שאל את הרב

מהי הדרך ההלכתית הנכונה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/11/21 02:45 כד בכסלו התשפב

שאלה

שלום, קודם כל, תודה רבה על המפעל חסד הזה, אין לכם מושג כמה זה משמעותי וכמה אתם מצילים נפשות. קוראים לי הדר ואני בת 19. רציתי לדעת איך אפשר לברר לעצמך מה היא הדרך? כמובן שהדרך היא קיום תורה ומצוות, אבל יש כ״כ הרבה זרמים ולפעמים ברוח ההלכה אני מתבלבלת. אני לא רוצה לחיות חיים פשרניים אלא לחיות חיי תורה במלואם. לפעמים אני עומדת מול שאלות יומיומיות ולא יודעת מה לבחור, כגון ללבוש אדום או לא הרבה חורים או לא לק כן או לא. כל מיני דברים שאין עליהם הלכה ברורה ואני לא יודעת כ"כ מה לבחור בהם. מצד אחד הזרם השמרני חונק אותי, ומצד שני הפשרני לא מאמינה בו. איך אוכל לדייק לעצמי מה היא דרכי שלי - כמובן הכל בגבולות ההלכה?

תשובה

שלום הדר יקרה.

מה שלומך?

את שואלת שאלות שעולות לא מעט בדורנו ובכלל בעולם היהודי – איך נדע לפי מה ללכת ולפעול הרי היהדות מלאה במחלוקות בדעות ואף בהלכות? בשאלתך את אומרת, אני בסך הכול רוצה לפעול על פי ההלכה או הדעה הנכונה ולחיות חיי תורה אמיתיים. הרצון הזה הוא רצון טהור ובע"ה יסייע לך להגיע לאמת.

בכל יום כמעט אנחנו נדרשים לבחור ולהחליט בשאלות הלכתיות ובשאלות שכמו שקראת להן "רוח ההלכה". מעבר לכך, לרוב אנחנו יודעים מה עושים, מתי ואיך לפי החינוך שקיבלנו מגיל צעיר, אך החל מגיל ההתבגרות צצות שאלות ותהיות גם על מה שחונכנו בעקבות החשיפה לעולם רחב יותר, לדעות שונות ומגוונות. ולכן השאלה שלך טבעית ונכונה ובואי נראה מה אפשר לעשות עם השאלות הללו.

במסכת אבות מופיעה פעמיים האמרה "עשה לך רב". פעם אחת היא מוזכרת בשם רבן גמליאל: "עשה לך רב והסתלק מן הספק ואל תרבה לעשר אמדות". רבן גמליאל מורה לנו לקבוע לנו רב שממנו נוכל ללמוד תורה והוא יפסוק כיצד לנהוג בענייני הלכה. ראוי שלכל אחד מאיתנו יהיה רב או פוסק הלכה שעל פיו ננהג. אפשר שזה יהיה רב ופוסק שיש לו ספרים רבים ואפשר לעיין בהם ולמצוא בהם את התשובה לשאלותינו. אך חשוב שיהיה גם כתובת ישירה לשאלות מורכבות שמתעוררות במהלך החיים ולא פשוט למצוא תשובה בספרי ההלכה ולשאלות שבהן המציאות מורכבת. לעיתים יש גם מקרים שהרב מקל או מחמיר באותן שאלות אך בסיטואציות שונות ולאנשים שונים.

תשאלי, איך מוצאים רב? כדאי שזו תהיה דמות שאת מתחברת אליה ומזדהה עם הנהגותיה, גם ברמה הערכית. לכן אם מדובר בפוסק שאת משתמשת בספריו, את יכולה לעיין בספריו ולראות אם את מתחברת להלך המחשבה שלו ולפסיקתו. אם מדובר ברב שתפני אליו ישירות, את יכולה לברר מיהו מהאנשים סביבך או מהמידע ברשת. את יכולה לבחור רב שהוא הרב של המשפחה שלך, של מקום מגורייך ואולי מלמד באזור לימודייך או עבודתך. העיקר שזו תהיה דמות שתרגישי בנוח לפנות אליה בכל עת.

מעבר לדמות הרבנית, אם יש נושא שמעסיק אותך מאוד, אפשר וכדאי ללמוד אותו לעומק ולהבין את השיטות השונות. למצוא ספרים שונים שעוסקים בנושא ולעיין בהם. להבין מאיפה כל דעה נובעת ולהחליט לפי איזו דעה את נוהגת. ענייני צניעות אפשר למצוא בספר כותנות אור ובפניני הלכה של הרב מלמד. כמו כן ממליצה מאוד לקרוא בענייני צניעות את הספר מה את מבקשת של הרבנית אוריה מבורך.

בהצלחה רבה,

מוזמנת לפנות אלינו שוב באתר, בוואטסאפ ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

כל טוב,

רינת

כתבות נוספות