לא כלכך הבנתי למה צריך לבדוק את העלים וכו' מכל החרקים הקטנטנים שצריך להיות מומחה בשביל לנקות.

אני מבינה שהטכנולוגיה התפתחה אז זה אפשרי אבל ההלכה אמורה להסתמך על זה? כלומר אדם פשוט שמואס בתעשיית המזון המעובד ורוצה לחיות חיי טבע פשוטים וטובים ולאכול פשוט מהטבע- לא יכול פשוט לקטוף להנאתו ולאכול תוך שהוא בודק כמובן שאין חרקים נראים לעין? והרי דרכי התורה שכל אדם יכול לעמוד בציווייה, אז אדם שאוכל את האוכל היחיד שנשאר נורמלי וטבעי, לא יכול פשוט לעשות את הדבר הכי טבעי ולאכול את הפירות, העלים וכל חלקי הצמחים למאכל שהטבע מציע?

ובכל אופן, אם לדבר עליי אישית עכשיו שאני עוד בבית, והמזון שלי מתבסס על פירות וירקות מהחנויות אני לא אוכלת ירקות עלים שהם לא של חסלט או מה שנחשב נקי, אבל עכשיו אני מתכוונת לחזור לחיי טבע לחיות חיים טבעיים ולהתרחק מהתעשייה המעובדת (לא רק מבחינת אוכל) לחיות בטבע ולהיות ניזונה מהמגוון שהוא מציע לי (בשביל זה כמובן אני לומדת איזה צמחים טובים למאכל כדי להימנע מהרעילים), ואז אני יודעת שבכל אופן זה יהיה המזון שלי כך שלא תהיה לי אפשרות מעשית לבדוק כל צמח מעבר לבדיקה הטבעית אם יש חרקים שרואים. אשמח ממש להתייחסות, וגם על תחילת השאלה איך יכול להיות שהתורה תצווה אותנו לבדוק מחרקים שאנחנו אפילו לא רואים ורק מומחים או בתנאים מיוחדים בודקים, או צמחים שאומרים לפעמים שאין אפשרות לאכול טרי כמו שראיתי פעם על פטל

אני לא מוסיפה לפרט כי כנראה שכבר הבנתם את מה שאני באה לשאול

תודה רבה מראש!! ושבוע טוב :)

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

אין חובה לבדוק רק מה שנראה בעינים רגילות ללא מכשירים וללא אביזרים נלויים. אבל את צריכה לדעת היכן וכיצד לבדוק.כשם שבבשר בודקים צומת הגידים ומי שלא יודע לא בודק, כן גם בחרקים בודקים רק מה שגלוי בעין, אבל צריך לדעת היכן הם נמצאים החרקים, מה צורתם והאם הקפלים מסתירים אותם, ואם הם נמצאים בעובי העלה (מנהרנים למיניהם). כל זה צריך לימוד ומאידך זה גם דורש זמן.

כשם שאת לומדת על עלים שונים יש צורך ללמוד על תורת החרקים המצאותם והתפלגותם, מי יורד בשטיפה ומי לא. לאחר רכישת ידע זה וההתרגלות במציאת חרקים, את יכולה לבדוק בעצמך חרקים. אבל אם אין לך ידע זה קשה מאד להתיר לאכול בראיה סתמית, וכי מי שאינו רואה טוב יכול לבדוק דברים השייכים בבדיקת ראיה?!.

צום החמישי לששון ולשמחה

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות