שאל את הרב

לא מספיקה דברים! איך מוצאים את האיזון?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/06/22 14:25 ח בסיון התשפב

שאלה

שלום!

אני צריכה עזרה-

יש לי יותר מדי תחומי עיסוק ואני מרגישה שאני לא מספיקה הכל, זה לא דברים שאני יכולה לוותר עליהם. לפעמיים אני הולכת לישון ממש מאוחר בגלל זה ואז זה נגרר ואני לא מרגישה טוב מה לעשות?

(אני בפנמייה)

(לדוג': אני בחוג מחול, לומדת פסנתר, באמצע לכתוב ספר, לומדת לחידון התנך וכו' וכל זה עם חברות משפחה זמן לעצמי וצרכי קיום בסיסים)

תשובה

היי, שמחה שכתבת לנו!

קודם כל אני רוצה להגיד שאני באמת מתרשמת מכל הדברים שאת עושה! זה לא מובן מאליו באופן כללי ובמיוחד לנערה בגילך להיות עסוקה בכל כך הרבה דברים. נשמע שיש לך המון תחביבים שחשוב לך להשקיע בהם את הזמן ולחלק את עצמך בין הכל וזה ממש מרגש לשמוע על זה.

אני חושבת שלעובדה שאת נערה עם כל כך הרבה תחביבים ותחומי עניין יש המון יתרונות. את מפתחת בעצמך כישורים ויכולות רבים ובודקת כל מיני כיוונים ואני מניחה שאת מגלה על עצמך המון דברים חדשים ושנפתחות בפנייך כל הזמן הזדמנויות חדשות.

מחול, נגינה, כתיבה ולמידה- אלו תחומים מגוונים שכל אחד מהם דורש הרבה יכולות שלא בהכרח חופפות תמיד, וזה מיוחד לשמוע שאת מצליחה לשלב אותם ביחד.

ומצד שני, כמו שאת מעלה כאן, נשמע שלעומס בחיים שלך יש לא רק יתרונות, והוא לפעמים גם גובה מחירים מסוימים.

אני חושבת שהתעסוקה הרבה שלך מצד אחד ממלאת אותך באנרגיה, גורמת לך לתחושת סיפוק והנאה, אבל מצד שני גם יכולה להוציא ממך המון אנרגיה שאולי לפעמים כבר מרוקנת ומעייפת מידי.

אפשר לומר שהחיים הם עניין של איזונים. ולמה אני מתכוונת? השאלה שכדאי שנשאל את עצינו היא איך אנחנו מצליחים לשמור ברוב הזמן על איזון בין כמות האנרגיה שאנחנו מוציאים ולבין כמות האנרגיה שנכנסת וממלאת אותנו בחזרה.

אם את אדם של עשייה כמו שזה נשמע, אז יכול להיות שמבחינת האופי שלך את ברוב המקרים בחייך תהיי כמו שתיארת- עסוקה ומחלקת את עצמך בין הרבה דברים, גדלה ומתפתחת ושואבת מזה המון כח.

אבל גם לאנשים של עשייה יש איזשהו "גג" וגבול של אנרגיה שהם צריכים לקבל ולהתמלא בחזרה והם לא יכולים רק להוציא אנרגיה כל הזמן ולהיות מושקעים בכל כך הרבה דברים בו זמנית בלי לעצור, להסתכל פנימה ולחשוב האם אולי לקחנו את זה צעד אחד יותר מידי.

כמובן שזה מאוד אישי לכל אדם ואדם, יש אחד שמרגיש את זה יותר והשני פחות, אך החוכמה היא להקשיב לגוף ולנפש כשהם מאותתים לנו שאולי קצת הגזמנו.

אז מה ניתן לעשות כדי להחזיר אלינו את תחושת האיזון לחיים שלנו? יש לא מעט דברים!

1. שינה טובה ומספקת- אני אבחר להתחיל בזה, כי באופן אישי זה לדעתי הדבר החשוב ביותר, אולי חלק יחלקו עלי, אבל זוהי מסקנה שאני הגעתי אליה בשנים האחרונות.

גם אני כמוך אדם של עשייה שמחלק את עצמו בין המון תחומי עניין. אני חושבת שלנו "אנשי העשייה" יש נטייה לכך ששינה יהיה הדבר הראשון שיהיה לנו קל לוותר עליו בסדרי העדיפויות שלנו- כי תמיד נראה לנו כאילו יש משהו חשוב יותר ודחוף יותר, ומה יקרה אם 'רק עוד לילה אחד' לא נישן כמו שצריך- אז לא נורא, נקום קצת עייפים ונמשיך את היום. אבל לדעתי זאת חשיבה שיכולה לפגוע בנו גם לטווח קצר אבל בעיקר לטווח ארוך. שינה היא דבר הכרחי בכדי להתקיים. הגוף שלנו זקוק לה כדי להתפתח כמו שצריך(במיוחד בגיל ההתבגרות!), כדי למנוע מחלות, לחץ ועוד המון השלכות אחרות. יש מחקרים רבים בנושא שהייתי ממליצה לך לקרוא על העניין כי בעזרתם אני שיניתי את הגישה ויכולה להגיד שזה שיפר לי הרבה תחושות.

אבל מעבר לכל ההשלכות הפיזיות של העניין- אני באמת חושבת שמגיע לנו להיות רעננים במהלך היום ולא להרגיש עייפים כל הזמן. את מתארת שאת לא מרגישה טוב אחרי שאת לא ישנה, ויכול להיות שזה הדרך של הגוף שלך לאותת לך לשנות הרגלים מסוימים וכדאי להקשיב לו.

