שאל את הרב

חוסר ביטחון עצמי: איך אני יכולה באמת להאמין שאני טובה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/04/20 02:17 כח בניסן התשפ

שאלה

שלום!

אני מתמודדת הרבה עם חוסר ביטחון עצמי, בטוחה שכל העולם שונא אותי ושאני "לוזרית", אנלא מבינה איך אנשים מסוגלים לאהוב אותי, אני פשוט לא מאמינה להם ובטוחה שהם סתם שונאים אותי ומשקרים לי. כל קשר חברתי שיש לי מלחיץ אותי, אני חיה בפחד תמידי שאני מעיקה על אחרים, שאני נדבקת, ששנואים אותי, שאני סתם חופרת. אני מנסה בכל מיני דרכים לדעת מה חושבים עלי, וכשמגלה שחושבים דברים טובים אני פשוט בטוחה שמשקרים לי. אני לא מבינה מה יש לאהוב בי, ואני לא אוהבת את עצמי.

כשאני מדברת, אני תמיד מורידה תעצמי בצורה קיצונית, אני קצת מנסה לשאוב תביטחון העצמי שלי מהחברה ומהפידבק שלה, למרות שאני יודעת שזה לא טוב, וזה גם לא בדיוק עובד לי.

אני מנתחת כל סיטואציה חברתית ומגיעה הרבה למסקנה שלא אוהבים אותי, ושכולם שונאים אותי, גם כשאומרים לי בפרוש ההפך. אני תמיד עושה השוואות בין חברויות ותמיד מגיעה למסקנה שאינלי חברות, ושלא מגיע לי חברות אמיתיות.

אני לא סומכת על עצמי, ולא מאמינה לעצמי, לרגשות שלי, כשאני עצובה אני אומרת לעצמי שאני עושה את זה רק בשביל הצומי וכדי שיתייחסו אלי, וכשאני נזכרת בכל מיני דברים קשים שעברתי אני לא מאמינה לעצמי ומחפשת להכל הוכחות.

אשמח לעזרה!

ותודה גדולה על האתר!

תשובה

שלום לך.

אני מבינה מהדברים שלך שאת מתמודדת בתוכך עם סוגיית הביטחון העצמי שלך, שהיא מעסיקה אותך הרבה במחשבה, מול עצמך וכן במצבים חברתיים שונים שעומדים בפנייך. ראשית, תודה שפנית אלינו! לא ברור מאליו כלל הרצון והבחירה לקבל עצה, מעריכה ! מקווה שהדברים יתיישבו לך על הלב ויתנו מענה, בע"ה.

גיל ההתבגרות הוא אכן שלב בחיים בו מופיעים אצל רוב בני הנוער הרבה שאלות ותהיות בקשר לביטחון העצמי שלהם, בין אם הם יודו בכך ובין אם לא. כשם שבמעבר בין מדרגה למדרגה יש רגע בו הרגל עמדת טיפה באוויר והאדם עלול לאבד את שיווי המשקל, כך גם שלב המעבר מילדות לבגרות הוא שלב בגדילה בו הביטחון מעט מתערער ודורש בניה וחיזוק מחדש.

המורכבות הזו מציפה, כמו שגם את הזכרת בשאלתך, הרבה השוואתיות מול החברה, הרבה בחינה ובדיקה של המקום בו אני עומדת לעומת אחרים, והרבה 'הישענות' על הצורה בה החברה תופסת אותי ובנייה עצמית שלי על פי החברה. במקרה שלך את מציגה מצב קצת אחר, בו השאלה איך החברה מתייחסת, והאם את מוערכת בחברה, פחות רלוונטית, מכיוון שכל תשובה שתגלי את תשני אותי לפי הדעה העצמית שלך על עצמך.

