שאל את הרב

חזרה בתשובה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/03/20 20:35 כה באדר התשפ

שאלה

שלום רציתי לשאול מה עליי לעשות, אני מעוניין לחזור בתשובה ולבצע מנהגים הנחשבים דתיים והורי אינם רוצים או מעוניינים לבצע אותם. הם אינם מוכנים שאחזור בתשובה או חושבים שמדובר בשטות..

תשובה

שלום,

איזה כיף לשמוע על יהודי קדוש. קודם כל ישר כח על הרצון המדהים הזה.

אחלק את שאלתך לשני חלקים- מה עושים כדי לחזור בתשובה? ואיך מתמודדים עם הקשיים שהחזרה יוצרת? כמו למשל ההורים שאינם תומכים.

נתחיל בביאור מה היא תשובה. הרב קוק באורות התשובה מבאר לנו שתשובה היא חזרה אל מקור הטוב שיש בי, המקום הנשמתי שלי. חזרה זו היא התקדמות מהמקום בו אני נמצא. לכן כל אדם יכול לחזור בתשובה שלמה כל זמן בחייו כי תשובה משמעותה התקדמות. גם רבנים גדולים עושים תשובה ומתקדמים תמיד מהמקום שלהם אל עבר המקום הטהור שבהם. וכמובן שכל אדם שחוטא לבסוף צריך לעשות תשובה לתקן מעשיו ולחזור חזרה קדימה אל מקומו הקודם ומעבר לו. מרחיב עוד הרב קוק עוד נקודה מהגמרא, תשובה מהפכת את כל הזדמנות (חטאים) לזכויות. בכך שאדם באמת מתחרט על מעשיו לדבריו הוא לא רק משנה את עתידו אלה גם את עברו! לכן תשובה היא דבר נפלא כל כך וכולם שמחים לבסוף לעשותה. יוצא מדברים אלו קודם כל שאתה לא לבד, כל עם ישראל מתקדם יחד אתך. דבר שני שהתשובה שלך כל כך מדהימה שהיא מוחקת את כל עוונותיך הקודמים והפכת אותך לאדם חדש וגדול יותר.

כדי לחזור בתשובה קודם כל יש לרצות. הרצון הוא זה שמניע אותנו, ובלי רצון חזק תהליך התשובה יהיה קשה יותר. לאחר מכן יש צורך ליצור מרחב מסויים בו אני יכול לבטא את החזרה בתשובה שלי. כלומר, אם כל החברה שסביבי אינה שומרת תורה ומצוות, יהיה לי מאוד קשה לשמור שבת, וכדי שבאמת אצליח לשמור לבסוף אני חייב ליצור סביבי חברה שומרת גם, שתומכת בי, במעשי ובמה שאני מאמין. לאחר מכן מומלץ מאוד הדרכה קרובה, רב בית כנסת, חבר שומר תורה ומצוות, שכן מלומד או כל דמות תורנית אחרת. לחזור בתשובה זה תהליך מדהים אבל הוא לא תמיד פשוט. דמות תורנית תומכת יכולה להנחות בצורה הנכונה ביותר לפרטי פרטים איך מתי ואיפה עושים כל דבר בצורה המתאימה ביותר לך. לבסוף יש לדעת לעשות את כל התשובה בתהליכיות. אסור לקפוץ על שלבים לפני שאנחנו מוכנים, דבר זה יגרום לשבירה. משל לאדם שרוצה להתאמן לגיבוש מסויים. אותו אדם חייב לעשות לעצמו סרגל מאמצים תהליכי לפני שהוא קופץ לרמה שהוא צריך ביום הגיבוש וקפיצה מהירה מידי יכולה לפגוע בו. כמובן שגם הוא יצליח יותר עם הדרכה צמודה של אדם שהיה כבר בגיבוש או ביחידה לה הוא רוצה להגיע.

ולגבי הקשיים המופיעים. תהליך התשובה, במיוחד תשובה מקצה לקצה, היא תהליך שלא משנה רק את האדם, אלה כל הסביבה משתנה יחד אתו. כל הסביבה כעת צריכה לקבל את זה שהאדם כבר לא אותו אדם שהיא הכירה. דבר זה יכול מאוד להרתיע את הסביבה, הורים, חברים ואפילו מכרים רחוקים. זה שאדם אמיץ כדי לקבל שינוי משמעותי בחייו, זה לא מחייב שסביבתו תוכל לעשות זאת באותה קלות. בעקבות התקדמות של אדם אחר לפעמים נוצרות קנאה ופחד במקום שהייתה לפני כן אהבה. אין צורך לחשוש מקשיים של הסביבה כי הם מגיעים מסיבה טובה, החזרה בתשובה שלך. ובדיוק כמו שאתה תשמח אם יוכלו לקבל בהכלה את השינוי שלך בחיים, כך גם אתה צריך להכיל את הקושי שלהם לעבור את השינוי בחיים שלהם. כדי מאוד להיזהר מניתוק קשר חס וחלילה. הוריך ושאר הסובבים אותך אוהבים אותך וזה מה שמביא אותם לנסות לשכנע אותך לא לעשות את השינוי. ניתוק קשר פוגע מאוד, לא רק בהם אלה גם בך. תהליך נכון של תשובה הוא תהליך של התקדמות שלא פוגעת בדרכה בסביבה ובמה שכבר קיים. התקדמות ותשובה נכונה מעלה את כל הסביבה בנוסף למי שעושה אותה.

טיפה כלים פרקטיים. ההורים שלנו הם אנשים מבוגרים ששיחה מנומסת לרוב עובדת בשכנועם יותר מאשר צעקות. יצירת שיחה אמתית, כנה ועדינה יכולה לעזור להם להבין מדוע אתה עושה את התהליך שאתה עושה. כמובן שהסבר בהיר פתוח ומנומק על הנושא יעזור מאוד להם ולך להבין שלמרות שמצטיירים פערים כאלה ואחרים אתם עדין אוהבים זה את זה. וכן הזכרתי קודם וזה מאוד חשוב להתמודדות גם עם קשיים, מציאת מדריך שיוכל לעזור לך בכל מהמורה בדרך.

הלוואי שאזכה לעשות עם עצמי תהליך כל כך גדול ומשמעותי כמו שאתה עושה כעת.

בהצלחה בהמשך הדרך.

איתן

כתבות נוספות