2. נשמע שאת מאוד מחוברת לכל מה שאת עושה ומרגישה שאת לא יכולה לוותר על שום דבר- הייתי מציעה לך לחשוב אם את יכולה לדחות אחד/שניים מבין הדברים לזמן אחר.

אולי להחליט למשל לבחור מבין הכתיבה, מחול והנגינה על אחד מהם שאת עושה פסק זמן לתקופה וחוזרת אליו אחר כך, ובכל זמן נתון את מבין שלושתם משקיעה רק ב2 ומחליפה ביניהם לפי ההרגשה שלך.

עוד דבר שאת יכולה לעשות- זה להחליט להמשיך עם כל התחביבים ולא לוותר על אף אחד, אבל בכל אחד להשקיע קצת פחות. למשל שעתיים פחות בשבוע לכל אחד מהתחביבים- ואז מתפנה לך עוד 6 שעות שאת יכולה לנוח בהם ולהתמלא באנרגיות.

מוזמנת לשתף אותנו במחשבות, ניסיונות ושינויים שתחליטי לעשות.

3. להתייעץ עם אדם קרוב- מישהו מהמשפחה/ חברה טובה, אדם שאת יכולה לסמוך עליו שרואה את היום יום שלך מהצד, ואולי יצליח להציע לך פתרונות שלא חשבת עליהם כדי להקל עלייך. הרבה פעמים דברים שרואים משם לא רואים מכאן ויכול מאוד להיות שכדאי לשתף בתחושות ולקבל עצה ממישהו שמכיר אותנו שיכולה לעזור לנו מאוד.

4. להקשיב לאינטואיציות- נשמע שהגוף שלך מאותת לך, ואם החלטת לפנות אלינו כנראה שאת מרגישה שהגבול שלך עם עצמך נחצה ואולי נהיה עמוס יותר מידי. לפעמים אנחנו לוקחים על עצמינו יותר מידי מהחשש להפסיד, אבל אנחנו כולנו בסך הכל בני אדם עם צרכים שאנחנו לא תמיד מודעים אליהם, ולכן זה מעולה שאת מעלה את זה כאן כדי להתמודד עם זה ולהרגיש טוב יותר אחר כך. להקשיב למחשבות ולרגשות שלך זה חשוב ותמשיכי ככה..

5. שמעת על שיטת "מיינדפולנס"? מיינדפולנס היא שיטה של אימון בקשיבות. חלק מהשיטה היא תרגול של מדיטציות, נשימות ועוד- וזאת אחת הדרכים שיכולה לעזור, אך אם פחות מתחברים אפשר באופן כללי לקרוא על השיטה ולקחת כלים שמתאימים לנו יותר

מיינדפולנס מתמקד בכאן ועכשיו, בכוחו של הרגע הזה. ומה זה אומר? לפעמים כשאנחנו עמוסים קשה לנו להתרכז בדבר אחד ולהיות רק בו, הראש שלנו ישר הולך למשימות האחרות שאנחנו כרגע לא מספיקים, ללו"ז שמחכה לנו מבעד לדלת וזה מייצר אווירה של לחץ ועומס. לתרגל קשיבות יכול לעזור לפתח את היכולת לנקות את הלחץ בשגרה ולהצליח להתרכז כל פעם בדבר אחד- הרבה אנשים מעידים על כך שזה עוזר להם, מפחית לחץ ועוזר לשינה טובה בלילה.

באינטרנט יש המון מידע על העניין והייתי ממליצה לך לקרוא ולקחת דברים שהתחברת!

לסיכום: תיארת בשאלה שלך תחושות חשובות בנושא מציאת האיזון בעומס בשגרה היום יומית בחיינו.

לפעמים אנחנו צריכות להקשיב לקולות בפנים ולעשות חישוב מסלול מחדש, נשמע שאת מחוברת לעצמך ולמחשבות שלך וזאת כבר התחלה טובה! יש לא מעט דברים שאפשר לעשות בעניין כדי להרגיש טוב יותר! דיברנו על כך ששינה זה דבר חשוב, וגם אם החיים שלנו עמוסים כדאי לפנות מספיק שעות כדי לאפשר לגוף להתפתח ולהטען באנרגיות ליום הבא ולהרגיש טוב יותר. בנוסף לכך נראה אפשר לשנות את אורח חיינו ולפנות זמן לנוח בשינויים קלים שנעשה במחויבויות שלקחנו על עצמינו ובתחביבים- ניתן לשחק עם זה לפי איך שנראה לנו מתאים ונכון. אפשר כמובן לשתף אדם קרוב אלינו ולשמוע מה הוא מציע לנו לעשות, לפעמים נקודות מתחדדות לנו בדרך הזו. חשוב שאת מחוברת לעצמך ומקשיבה לאינטואיציות שלך, כמו שאמרנו זוהי כבר התחלה טובה. ודבר אחרון- דיברנו על תרגול של קשיבות, "מיינדפולנס", אני מציעה לך לקרוא על זה ולראות אם יש כלים שיכולים לעזור לך להיות בכאן ועכשיו ולהרגיש פחות לחץ ועומס ביום יום.

את מוזמנת כמובן לשוב ולפנות גם אלינו, בוואצאפ (052-4683927) ובמוקד הטלפוני בכוכבית 8298.

בהצלחה!

חן

כתבות נוספות