בעיניי, יש כאן נקודה משמעותית מאד. אם באופן טבעי משהו בך לא מוכן לשמוע 'פידבק' מהסביבה לאיך היא תופסת אותך, אולי יש כאן קריאה פנימית שלך, לעבוד קצת אחרת. אולי משהו בך, פנימי ועמוק – מזמין אותך לגלות אותך – לבד. בלי דעת הסביבה, ולא באמצעות פידבקים שלה. לבחור לחפש ולגלות את הטוב שבך, למצוא את נקודות האור שלך.

1. את נשמעת נערה מאד חושבת ובעלת עולם פנימי. אני מציעה שתקבעי פרק זמן מסוים בו את עסוקה בהתבוננות בך. זה יכול להיות משך יום, יומיים, או אפילו שבוע, בו תסתובבי עם פנקס קטן ועט. כל פעם שאת רואה בך נקודה של אור, מעשה טוב, חסד, מחשבה טובה על מישהו, יופי חיצוני ויופי פנימי שאת רואה בך, תכתבי. בסוף הזמן שהגדרת, שבי עם עצמך, תעברי על הפנקס, אני בטוחה שתגלי בך דברים חדשים שאולי לא שמת אליהם לב עדיין.

נקודה חשובה ביחס לזה, כמו שאם את מחפשת חפץ שאבד לך, את צריכה לרצות למצוא אותו, כך גם במקרה הזה. כדי למצוא, צריך לרצות למצוא. לבחור לראות, לבחור לגלות. זה לא פשוט תמיד לעמוד אל מול האור שבך, זה דורש, כי זה אומר שאת שווה משהו, זה אומר שיש לך תפקיד ומשמעות. וכדי להיות במקום הזה, צריך לבחור בכך.

2. תוספת קטנה להצעה הקודמת – מעבר לבחינה פנימית של נקודות האור שבך, המידות והתכונות. חשוב שתשימי לב גם לכישרונות בהם ה' חנן אותך. תנסי לבחון (באותו זמן, או בזמן אחר שתבחרי) מהם התחביבים שלך? מה את נהנית לעשות? מאמינה שזה יפתח לך צוהר לגלות בך עוד נקודות אור שיכולות לתת לך כוח פנימי. את החולשות שלנו רובנו יודעים ומתעסקים בהם הרבה, אולי הגיע הזמן לעבוד דווקא דרך החוזקות, לקדם אותך דרכם, לגדול בכשרונות, בתחביבים ודווקא מתוכם לקבל כוח.

3. נקודה נוספת, לאנשים שמקיפים אותנו ובמיוחד בשלב הזה של החיים, יש הרבה השפעה לצורה בה אנו רואים את עצמנו. אולי שווה לבחון את הנקודה הזו. מי הם האנשים שמקיפים אותך? האם הם מסייעים לביטחון העצמי שלך?

שווה לעשות איזו שהיא בדיקה פנימית לעניין, ואולי אפילו להתרחק מאנשים שמחלישים את הנקודה הזו בך ולבחור להתקרב לאנשים שמחזקים ונותנים כוח.

4. עם עניינים שבלב, לא תמיד כ"כ פשוט להתמודד לבד. ולפעמים ההתמודדות הכי גדולה היא היכולת לפנות למישהו גדול שמכיר אותך ושאת מרגישה בטוחה לשתף אותו. נסי לחשוב על דמות שעליה את סומכת בבית, בביה"ס, אם את בסניף אז אולי דווקא שם תמצאי – לשתף אותה, לשמוע את עצתה מתוך ההיכרות שלה איתך. בנוסף, יש היום אנשי מקצוע רבים שעוסקים בשיטות שונות לחיזוק פנימי, למציאת הטוב שבי, לעבודה על הביטחון העצמי. ויתכן שדווקא איש מקצוע הוא שיעזור לך במקרה הזה למצוא את האור שבך.

מקווה שהדברים יתיישבו על הלב, ועזרו.

מוזמנת להמשיך ולפנות אלינו.

הרבה ברכה ואור!

טליה.

כתבות נוספות