שאל את הרב

איך לוודא שאשתי לעתיד תסכים שרק אלמד תורה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/06/22 14:50 כג בסיון התשפב

שאלה

שלום,

אני רוצה להקדיש את החיים שלי לתורה, ויוצא לדייטים.

אם אני שואל את אותה אחת שאני יוצא איתה אם היא מסכימה לזה שאני רק ילמד תורה ולא יעבוד, והיא אומרת שכן.

איך אני יודע שזה באמת והיא לא אומרת את זה רק בשביל להתחתן איתי, ואז אחר כך יהיו קצת קשיים והיא תרצה שאני ילך לעבוד.

איך לבדוק את רמת האמונה שלה? אם זה משהו שהיא באמת רוצה ולא תשבר בגלל כמה קשיים.

כי דודה שלי לדוגמא גם רצתה בעל שילמד תורה והיו להם קשיים ועכשיו בעלה עובד

ואני לא רוצה מצב כזה.

תודה

תשובה

הי.

אתה מפרט כאן חשש שהוא לגיטימי. החשש שלימוד התורה שלך לא יצליח להתממש כאשר יופיעו קשיים ותאלץ לעזוב את ספסל בית המדרש ולצאת לעבוד. החשש הזה רלוונטי לא רק בנוגע לחיי תורה, אלא גם לכל שאר חלקי החיים. איך אדע שהבחורה שאני יוצא איתה באמת כזאת נחמדה או שזה רק עניין של רושם? איך אדע שהיא לא מסתירה ממני דברים?

נקודת המוצא היא שבניית בית לא מתאפשרת בלי קשר של אמון ובטחון של בני הזוג האחד בשנייה, לא פחות מהאמונה בה' לאורך הדרך. את הקשר המיוחד הזה יש ליצור עוד בתקופת הדייטים, שבסופו של דבר יהווה בסיס לחיים שלמים. אז איך מתמודדים עם החשש?

אנסה להציע לך כמה כיווני מחשבה שתוכלי לשקול ולבחון:

1. להדגיש לפני תחילת כל קשר את החשיבות שלך בעניין- כדי לחסוך סתם כאב לב, מציעה לך עוד בשלב המקדים לספר על הרצון שלך להקדיש את חייך ללימוד התורה ואתה מחפש פרטנרית שתהיה מסוגלת להצטרף למסע הזה. חשוב לי להדגיש שעצם העובדה שהבחורה אומרת לך שהיא מוכנה לחיות חיי תורה ולאפשר לך לשבת וללמוד כל היום זה כבר מעיד עליה שזה ערך עליון מבחינתה. עניין זה כלל לא מובן מאליו.

2. לא להיבהל מהפחד- להבין קודם כל שיש לך חשש מסוים וכעת הוא צריך בירור. יציאה לדייטים עלולה להציף לא מעט פחדים וחששות בכל התחומים. זה לגמרי לגיטימי, אך צריך לשים לב שלא נשאבים לזה, שהפחד לא מטשטש את הראיה שלנו את המציאות.

3. האם זה פחד שקיים לא קשור איזה בחורה אפגוש?- מציעה לך לשאול את עצמך האם זה פחד שמופיע בקשר ספציפי עם בחורה או שבעצם כל מי שאצא איתה הפחד הזה יופיע בי? אם זה משהו שחוזר על עצמו, כנראה זה מצריך עבודה פנימית שלך מול הפחד הזה. כל עוד זה פחד שהולך איתך, זה לא יעזור אם תפגוש גם עוד 10 בנות.

4. לבסס את האמון- כמו שכבר הזכרנו, קשר זוגי מחייב אמון בסיסי במי שמולי. אמון נרכש עם הזמן ומתחזק ככל שחווים סיטואציות משותפות יחד. אין צורך ולא אפשרי לבדוק את רמת האמונה של מי שאתה יוצא איתה כי זה עניין שלה מול בורא עולם. לנסות להגיע עם אמון בה ובדבריה, שאם היא רוצה להיות שותפה לחיי תורה, כנראה זה באמת חשוב לה. נניח שאם זה לא היה קשור אליה בכלל, כנראה שזאת הייתה סיבה מספיק טובה מבחינתה כדי לסיים את הקשר ביניכם.

5. "וחי בהם"- שיתפת את הסיפור של דודה שלך ובעלה וחשוב לי לומר שהחיים לעיתים מזמנים לנו קשיים לא צפויים וזה דורש מאיתנו לעשות חישוב מסלול מחדש. התורה מדגישה לנו את חשיבות חיי תורה, אך גם דורשת מאיתנו לחיות. לא חסרים סיפורי צדיקים שמתואר בהם צדיק שנדרש לעזוב את בית המדרש כדי לכלכל את ביתו, האם זה מעיד על כך שלימוד התורה לא חשוב לו? חיי תורה הן וודאי לימוד ושקידה בתורה, אך חיי תורה באים לידי ביטוי בעוד כל כך הרבה רבדים בחיים ואפשר להיאחז בהם ולשמוח בהם. מניחה שדודה שלך, על אף הרצון הגדול שלה שבעלה ילמד תורה, הגיעה למסקנה שכרגע נכון שיצא לעבוד. בחירה זו לא מעידה בהכרח על כך שזה כבר לא חשוב להם.

6. האם מה שאני חושב כיום יהיה רלוונטי בהכרח בעתיד?-לאף אחד מאיתנו אין יכולת לדעת בוודאות שמה שהוא חושב היום יהיה גם מה שיחשוב בעתיד, מי יודע, אולי גם אתה תבחר מסיבה מסוימת לשנות את עמדתך? זאת מציאות שהיא אפשרית ואין לנו דרך לברוח ממנה.

7. למצוא עם מי לדבר על זה- הרבה אנשים צריכים בשלב של הבחירה הזאת תמיכה, בירור, הקשבה. קשה לסחוב הכל לבד, הרבה יותר קל כאשר מצליחים לשתף בהתמודדות הזאת אדם קרוב. כזה שיוכל לשמוע אותך בלי לשפוט ואולי גם יוכל לכוון. זה יכול להיות בעל מקצוע או כל דמות משמעותית אחרת- כמו אח/ות, מדריך, מחנך, רב וכו'.

לסיכום: החשש שלך הוא מוצדק. לכן חשוב להדגיש לפני תחילת קשר את הרצון העמוק שלך להשקיע את חייך בלימוד תורה. בנוסף, לנסות כמה שפחות להיבהל מהפחד ולהבין שהוא לגיטימי בשלב הזה של מציאת זוגיות, ואם זה פחד שמופיע באופן תדיר בכל קשר, כנראה זה מצריך עבודה פנימית שלך מול פחד זה. מעבר לכך, אמון- הבסיס לכל קשר זוגי ולהפנים שיתכן והחיים יזמנו לנו קשיים שיאלצו אותנו לחשוב מחדש על הדברים ולא להיבהל מזה. לזכור את הציווי "וחי בהם". הטיפ הכי חשוב- לשתף אדם קרוב בהתמודדות כדי לא לשאת הכל לבד.

מחכות לשמוע ממך במוקד הטלפוני, כוכבית 8298 , או במוקד הווטסאפ: 052-468-3927. וכמובן כאן באתר בשאלה חדשה.

בהצלחה רבה!

חני

כתבות נוספות